Hoe frame vlak maken op 1/10 mm nauwkeurig

silvershadelynx

Nieuw lid
28 jan 2020
18
1
Hallo,

ik ben met een zelfbouw luidsprekerproject bezig. Het gaat om een bijzonder type luidspreker, de elektrostatische luidspreker. Dat zijn redelijk platte grote zuilen, ruwweg in afmetingen vergelijkbaar met een kamerdeur.

Nou bestaat iedere luidspreker uit 2 identieke rechthoekige frames. Ik werk met berkenmultiplex van 18mm dik. Ik heb onder en boven een horizontale lat van 60 cm lang, verticaal aan weerszijden een lat van 200 cm lang. De latten zijn 9 cm breed. De 4 delen samen vormen een rechthoekige lijst. Ik heb met veel moeite iedere hoek middels een halfhoutverbinding gemaakt. Dat was een boel (boven)freeswerk.

Afgelopen weekeinde heb ik 1 frame in elkaar gelijmd. Nou moet ik zeggen dat het maken van deze verbinding mij nog wel wat is tegengevallen: ik heb het onderschat. Punt is dat ik probeer met een maximale afwijking van 1/10mm probeer te werken. Maar enkele hoeken hadden een hoogteverschil (daar waar de 2 latten samenkomen) van 0.1 tot 0.25 mm. Die 0.25 mm is eigenlijk te veel omdat de luidspreker zo symmetrisch mogelijk gebouwd moet worden.

Ik weet niet of ik het goed uit kan leggen, maar ik heb geprobeerd de situatie uit te tekenen op onderstaande tekening:

Drawing.jpg

Deel B is de lat van 60 cm lengte, deel A de lat van 200 cm lengte. Daar waar de latten elkaar raken heb ik de hoogteverschillen genoteerd: deel B steekt 0.25mm uit t.o.v. deel A aan de linkerzijde van deel A, deel A steekt 0.1mm uit t.o.v. deel B aan de rechter zijde van deel A. Ik vermoed, dat deel A dus iets gedraaid zit. Alle andere hoekverbindingen hebben niet deze afwijking.

Nu is mijn vraag aan jullie hoe ik het hoogteverschil terug kan brengen naar zo'n 0.1mm? Zelf zat ik er aan te denken om met een vrij groot schuurblok (bijv. minimaal10x20 cm o.i.d.) over het gebied van de naad / aansluiting te schuren zodat ik van beide delen het hoogste stuk wegschuur. Voor deel B zal dat het gebied rond de tekst van 0.25mm zijn, voor deel A zal dat het gebied rond de tekst van 0.1mm zijn.

Ik hoop dat mijn uitleg te volgen is... Reden dat dit zo nauwkeurig moet is omdat uiteindelijk twee identieke framehelften op elkaar geschroefd moeten worden zonder dat er een noemenswaardige kier ontstaat, maar ook omdat de audioweergave afhangt van de nauwkeurigheid waarmee het gebouwd wordt.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ik ben maar een amateur op hout gebied maar iets van hout (berkenmultiplex) op 0,1 mm afwerken kan misschien wel met professioneel gereedschap,
maar als de temperatuur en/of vochtigheid in de lucht veranderd heb je al verschil in de maat.
Ik bedoel hiermee te zegge dat een marge van 0,1 mm heel erg klein is bij houtbewerking.
Deze wijsheid is niet van mij zelf maar allemaal hier op het forum gelezen en geleerd.
Mvg, :).
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als de vlakheid zo belangrijk is, zou ik het front uit 1 plaat maken, en daar een gat in frezen/zagen in het midden.

Zelfs als je de vlakheid nu goed krijgt, is dat geen garantie dat het ook zo blijft - veranderingen in luchtvochtigheid/temperatuur zullen altijd er voor zorgen dat hout beweegt.
Wellicht is het nog niet te laat om er een uit één plaat gefreesde rand op te plakken?
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Kun je die balken niet naast elkaar klemmen en dan gelijk maken, met een bovenfrees, schuurplank, invalzaag. wat heb je ter beschikking?

ik kan hier niet zoveel mee zonder een foto te zien, kun je die maken?



Ik ben maar een amateur op hout gebied maar iets van hout (berkenmultiplex) op 0,1 mm afwerken kan misschien wel met professioneel gereedschap,
maar als de temperatuur en/of vochtigheid in de lucht veranderd heb je al verschil in de maat.
Ik bedoel hiermee te zegge dat een marge van 0,1 mm heel erg klein is bij houtbewerking.
Deze wijsheid is niet van mij zelf maar allemaal hier op het forum gelezen en geleerd.
Mvg, :).


waar het hier meer omgaat is niet zozeer de nauwkeurigheid maar meer het onderlinge verschil.


als beide delen gelijk zijn aan elkaar kan vocht nog wel een invloed hebben, maar ook die invloed zal geen onderlinge verschillen gaan betekenen als je uit gaat van al gelijke delen.
 

silvershadelynx

Nieuw lid
28 jan 2020
18
1
Dank voor jullie reacties! Uit 1 plaat maken klinkt als een goed idee voor een evt. volgend project. Ik zou het vlak kunnen schuren waarbij ik een stuk van het oppervlak van het hoger uitstende deel afschuur. Dat lijkt mij de eenvoudigste oplossing. Ik zal proberen vanavond een foto te maken en hier te plaatsen.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Hoe ik het had gedaan: plaat (laten) zagen ter grootte van de binnenruimte, exact haaks. Stroken van 10 cm breed gebruiken voor het frame. Die middels domino's verbinden. Verlijmen rondom de plaat. Na droging op eindmaat zagen.

Als ik een cnc had: die gebruiken. : )
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.