Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 20

Welke lak voor Purperhart theedoos?

Hya,

Voor de theedoos die ik gemaakt heb, zoek ik een mooie harde lak. Wilde graag even de meningen peilen welke lakken jullie voor deze toepassing gebruiken. Heb zelf alleen nog maar ervaring met Rustin Plastic Coating. We hebben wel een compressor, maar geen spuit, dus ben gebonden aan een kwast denk ik :roll:

De theedoos waar het om gaat (nog niet helemaal af btw)

Re: Welke lak voor Purperhart theedoos?

Hallo Berrie

Mooi doosje man. Ik vraag me af hoe je de strips in de deksels heb gekregen. Van het afwerken heb ik geen verstand maar verwacht een antwoord wel te lezen. Er zijn zat liefhebbers van mooie glans.

Hartelijke groet Hugo

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Wat wil je bereiken met je afwerking, mat of glimmend?
    Heb je de mogelijkheden van oliën ook al overwogen?

@ Armadaman: Thanx! Ik heb gewoon het deksel gelijmd door goed te klemmen. Hierna heb ik de bovenfrees met een groeffrees over de esdoorn strips heen getrokken. Daardoor kreeg je de verzonken strips.

@jpandriesse: Waar het me voornamelijk om gaat, is dat de kleur straks behouden blijft. En dit gebeurt het beste wanneer het hout helemaal is afgesloten van de lucht had ik begrepen. Dus vandaar ging mijn gedachte uit naar een harde lak. Mat of glimmend maakt me eigenlijk niet eens zo veel uit. Heeft allebei z'n charmes, maar nogmaals, het gaat me vooral om de kleur.

Mocht het met een olie ook kunnen, dan hoor ik dat graag natuurlijk.

Tuoh heeft daar een keer iets over geschreven, hij verwees toen naar Biopin bootolie en Biopin bootlak. Dat is UV-bestendig en zeewaterwerend. Volgens hem zou het hout dan niet meer verkleuren.

Mooi doosje trouwens!

Purperhart verkleurt voornamelijk oxidatief, afsluiten van zuurstof vertraagt/stop het verkleuren dus. Warmte versnelt het - boven een gasvlam of in de oven kun je purperhart zo kastanjebruin maken; ook oververhitting tijdens bewerking (draaien, schuren, leidt tot bruinverkleuring.

Mijn ervaring met lakken is echter dat purperhart (dat het niet van de tekening moet hebben, maar vooral van de kleur) niet mooier wordt van lak - ik zou gaan voor een (flink) aantal lagen olie; uiteindelijk zal het dan wel verkleuren, maar blijft het hout op zich mooi.

Purperhart is overigens bijzonder duurzaam (in de klassieke betekenis ;-) ongevoelig voor rot en zo) en zou dus prima geschikt zijn om als tuinhout te gebruiken; het is ook niet zo duur. Daarnaast is het qua fysieke eigenschappen erg geschikt als meshandvat. Ik heb ooit een broodmes en een keukenmesje van een nieuw, purperhart, handvat voorzien.

Hallo,

Wat ik begrepen heb verkleurd purperhart uiteindelijk naar bruin. UV bescherming vertraagt het proces wel maar zorgt er niet voor dat de huidige kleur definitief behouden blijft.
    Dat als antwoord op je vraag. Dan blijft nog over om te vertellen dat het en mooie theedoos is geworden. Mooi model met een strakke afwerking.

Groet Jos

Ik behandel mijn draaiwerk met shellac. Tot nu toe blijven de kleuren prima. Ook al staan ze in het daglicht. Volgens mijn bron zal er op den duur echter toch verkleuring optreden. Dat wacht ik dan maar af. Of is de Japanse urushi techniek een afdoend middel - waar Sergej Kirilov van http://www.intarsio.nl les in geeft.
    Een paar foto's ter illustratie.
    vr.gr. Jan Pranger.

Attached files

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Da's een knap doosje geworden Berrie!! Ik zou het doosje eerst eens goed insmeren met citroensap. Daarna het doosje nog een keer erg fijn schuren(tot welke korrel ben je nu gekomen??) en dan afwerken met het middel van je keuze.Citroensap schijnt te helpen op de kleur meer vast te houden. Ik smeer DanishOil op mijn doosjes(eigenlijk puur voor het gebruiksgemak) maar er zijn vast betere optie's voor.

Tropische houtsoorten zonder behandeling krijgen bijna allemaal dezelfde kleuren : grijs/bruin/zwart.

Veel succes met de afwerking van je mooie project!!!

Een fan van lakken ben ik niet, het geeft te vaak een erg kunstmatige plastic look aan de houten objecten. Ik zou net als Jan zegt, ook voor schellak gaan. 2 lagen of meer om de boel luchtdicht af te sluiten, en daarna een beschermlaag van ofwel een vernis (is voldoende omdat het object toch weinig slijtage ondergaat) zoals Danish oil. Als extra kan je natuurlijk ook een vernis met UV-bescherming gebruiken, zoals Biopin bootolie of Biopin bootlak. Je kan het ook zelf maken door een PU jachtlak met UV blocker te mengen met een olie (tung of lijnzaad) en nog een deel verdunner.

Zoveel mensen zoveel ideeën, leuk is dat!

Forum Rechten