Keuze vlak vandiktebank profi

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
Beste college houtbewerkers,

Ik zou graag jullie mening willen over het volgende. Er moet een vlak vandiktebank aangeschaft worden. Nu heb ik de volgende machines op mijn lijst staan:
Felder ad941
Robland sd410
Scm minimax fs 41

Vandaag bij felder geweest en de 941 gezien. Mooie machine en gelijk een offerte meegekregen.
De andere 2 machines heb ik nog niet gezien, offertes zijn wel onderweg.

Nu is mijn vraag wat jullie ervaring is met bovenstaande machines. Zowel plus als min punten.
En misschien een top 3 😉

Alvast bedankt
Ben
 

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
Thnx, morgen naar wormerveer om bij scm te gaan kijken.
Waarom zeg jij scm op plek 1?
 

tuoh

Oud hout
Omdat het schaafgedeelte bij die machines beduidend beter is dan bij Felder en consorten.
De hele aandrijving, schaafas, en aandrijfrollen zijn beduidend robuuster uitgevoerd. Gevolg daarvan, snellere doorvoer, meer afname per beurt mogelijk en toch een mooi schaafbeeld.
Heb een grote Felder (420mm) thuis staan, en op mijn laatste werkplek had ik de beschikking over een grote SCM (420mm), het verschil tussen beide is GROOT, neem dat maar van mij aan.

Is ook wel ergens verklaarbaar, Felder is ontstaan uit een hobbymachine, idem voor Robland trouwens, de fabrikant had geen ervaring met zware professionele machinebouw. Zie je trouwens bij Robland nog zeer goed.
Die mannen hebben een paar jaar geleden eens een herzaagmachine (= grote lintzaag met aandrijver) gebouwd, en daar stond zo een lullige alu geleider op, weggekaapt van hun kleine combimachine.
Nou, dat werkte dus voor geen meter.

Dat is bij andere merken wel anders, zo ook bij SCM. Als die een kleinere machine willen bouwen gaan die eerst eens kijken wat er op het schap ligt, en passen dat aan.
De schaafas van een SCM met 300mm schaafbreedte heeft quasi hetzelfde formaat als eentje met een schaafbreedte van 600mm.
De hele aandrijflijn idem.

Dit verhaal gaat ook op voor machines van Griggio, Casadei, etc...... Grote machines verkleinen is makkelijker (voor een fabrikant) dan andersom.
Meestal zijn de (kleinere) machines van deze fabrikanten overbemeten voor wat ze moeten gaan doen. Dit omdat ze de grotere onderdelen zo voor het grijpen hebben, en niet speciaal iets moeten gaan ontwerpen hiervoor.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Ik heb 2 jaar geleden dezelfde keuze gemaakt en hier is het de Felder AD941 geworden. Ik kan me wel vinden in wat Tuoh aangeeft, maar wil tegelijk een kleine kanttekening plaatsen. De AD 941 is een stuk zwaarder gebouwd dan de AD 741. Het is de AD 741 die ook in hun combinés verwerkt zit. De AD 941 kan je in mijn ogen toch wel vergelijken met de SCM: het aggregaat met de schaafas en aanvoerrollen is zwaarder en groter en heeft 2 uitvoerrrollen in plaats van 1 (bij de 741). De tafel van de vandiktebank gaat bij de 941 op en neer op 4 pilaren met trapeziumdraad, bij de 741 op een dikke centrale pilaar zoals bij de 'kleinere' machines. Wat ik niet goed begrijp aan de machine is de bevestiging van de geleider van de vlakbank. Zowel bij de AD 941 en de 951 staat het kantelmechanisme bevestigd op een draagarm die op zijn beurt bevestigd is aan de voorzijde van de machine, op een massieve stalen ronde stang. Bij de SCM zit het kantelmechanisme zelf op een zware stang, en is de voet hiervoor in het midden van de machine bevestigd. Dit is een solidere verbinding. In de praktijk merk je echter geen nadeel bij de Felder: je voelt wel dat er enige zijdelingse flex in de geleider zit, maar de hoek van de geleider t.o.v. de machinetafel blijft wel netjes behouden. Tenslotte heeft elke geleider uit alu een zeker flex in het profiel zelf... Ik snap alleen niet waarom ze het op die manier bouwen..... Het mechanisme waarmee de hoogteverstelling van de vlakbank door het chassis van de machine schuift bij de Felder vind ik wel heel knap uitgevoerd (die prismageleiders).

Ik ben heel tevreden van de machine. De reden waarvoor ik voor de felder koos heeft echter niets met de vlak-vandikte an zich te maken. Ik kocht de machine samen met een combi topie-zaag. Wat de laatste betrof was SCM beduidend duurder. Vooral bij deze machine was de SCM beduidend zwaarder uitgevoerd dan een combi uit de Felder 7 reeks (kon je ook hier vergelijken met de 9 reeksen, maar Felder maakt geen combi's in de 9 reeks). In mijn geval was de Felder echter ineressanter: heb een hobbywerkplaats in de kelder, de Felder kon binnengetakeld worden langs een werkput in de garage. Om dit bij de SCM te doen, zou de machine op zijn kant moeten gelegd worden (grotere transportbreedte). Door alles in een keer bij Felder te kopen, waren de voorwaarden interessanter.

Tot slot: SCM en Casadeï zijn wat dit gamma van machines betreft één pot nat. De minimax fs 41 van SCM is identiek dezelfde machine als de PFS 41 ES van casadeï. Andere stickers en een ander kleurenpallet zijn het enige verschil. Ik heb mij laten vertellen door verdeler die SCM staan had, maar over moest schakelen naar Casadeï dat het puur marketing is. In België wordt SCM sinds een paar jaar exclusief verdeeld door één verdeler (Rogiers). De anderen verkopen identiek dezelfde machines onder de naam Casadeï. Ik weet niet of dit in Nederland ook zo is, maar je zou in elk geval de prijs kunnen vergelijken....

Verder deel ik de mening van Tuoh: je merkt bij de combi's van SCM / Casadeï in de bouw dat ze afkomstig zijn van een bouwer die in oorsprong zware machines voor continubedrijf maakte. De grootste combiné uit dit gamma heb ik in de toonzaal gezien (CU410ES), die kan in mijn ogen naast de machines uit de 9 reeksen van Felder staan. Felder maakt hier echter geen combinés in.... Prijs van de SCM komt ook wel in de buurt van de 9 reeksen....
 
Laatst bewerkt:

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
Bedankt mannen voor de duidelijk uitleg en jullie ervaringen. weer wat wijzer.

De stand van zaken tot nu toe:

Vandaag in HI ambacht geweest bij Vos, deze heeft een FS41es staan in de showroom. SCM nederland helaas niet.
De machine bekeken en het ziet er idd goed uit, alles zwaar uitgevoerd en degelijk. Gelijk een offerte aangevraagt en met de opties die ik graag wil.
Spiraal as met wisselmesjes, 7,5PK, elektrische aflezing en hoogte verstelling, geinstalleerd in de werkplaats....9350 excl. Levertijd....eind MEI :O.
Dat tegenover de Felder AD941 met de zelfde opties maar wel een lichtere motor 5.5PK 8600 Excl. levertijd niet nagevraagt.
Het Showroom model bij Vos kon in meenemen voor 7500 excl. HSS messen, 13PK motor, handwiel met klok. Geen slechte aanbieding maar ik wil wel erg graag de digitale aflezing en hoogte instelling....

Smiddags nog even met SCM nederland gebelt, en deze gaan ook een offerte uitbrengen voor de zelfde machine, maar dan kijken ze of er ergens eentje uit voorraad leverbaar is.

voor zover de zoektocht, als er iets verandert dan post ik het.
Fijne avond allemaal
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Correctie: vandaag vastgesteld: mijn machine (AD941) heeft maar 1 uitvoerrol (dacht dat het er 2 waren.....)....
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Ik ben maar een amateur maar zou ik een profi zijn , zou ik never een vlakvandikte bank kopen maar twee gescheiden machines een vlak bank en een van dikte bank..
denk daar eens over na
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Ik ben maar een amateur maar zou ik een profi zijn , zou ik never een vlakvandikte bank kopen maar twee gescheiden machines een vlak bank en een van dikte bank..
denk daar eens over na

Nog een nadenker waarom kopen ze een combi
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik ben maar een amateur dus ik.........
Waarom hebben veel profs dan toch een combi?
Ze weten precies hun werkvolgorde en vaak ook de maten en hoeven dus nauwelijks te wisselen tussen vlakken en vandikte. Ik zou als ik de ruimte had ook opteren voor 2 machines. Toch denk ik ook over een economische keus na. Twee assen met wisselmessen en twee machines is een heel stuk duurder.
 

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
Thnx mannen voor de reacties.
Het antwoord op de vraag 'waarom geen 2 machines' heel simpel.... Ruimte. Als ik ruimte zat had dan heeft 2 machines mijn voorkeur maar helaas ga ik dat ruimte technisch niet redden.
De keuze is trouwens gemaakt... Het wordt een scm. Nu nog even wachten tot eind mei ��
Zodra die binnen is zal ik foto's posten.
 

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
Kleine update voor de geïnteresseerden.
Het is na lang wikken en wegen bij Scm gebleven maar dan een andere machine.

De eerste optie zou een schaaf breedte van 420 opleveren, maar na wat langer nagedacht te hebben toch de keuze gemaakt voor 520 breed. Dit omdat de meeste opgebouwde panelen uit eiken voor de meubel 500 breed zijn.

Over 5/6 weken komt de L'invincibile FS7 binnen. Machine staat al in wormerveer maar door vakanties geen mogelijkheid tot leveren.
Zodra de machine er staat probeer ik wat foto's te plaatsen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.