freestafel Festool TF2200 of alternatief?

egg72

Actieve deelnemer
23 aug 2019
52
8
Kruibeke
Hallo, ben op zoek naar een alternatief voor m'n zelfgebouwde freestafel welke gebruik maakt van een triton bovenfrees: deze heeft een ingebouwde lift en je kan de interne veer eruit halen voor ondersteboven gebruik, ook een langsgeleider met stofafzuiging ingebouwd. werkt op zich goed, maar denk dat het wel een stuk nauwkeuriger kan.
was aan t kijken in de catalogus van Festool 2019 naar de TF 2200 set (freestafel, bovenfrees) welke me wel interessant leek omdat ik zo een zware bovenfrees heb voor bv het vlak-frezen van tafelbladen met een frees schacht 12mm. nu vind ik echter nergens nog deze set te koop (niet bij klium, toolnation). weet iemand of deze uit het assortiment genomen is?

ben ondertussen al wat verder aan t zien naar alternatieve systemen, en kwam bij 'Fine Tools' uit op combinatie systeem Jessem/Incra:

https://www.fine-tools.com/jessem-oberfraesenlift.html (de laatste: [FONT=&quot]MAST-R-LIFT EXCEL II)[/FONT]
https://www.fine-tools.com/routertablefence.html
https://www.fine-tools.com/jessem-accessories.html

lijkt me wel uiterst nauwkeurig in te stellen, wordt ook veel gebruikt blijkbaar voor houtverbindingen. kan deze vermoed ik eenvoudig inbouwen in m'n werktafel naast m'n tafelzaag.
heeft iemand ervaring met dit soort systemen?
 

studiodara

Actieve deelnemer
7 jun 2015
145
28
De festool freestafel is inderdaad uit het assortiment, die vind je alleen nog op tweedehands markten. Ik gebruik ook de tritonfrees maar dan in een incra freestafel (via gereedschappro te vinden en reviews te lezen). Door de lift in de triton hoef je geen dure jessem lift te kopen. Dat geld heb ik in de ls-positioner gestopt voor ultra nauwkeurigheid! https://www.gereedschappro.nl/artik...eem-24x36-combo-1-freestafelset-metrisch.html

Ik had een of2000 maar de triton voldoet prima in deze combo. Er wordt een speciale incra routerplate bij deze set geleverd waardoor je geen nieuwe bovenfrees nodig hebt.
 

jwjgielen

Actieve deelnemer
1 apr 2012
92
31
De OF2200 is een perfecte machine maar m.i. te zwaar voor de CMS freestafel. Ik heb deze set gehad maar de hoogte instelling loopt alleen goed als je de machine ondersteund. Ik gebruik nu een Jessem freeslift met daarin een 1800W ELU MOF 177 freesmachine (made in Switserland). Ik heb de Jessem in een CMS module ingebouwd. Het is nu een zeer nauwkeurig werkende freestafel. Fotos heb ik in een eerder draadje gestopt. Zoek maar op Jessem.
 

egg72

Actieve deelnemer
23 aug 2019
52
8
Kruibeke
De festool freestafel is inderdaad uit het assortiment, die vind je alleen nog op tweedehands markten. Ik gebruik ook de tritonfrees maar dan in een incra freestafel (via gereedschappro te vinden en reviews te lezen). Door de lift in de triton hoef je geen dure jessem lift te kopen. Dat geld heb ik in de ls-positioner gestopt voor ultra nauwkeurigheid! https://www.gereedschappro.nl/artik...eem-24x36-combo-1-freestafelset-metrisch.html

Ik had een of2000 maar de triton voldoet prima in deze combo. Er wordt een speciale incra routerplate bij deze set geleverd waardoor je geen nieuwe bovenfrees nodig hebt.

ok, dit is misschien wel een goed idee: ben zelf van de triton niet zo erg tevreden bij gebruik als bovenfrees, slecht in te stellen, wat onnauwkeurig (instellingen durven door trillingen te verspringen)..., maar als onderdeel van een freestafel voldoet hij wel eigenlijk omdat je dan alleen werkt met de lift via de hendel. alleen in die context een beetje spijt dat ik niet de triton 2200w ipv de 1400w genomen heb, was toen maar €30 verschil. merci voor de link ook.
 

egg72

Actieve deelnemer
23 aug 2019
52
8
Kruibeke
De OF2200 is een perfecte machine maar m.i. te zwaar voor de CMS freestafel. Ik heb deze set gehad maar de hoogte instelling loopt alleen goed als je de machine ondersteund. Ik gebruik nu een Jessem freeslift met daarin een 1800W ELU MOF 177 freesmachine (made in Switserland). Ik heb de Jessem in een CMS module ingebouwd. Het is nu een zeer nauwkeurig werkende freestafel. Fotos heb ik in een eerder draadje gestopt. Zoek maar op Jessem.

er moet een reden zijn dat festool ze niet meer maakt veronderstel ik. ben alsnog aan t denken over de of2200 als bovenfrees (en de triton te behouden voor de freestafel met incra montage zoals 'studiodara' aangeeft), ziet me er degelijker uit dan de of1400, vooral de stofafzuiging met plastiek kapje bij deze steekt me wat tegen. echter buiten het vlakfrezen grote oppervlakten is dat misschien wat overkill en moeilijk hanteerbaar. wat is uw ervaring daarmee? de meeste reviews benadrukken het hoge gewicht, maar heb de indruk dat degene die 'm echt hebben en veel gebruiken dat geen probleem vinden zolang je niet zijdelings of zo moet werken ermee
 

Hooked on Wood

Actieve deelnemer
12 mei 2019
155
34
Noord Brabant
Hoi Egg,

Ik gebruik ook de Triton frees met Incra bovenplaat. Ik vind dit best een mooie combinatie. En zoals Studiodara aangeeft is dit icm een Incra LS positioner echt heel fijn werken.
Ik denk dat de lift iets geavanceerde kan, maar ik moet ook zeggen dat ik altijd tot op een 100e van een mm de hoogte kan afstellen. Dus het kan vast makkelijker, maar het gaat heel erg goed.

Wat niet wil zeggen dat ik ook wel eens na iets anders kijk. De Jessem Master R lift zou ik heel graag willen hebben. Maar wat me tegen houd is toch de stofafzuiging. Dat lijkt me echt geen goede oplossing zoals dat daar gemaakt is.
De Incra lost dit veel beter op in mijn beleving. Dus ik blijf nog even bij de Incra.

Ik weet niet of je mijn filmpje ken over mijn freestafel, maar ik stop hem er nog even bij.


Groeten

Dennis
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.759
731
Enschede, Twente
er moet een reden zijn dat festool ze niet meer maakt veronderstel ik.

Europese regelgeving. Het feit dat je machines in een CMS-module ook rechtstreeks op het lichtnet kunt aansluiten, i.p.v. de ingebouwde (door)schakelaar, maakt het onveilig (kunnen na stroomuitval plots weer draaien als stroomtoevoer hersteld wordt — wat de ingebouwde schakelaar voorkomt). Dus per 1 juli 2019 (geloof ik) in de EU verboden en uit de handel.

In andere delen van de wereld nog wel verkrijgbaar, maar het lijkt erop dat ze niet meer gemaakt worden en dan is op ook op. (Mss dat Festool met een product komt dat wel toegestaan is, maar dat is koffiedik kijken…).

Ik heb gelukkig begin vorig jaar nog een CMS-OF met een 2200 kunnen scoren & ben daar heel blij mee.
 

egg72

Actieve deelnemer
23 aug 2019
52
8
Kruibeke
Hoi Egg,

Ik gebruik ook de Triton frees met Incra bovenplaat. Ik vind dit best een mooie combinatie. En zoals Studiodara aangeeft is dit icm een Incra LS positioner echt heel fijn werken.
Ik denk dat de lift iets geavanceerde kan, maar ik moet ook zeggen dat ik altijd tot op een 100e van een mm de hoogte kan afstellen. Dus het kan vast makkelijker, maar het gaat heel erg goed.

Wat niet wil zeggen dat ik ook wel eens na iets anders kijk. De Jessem Master R lift zou ik heel graag willen hebben. Maar wat me tegen houd is toch de stofafzuiging. Dat lijkt me echt geen goede oplossing zoals dat daar gemaakt is.
De Incra lost dit veel beter op in mijn beleving. Dus ik blijf nog even bij de Incra.

Ik weet niet of je mijn filmpje ken over mijn freestafel, maar ik stop hem er nog even bij.


Groeten

Dennis
mooi filmpje van een super atelier! heb indertijd een meer traditionele werkbank gemaakt met bankschroeven en hold down clamps 3/4" dus alles 19mm. zou ik nu niet meer doen denk ik, het MFT-systeem is zeker bij de zijkanten super handig. die incra lijkt me idd beste oplossing, alleen niet goed verkrijgbaar in europa blijkbaar: bij fine tools ook al mail gekregen dat alles in backorder is met levertijden van ettelijke maanden.
heb nog wat tijd dus om uit te pluizen.
 

egg72

Actieve deelnemer
23 aug 2019
52
8
Kruibeke
en eventueel UJK als alternatief ?
ook hele mooie winkel idd. heb juist een mail terug gekregen van 'fine tools' : de jesseM tafel werkt niet goed met de incra geleider omdat de oriëntatie verkeerd is: jesseM tafels en ook die van UJK zijn in de breedte georiënteerd (de t-track is ook in die richting) terwijl je voor de incra-geleider een tafel in de lengte georiënteerd nodig hebt. zou wel gaan als je 'm inbouwt natuurlijk ipv aparte tafel.
 

Steven73

Actieve deelnemer
3 nov 2018
53
0
Ik heb de jessem frees gekocht met Incra aanslag. Het sjabloon is prima te gebruiken om zo je eigen tafel te maken.
Heb ik gemaakt van mdf.
je moet wel bedacht zijn dat er maar 2 type frezen samen gaan met de jessem plaat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.