Even voorstellen & vraag m.b.t. houtkeuze

pietersch

Actieve deelnemer
10 jun 2019
99
37
Apeldoorn, NL
Eerst even voorstellen.. Ik kijk al een tijdje mee op dit forum, erg interessante (en mooie) dingen komen er voorbij! Door het opknappen van een jaren-30-huis en meekijken met mijn vader ben ik inmiddels een handige DHZ'er geworden, vooral met (ruw)bouw en afwerking. Met de wat fijnere houtbewerking (bijv. meubels) heb ik nog weinig ervaring, behalve dat ik vorig jaar een balkonhek van Meranti heb gemaakt.

Afgelopen maanden ben ik bezig geweest met het isoleren en aftimmeren van onze zolder. Inmiddels is het grove werk klaar, 3 mooie kamers met 1 bedstee en verder wat bergruimte achter knieschotten. Mijn idee is om de bedstee te 'bekleden' met verticale planken, maar ik twijfel over de houtkeuze. Naast de wandbekleding wil ik ook de deurtjes van de knieschotten en een kastdeur naast de bedstee van dit hout maken.

Vuren > voordelig, maar ik vind het niet echt 'strak' af te werken omdat het vrij grof hout is
Eiken >redelijk duur en vrij zwaar (?) voor de deurtjes

Hebben jullie tips/adviezen? De bedoeling is dat het hout (dekkend) overgeschilderd wordt, dus de houtkleur zelf is niet zo van belang. Het hoeft niet te strak te zijn, wat noesten en mooie nerf (als die tenminste nog te zien is na schilderen) vind ik mooi.
 

Omsels

Actieve deelnemer
6 nov 2019
42
2
Ik weet niet wat je budget is, maar ik zou lekker voor vuren gaan.
En als je het strak wil, geschaafde planken nemen.
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Ik weet niet wat je budget is, maar ik zou lekker voor vuren gaan.
En als je het strak wil, geschaafde planken nemen.

Ja joh, gewoon vuren nemen. Geschaafde/geploegde vloerdeeltjes of zo.
Wel even naschuren, anders zie je de machineslag door de verf heen komen.
Succes!
Wim.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.