Palen kapschuur op betonnen fundering bevestigen

CBGB

Nieuw lid
15 aug 2016
8
1
Goedemorgen,

Zoals velen hiervoor ook al hebben gedaan ben ik de afgelopen jaren bezig geweest met een forse renovatie aan ons huis (met nog zat projecten) en voor dit jaar staat een deel van de tuin in de planning.

Ik zit vooral nog in de denk / ideeën fase maar er zijn nu al een paar punten waar ik nog niet helemaal uitkom waarvoor graag jullie advies.

Achterin de tuin willen we een kapschuur bouwen van ca 9 x 4 meter, als ik de prijzen zie van bouwpakketten dan heb ik het vermoeden dat zelf samenstellen goedkoper moet kunnen. (Correcte aanname?)

Mijn vraag is als volgt, wij willen in de tuin 3 betonnen terrassen laten storten, 1 daarvan dient dan direct als fundering voor de kapschuur. Omdat de terrassen eerder komen dan de schuur heb ik nog geen gedetailleerde bouwtekening. Is het aan te raden om bijvoorbeeld toch al draadeind in te laten storten ten behoeve van de palen of kan ik ook in tweede instantie paaldragers op de betonplaat bevestigen?

Alvast dank voor het meedenken, tegen de tijd dat ik echt ga bouwen zal ik uiteraard graag een verslag posten

Gr Casper
 
  • Leuk
Waarderingen: Gerard B

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Gewoon een vlakke plaat lijkt me prima, daar kun je prima straks op aansluiten vooral als je nu nog niet weet hoe de constructie erboven wordt.
 

CBGB

Nieuw lid
15 aug 2016
8
1
Dank je, daar hoopte ik al op. Is het dan zinnig om de rand dikker te laten uitvoeren? Zal ook eens met het betonbedrijf overleggen
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Woon je op het zand? Dan kun je wel met een vlakke plaat uit. Heb je kans op een hoge grondwater stand, dan moet je er een vorstrand aanmaken.
 

AGBUNK

Actieve deelnemer
12 jan 2020
51
1
Zuid-Holland-Zuid
Hoi. Leuk om te lezen.
Bouwpakketten zijn vaak wel duurder, echter is het meeste werk dan al gedaan. Nadeel is dat er vaak ook geen verbindingen gebruikt worden die de pro’s (alhier😂😉) tamelijk niet ambiëren.
Er zijn overigens ook DIY/DHZ bouwpakketten waarbij je gesorteerd hout krijgt voor betreffend object en je alleen zelf moet korten en je verbindingen moet maken. Dit kan ook makkelijk zijn als jezelf lastig vind je dimensies te bepalen.

Ga je je kapschuur ook nog verreiken met wanden of blijft ie open? In het geval van wanden zal ik een sponning maken daar waar wanden komen waarin je met je wand kunt starten.

Ik zal zelf niet snel draadeinden (M16) instorten. Je topt je eigen het ongans met stellen en dan komen die betonboeren die stampen met hun laarzen je draadeinden scheef.
Wij boren ze vrijwel altijd achteraf met chemisch anker. Tenzij er sprake is van extreme trek op de ankers waarbij we haakankers instorten.
Kies je wel voor instorten maak dan ankerplaten van hout die je goed fixeert aan bijvoorbeeld je randkist.

Dan heb je van die vierkante plaatjes met (al dan niet een aangelaste) moer die je onderop de staanders schroeft. Vervolgens kun je het geheel op het draadeind draaien en desgewenst stellen.

Zelf pas ik ook vaak sierpoeren toe onder de staanders. Dit zijn eigenlijk korte poeren met een doorlopend gat van bijvoorbeeld 40mm.

Ook zal ik altijd een vorstrand toepassen. En uiteraard minimaal 1 netje op een dikte van 100mm.
 

CBGB

Nieuw lid
15 aug 2016
8
1
Kijk, ik leer hier met de dag meer waarvoor dank!

Mijn zwager en ik zijn redelijk handig dus zoals het er nu uitziet gaan we alles zelf doen. Ik ga eerst maar eens aan de slag met de betonboer en dan heb ik zelf nog genoeg tijd om te gaan rekenen, tekenen en studeren op deftige houtverbindingen. Ik ben wel voornemens om wanden te plaatsen.

Uiteraard zal ik met de tijd hier ook de tekeningen plaatsen om te zien of ik eem beetje in de goede richting zit.

M16 valt me trouwens mee qua draadeind, merk dat ik zelf wat geneigd ben tot overdimensioneren
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.