7/32 inch boutje kopen

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Ik ben op zoek naar een 7/32 inch boutje. Lengte ca. 0,8 inch. Liever nog een stukje draadeind, maar de kop er af slijpen, is ook niet zo’n punt. Ik heb al zitten zoeken, maar het is een klein maatje. 7/16 inch is wel gangbaar, maar 7/32 blijkbaar niet. Iemand een webshop waar het te verkrijgen is? Bij voorkeur in Nederland.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
14 gangen per inch (vermoed ik, al zou het wellicht ook iets van 17 kunnen zijn, als ik goed meet) en 55 graden. Boutje is een beetje gaar. Komt van een kapstok, en of het nu afgebroken is, weet ik niet, maar het is erg kort. Nu even met loctite aan één kant vast gezet. Kijken of dat werkt.
 

WR1944

Oud hout
Weet je zeker dat het 7/32" is? Wat is het land van origine van het apparaat waar het in gebruikt is? Als het Amerikaans is dan is de dichtstbijzijnde afmeting een #12 draad. De spoed is een fractie groter dan 1 mm. 24 gangen per inch. De buitendiameter is bijna 5,5 mm.
https://en.wikipedia.org/wiki/Unified_Thread_Standard

Er is hier probleemloos aan te komen natuurlijk maar hoe krijg je het in NL.

P.S. Ik zie nu eerdere antwoorden. 14 of 17 gangen per inch is wel heel erg grof voor een diameter van ca. 5,5 mm. Je kunt het beter nog een keer opmeten. Als je het stukje draad op een stukje papier perst tussen duim en wijsvinger krijg je een goede afdruk op papier en wordt het meten al een stuk simpeler.
 
Laatst bewerkt:

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Zowel Whitworth (British Standard) als UN (ASME Standard) hebben een 7/32 draad. Bij WW is het standaard 24 gangen, wat 1.058mm is, en UNC (Coarse=grof) is het ook 24 gangen.
Alleen WW is 55° tophoek, en UN draad is 60° tophoek. Dat onderscheid is moeilijk te maken, dus de herkomst is wel handig hier.

UN draad is er ook in fijn, UNF (Fine) heeft 28gangen, wat 0.907mm is, en UNEF (ExtraFine) heeft 32 gangen, wat 0.794mm is.

Eerst goed meten, dan op zoek gaan!
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
De diameter is wel juist (kan inches meten met mijn schuifmaat). Ik meet 0,55 inch over de lengte, aantal gangen is lastig te tellen, maar het zijn er ergens tussen de 9 en 10. Dan zit je dus aan 17 of 18 windingen per inch. Dat is inderdaad vrij grof vergeleken met metrische bouten, maar die maat kan ik vooralsnog ook nergens vinden.
 

CCN 74

Actieve deelnemer
29 okt 2017
213
0
Utrecht
Als er een harley davidson dealer in je buurt zit..... kunnen ze je denk ik wel gelukkig maken.

Mvg Cees
 

WR1944

Oud hout
Zowel Whitworth (British Standard) als UN (ASME Standard) hebben een 7/32 draad. Bij WW is het standaard 24 gangen, wat 1.058mm is, en UNC (Coarse=grof) is het ook 24 gangen.
Alleen WW is 55° tophoek, en UN draad is 60° tophoek. Dat onderscheid is moeilijk te maken, dus de herkomst is wel handig hier.

UN draad is er ook in fijn, UNF (Fine) heeft 28gangen, wat 0.907mm is, en UNEF (ExtraFine) heeft 32 gangen, wat 0.794mm is.

Eerst goed meten, dan op zoek gaan!

Een schroefdraadmaat van 7/32" komt niet voor als gestandaardiseerde draad in de USA. De kleinste als inch-maat aangegeven draad is 1/4". Als de draadmaat kleiner is wordt dat met een nummer aangeduid. Leveranciers geven in hun tabellen vaak aan dat een maat #12 het dichtst in de buurt zit van 7/32" maar dat is beslist geen aanduiding van de schroefdraad.
Als Withworthdraad bestaat 7/32" wel maar die maat wordt als een niet-voorkeursmaat gezien.

In de USA spreekt men van bouten en die beginnen bij 1/4". Ga je kleiner dan spreekt men "machine screws" en dat loopt van #0 tot en met #12. Het is altijd handig om over de technische bijbel te beschikken, de "Machinery's Handbook." De omvang is 2512 pagina's en als het daar niet te vinden is dan bestaat het niet. ;)
Library bookq.jpg

Probeer eerst zo nauwkeurig de spoed te bepalen en de buitendiameter. Met deze maten kom je al een stuk verder.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
7/32 is ook de diameter. Dat het een nummer 12 is klopt helemaal, maar de schroefdraad is mijns inziens nog niet bepaald. En de voorkeursmaat zegt niets, ik kom vaker de niet voorkeursmaten tegen, is waarschijnlijk mijn lot op werk.

Gezien de hier gegeven diameter zitten we sowieso onder de 1/4, waar de mensen uit de imperialistische wereld waarschijnlijk dachten te kunnen beginnen met schroefdraad.

Gelukkig komen de meeste en beste horloges uit Zwitserland, waar ze meer kaas hebben gegeten van het gebruik van kleine schroefdraad. Maar dat is een hele andere discussie.

Een M6 er doorheen halen is overigens geen slecht plan, dan ben je gelijk van die ellendige Engelse/Amerikaanse troep verlost. Ik heb het reeds vaak voorbij zien komen en het is altijd een ramp.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Ik heb het stukje met locktite vast gezet in het onderste gedeelte, en vervolgens in het bovenste gedeelte gedraaid. Op één of andere manier zit dat ook weer scheef, wellicht omdat het schroefdraad beschadigd is. Het zit en het functioneert, dus operatie geslaagd.
 

WR1944

Oud hout
7/32 is ook de diameter. Dat het een nummer 12 is klopt helemaal, maar de schroefdraad is mijns inziens nog niet bepaald. En de voorkeursmaat zegt niets, ik kom vaker de niet voorkeursmaten tegen, is waarschijnlijk mijn lot op werk.

Gezien de hier gegeven diameter zitten we sowieso onder de 1/4, waar de mensen uit de imperialistische wereld waarschijnlijk dachten te kunnen beginnen met schroefdraad.

Gelukkig komen de meeste en beste horloges uit Zwitserland, waar ze meer kaas hebben gegeten van het gebruik van kleine schroefdraad. Maar dat is een hele andere discussie.

Een M6 er doorheen halen is overigens geen slecht plan, dan ben je gelijk van die ellendige Engelse/Amerikaanse troep verlost. Ik heb het reeds vaak voorbij zien komen en het is altijd een ramp.

Het is niet de imperialistische wereld maar de kapitalistische. In de VS waren twee belangrijke boutenfabrikanten met ieder hun eigen manier van maataanduiding en onderlinge technische verschillen. Op aandringen van de bouwwereld zijn deze fabrieken om de tafel gaan zitten om de schroefdraden te gaan standaardiseren. De vorm van de draad werd vastgelegd en als compromis werd een deel van de maten aangeduid met het nummersysteem van de ene fabrikant en vanaf 1/4" volgens het systeem van de andere. De aanduiding UN komt van unified en dat is een poging geweest om een schroefdraadsysteem overeen te komen tussen de VS, het VK en Canada. Het VK bleef toch grotendeels bij de WW-draden tot het overging op metrisch.

Het bedrijfsleven is niet geïnteresseerd in slimme standaardisatie maar geld verdienen. Als een overheid iets niet afdwingt krijg je vreemde zaken als nummerschroefdraden en boordiameters die met nummers en letters worden aangegeven.
 

tuoh

Oud hout
Het is bijna een "godswonder" te noemen dat die gasten er in slagen om ook maar één raket de lucht in te krijgen.

Als ik sommige van die Amerikaanse metaaldraaiers bezig hoor over afmetingen na de komma:rolleyes:
Die hebben een paar rekenmachines nodig om te bepalen hoe groot hun volgende aanzet moet zijn om op de juiste tolerantie uit te komen.

Eentje had twee A4tjes nodig om de snijsnelheid van zijn freesmachine te bepalen;) Dacht even dat ie de omtrek van de aarde aan het herberekenen was.
Het was hem wel al opgevallen dat het metrisch systeem toch wel wat vlotter werkt, maar hé, the American way is the best, of iets van die strekking, dat dan weer wel.

Waarom weet ik niet, maar tegenwoordig wil elke Amerikaanse sleutelaar ook steevast een dop van 10mm in de la liggen hebben???
Is er dan toch beterschap op komst.
 

WR1944

Oud hout
Het is bijna een "godswonder" te noemen dat die gasten er in slagen om ook maar één raket de lucht in te krijgen.

Als ik sommige van die Amerikaanse metaaldraaiers bezig hoor over afmetingen na de komma:rolleyes:
Die hebben een paar rekenmachines nodig om te bepalen hoe groot hun volgende aanzet moet zijn om op de juiste tolerantie uit te komen.

Eentje had twee A4tjes nodig om de snijsnelheid van zijn freesmachine te bepalen;) Dacht even dat ie de omtrek van de aarde aan het herberekenen was.
Het was hem wel al opgevallen dat het metrisch systeem toch wel wat vlotter werkt, maar hé, the American way is the best, of iets van die strekking, dat dan weer wel.

Waarom weet ik niet, maar tegenwoordig wil elke Amerikaanse sleutelaar ook steevast een dop van 10mm in de la liggen hebben???
Is er dan toch beterschap op komst.

Het is meer een kwestie van ego om te moeten erkennen dat het metrisch systeem zoveel beter is. Dat doen die chauvinistische Amerikanen niet graag. Maar ze vinden wel dat de Fransen erg chauvinistisch zijn. Alle schoolgaande kinderen worden dan ook min of meer gehersenspoeld op school. De schooldag begint steevast met de "pledge."

https://www.ushistory.org/documents/pledge.htm

Als je dat dan vergelijkt met de behandeling van de Hitlerjugend worden ze boos. ;)
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
De metrificatie van de wereld. Geel is zo goed als metrisch. Drie maal raden wat nog rood is:

1280px-Metrication.svg.jpg
Bron: Wikipedia 2016

Ik zeg niks meer:cool:
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
En dan ook nog de pijpdiameters, een 1 inch pijp heet daar een 3/4" pijp.
Omdat ooit iemand het handig vond om de binnendiameter te gebruiken.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Sang dat laatste is ook het geval met gasbuis. Dat je de binnenmaat neemt is goed verdedigbaar als je moet uitrekenen hoeveel er doorheen kan.
 

WR1944

Oud hout
Dat de afmetingen van pijpen in de Engelstalige wereld absurd overkomen is het gevolg van de ontwikkeling van de techniek. Toen zo begin 19e eeuw er in Engeland behoefte ontstond pijpen en de appendages te gaan standaardiseren ging men uit van gegoten ijzeren pijpen zoals die toen gebruikt werden. Als benaming voor die pijpen werd de binnendiameter gebruikt want dat bepaalde de hoeveelheid die er door kon. Om een zekere druk te weerstaan moest dat slechte gietijzer een flinke wanddikte hebben. Maar betere fabricageprocessen leidden tot beter gietijzer en later zelfs tot stalen pijpen volgens andere processen (gerold of gelast). Om uitwisselbaarheid te behouden met oudere systemen werd de buitendiameter aan gehouden maar met dunnere wanden. Er werd echter wel de originele benaming (binnenmaat) van die pijpmaat gebruikt. Vandaar dat de Engelse wereld met een krom systeem opgescheept zit. Door de Duitse invloed is in veel landen de benaming van buitenmaat X wanddikte gangbaar en dat wordt dan ook als volkomen logisch ervaren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.