Wand kledingkast

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
497
118
Omg. Eindhoven
Goedeavond allemaal,

ik wil een wand kledingkast maken van massief eiken.
Afmeting aan de buitenkant zou 140x50x230cm (bxdxh) worden:

De deuren ongeveer 61cm breed, en ongeveer 210cm hoog.
En daar zit dan ook mijn vraag meteen.

Nu wil ik een nep paneeldeur maken, want echte paneeldeuren kan ik niet frezen..
Ik wil een frame maken van 18mm dik, met de afmeting van 61x210, en dat zou dan 8cm breed zijn, en het nep paneel schaaf ik terug naar een kleine 8mm en die verlijm ik in het frame van de deur. Dit reduceert het gewicht al aardig, maar nog steeds zal het best een flink gewicht zijn.

Nu zou ik dit soort (zichtbare) scharnieren willen gebruiken;
Scharnier.jpg
Ik kan er online erg veel vinden, maar nergens kan ik vinden hoeveel gewicht ze kunnen dragen.
Heeft iemand hier een idee over de hoeveelheid die ik per deur moet gebruiken?
Zelf zat ik aan een stuk of 5 te denken (2 boven, 2 onder, 1 in het midden)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Dat je geen paneeldeuren kunt frezen is niet de juiste insteek. Je hebt de speciale frees niet. Maar er is nog een methode B. Je freest of zaagt een gleuf in je frame. Je maakt een platte domino die in de gleuf past en je kan zo een paneel deur maken.https://www.youtube.com/watch?v=2CcmlgaMIQ0 Hier een linkje het deel wat ik bedoel begint bij minuut 37-38
Maar er staan er vast wel meer op. Als je een freestafel hebt dan is een schijffrees wel makkelijk. Die zijn vrij goedkoop te kopen.https://www.ecotools.nl/hm-schijffrees-4-mm/ moet je nog wel even de opname bij kopen. Wel even nadenken over de maat.
Scharnier heeft lagers dus best geschikt voor een wat zwaardere deur. Of ik dit type zou gebruiken weet ik niet. Ik zou gewone keukenkast scharnieren gebruiken.
 
Laatst bewerkt:

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
497
118
Omg. Eindhoven
Goh, daar had ik helemaal niet aan gedacht.. Bedankt Wim!
Intussen heb ik een simpel tafeltje gemaakt voor de frees, dus die kan ik hier goed voor gebruiken.

Persoonlijk vind ik dit soort scharnieren mooi.. Ze herinneren me aan "vroeger", dus daarom wil ik dit nu ook gebruiken :)
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ik denk dat je scharnierblad te breed is voor je deur frame (18mm) misschien dat je paumelles kunt overwegen? Die zijn verkrijgbaar met hetzelfde uiterlijk en karakter wat je zoekt.
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
497
118
Omg. Eindhoven
Ik denk dat je scharnierblad te breed is voor je deur frame (18mm) misschien dat je paumelles kunt overwegen? Die zijn verkrijgbaar met hetzelfde uiterlijk en karakter wat je zoekt.

Klopt, maar die binnenste rand wilde ik aan de binnenzijde dikker maken, om dat passend te maken, maar dat is ook niet ideaal.
Ik ben slechts een beginner, maar paumelles zijn toch alleen voor opdek deuren?
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Ik denk dat je scharnierblad te breed is voor je deur frame (18mm) misschien dat je paumelles kunt overwegen? Die zijn verkrijgbaar met hetzelfde uiterlijk en karakter wat je zoekt.

hoezo is dat scharnierblad te breed?

die 18mm is de dikte van het materiaal, oftewel de deur dikte en niet de breedte waar het scharnierblad op gemonteerd wordt, toch?.

de deurlijst zeg maar wordt zo'n 8 cm breed.
 
Laatst bewerkt:

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
497
118
Omg. Eindhoven
hoezo is dat scharnierblad te breed?
die 18mm is de dikte van het materiaal, oftewel de deur dikte en niet de breedtje waaht het scharnierblad op gemonteerd wordt.
de deurlijst zeg maar wordt zo'n 8 cm breed.

Om heel eerlijk te zijn vind ik dat hele deuren/lade gebeuren allemaal vrij lastig als beginner :eek:
Die keukenkast scharnieren lijkt me nog lastiger, maar ik had eerste instantie dit soort klassieke scharnieren al op het oog, omdat ik ze mooi vind.

Maar als dit gevisualiseerd is, is het allemaal een stuk duidelijker voor me.
Zelf had ik eerste instantie een denkfout gemaakt, want ik zat te denken dat ik het scharnier op de achterkant van de deur kon schroeven. Maar dat kan alleen als het een opdekdeur is, en deze komt in het frame te hangen.

Zo moet het dus gaan worden, dus wordt die kant van de deur wat dikker aan de binnenzijde:
Deur.jpg

Ik zit te denken dat een opdekdeur makkelijker te maken is. Vooral omdat de foutmarge ook wat kleiner is, en dan kan het scharnier er wel op deze manier in, zonder dikkere stukken:
DeurOpdek.jpg
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Beste Danny,

Bij de maten, 2100x610, die jij noemt zou ik zeker voor potscharnieren gaan, die zijn namelijk nog enigzins bij te stellen als het niet helemaal past. Als bij deze klassieken scharnieren ook maar iets scheef is; of dat de deur, de kast zelf of scharnier is, dan ga je dat merken.
De potscharnieren geven je bij de montage in de hoogte enkele mm's speling en nadat je de deur hebt geplaatst kun je ook nog spelen met de instellingen.

Nadat ik met het maken van lades ervaring heb opgedaan met het maken van "meubels'" voor de garage, ga ik nu hetzelfde doen met het gebruik van potscharnieren. Dan kun je een fout maken zonder daar jaren tegen aan te moeten kijken. Dat zou ook mijn tip zijn voordat je aan dit project begint.


FWIW: op een HolzwerkenTV youtube video zag ik dat je met een lamello machine ook dit soort decoratieve scharnieren kun infrezen, maar of dat nog gaat bij deze deuren is de vraag.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Hoi Maarten, ik had in mijn hoofd de eerste manier die Danny laat zien met de deur(en) tussen de zijden/wanden. Hierdoor is de deur 18mm dik en kan je je scharnierblad niet dikker hebben dan de dikte van je deur (mits je de deur niet opdikt daar waar het scharnier zit maar dat kan weer ten nadelen zijn van je schap, dan moet je een kepping maken in je blad wat alleen maar voor meer werk zorgt en maakt het er niet chiquer op).

De tweede methode die je tekent Danny kan ook maar dan haal je wel een beetje de kasten-van-vroeger look weg. Bij oude kasten zit veelal toch wel de deur tussen de zijden. Je hebt dus de volgende opties:

1 scharnier met een kleiner blad

2 scharnier met paumelles en kleiner blad zoals deze: https://www.interieurbeslag.nl/scharnier-paumelle-recht-brons-antiek-50x40mm-links-of-rechts

3 inboor paumelle zoals deze: https://www.onlinedeurbeslagshop.nl/Inboorpaumelle-messing-antiek en die monteer je op deze manier: https://www.probeslag.nl/images/productimages/big/30306132t.png
Het voordeel van deze scharnieren en opdek deur is dat je de naden van je deur niet ziet (die worden gedekt door het stukje wat die op de kast zijde ligt) hierdoor heb je wat meer marge met je naden en daardoor ook wat meer mogelijkheid tot het verdoezelen van naden die niet rondom 100% het zelfde zijn.

4 keuken kast (pot) scharnier. Deze heeft als grote voordeel dat die makkelijk te stellen zijn, makkelijk te monteren en demonteren en vrij weinig hak en beitel werk nodig hebben.


Keuze genoeg dus en dan hebben we het niet eens over de kleuren van de scharnieren en wat voor een sierknop je wilt, maar dat is allemaal bijzaak. Ik denk dat het beste is dat je eerst een totaal ontwerp van je kast maakt. Daarmee wordt je al een beetje in een richting gestuurd naar een scharnier.


ps, die lamello scharnieren zijn niet helemaal geschikt voor een kast van 210 hoog. Leuk voor een kistje of klein medicijnen kastje oid. Ik heb ze ooit gebruikt en was eigenlijk ook niet echt te spreken over de kwaliteit
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Juist, ik snap hem. Dat is het ptobleem vaak met vragen als er niet even een simpel schetsje of wat dan ook bij komt kijken, ik dacht dat je die scharnieren erop schroefde.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
SNIP

ps, die lamello scharnieren zijn niet helemaal geschikt voor een kast van 210 hoog. Leuk voor een kistje of klein medicijnen kastje oid. Ik heb ze ooit gebruikt en was eigenlijk ook niet echt te spreken over de kwaliteit

Helemaal mee eens, maar het is weer eens wat anders dan een piano scharnier:)
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
497
118
Omg. Eindhoven
Echt super bedankt voor alle tips en ideeen!
Ik heb een ontwerp in mijn hoofd zitten, dus ik zal het eerst eens proberen te vertalen in een schets..

Ondanks dat ik mijn oude kast idee nog steeds in mijn hoofd heb zitten, ga ik toch maar voor opdekdeuren.
De foutmarge is zoals Renault al verteld een stuk lager. Die inboor paumelle is ook erg mooi om te zien aan de buitenkant.
Zodra ik een tekening en/of resultaat heb, ga ik het hier tonen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.