Juwelenkistje van Chileens kersen

Sjoerd

Actieve deelnemer
23 dec 2010
100
1
Vooruit, laat ik mijn 2e werkstuk dan ook eens posten:

Een verjaardagscadeau voor mijn vriendin, een juwelenkistje van Chileens kersen.

Via de Zwolse leverancier had ik wat grote stukken ruw hout gekregen, een mooie eerste oefening met de aangeschafte Scheppach HM-1.
Na mijn eerste ervaring met de vlakbank was het tijd voor de eerste zwaluwstaarten.
Na de eerste zwaluwstaarten was het tijd voor het eerste inlegwerk.

Ongeveer alles was nieuw voor me, en nu al zou ik veel dingen anders doen, maar ik heb me er prima mee vermaakt en heb er veel van geleerd.
En natuurlijk niet onbelangrijk: mijn vriedin was er erg blij mee! :cool:

Het Chileens kersen is afgewerkt met 1 laag kleurwas gevolgd door Osmo hardwax.
De spiegel in het deksel is verzonken en omrand door noten, het inlegwerk is van essen, noten en wenge.









Attached files
 

Wander

Actieve deelnemer
4 mrt 2011
72
0
sjoerd

Erg mooi z'n kistje vooral de deksel en zwaluwstaarten met de hand gemaakt?
erg mooie hout kleuren. mooi afgewerkt.
 

Sjoerd

Actieve deelnemer
23 dec 2010
100
1
Ja, de zwaluwstaarten zijn met de hand gemaakt, maar niet zonder slag of stoot! :roll:

Het kistje is wat kleiner dan oorspronkelijk de bedoeling was, na de nodige frustraties en onvrede over de gemaakte staarten heb ik ze er allemaal weer afgezaagd!
Nu is het kistje dus 2 cm gekrompen, maar de nieuwe staarten waren in elk geval beter! :D
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Nou mag je trots op zijn toch, mooi stuk werk uit mooi hout en ook met mooi beslag erop. Zon kistje heeft veel meer waarde voor haar dan een strak kistje uit de winkel... lijkt mij.
 

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
Mooi kistje met een mooi subtiele houtkeuze. Dit voor een 2e werkstuk, waar gaat dit eindigen ? :)

Waar heb je de scharnieren gekocht ?
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Sjoerd, ik kan me goed voorstellen dat je vriendin hier erg blij mee is, man wat heb je dat prachtig gemaakt, met slotjes zelfs, het mag dan wel niet zonder slag of stoot gegaan zijn, maar de aanhouder wint altijd.
Knap werk!!
Groetjes Ad
 

Sjoerd

Actieve deelnemer
23 dec 2010
100
1
Dank, dank! :roll:

Slotje en scharniertjes komen van Baptist, de scharnieren vond ik wel vrij prijzig, maar ze zijn mooi afgewerkt.
Ik mis nog een mooi smal beiteltje om daar de sparingen voor te maken, de volgende keer moet dat wat netter gebeuren.

Het leuke vind ik zelf nog dat het echt uit ruw en ongeschaafd hout is gemaakt, dus van een vrij onooglijk stuk naar precies de maten die ik wou hebben.
Voor mij een nieuwe ervaring, verslavend!
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Wat een mooi kistje Sjoerd! Ook mijn werkstukken krijgen regelmatig een wat andere afmeting dan oorspronkelijk gepland, om dezelfde reden als bij jou, of omdat ik me gewoon verzaag :oops: .
Maar pas je tweede werkstuk en dan handgemaakte zwaluwstaarten, inlegwerk, pet af!

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.