Aluminium platen zagen

Gsign

Nieuw lid
23 jan 2019
24
2
Heeft iemand ervaring met aluminium platen van 1.5 en 2 mm te zagen in stroken
ik werk met een festool invalzaag met geleidingsrail, en zal een zaagblad voor aluminium aanschaffen
zijn er speciale instructies voor inzake toerental, zaagsnelheid of andere zaken waar ik moet op letten ?

Dank Gsign
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
De zaagsnelheid (dus de voortgang van de machine) moet niet te langzaam zijn. De zaag moet snijden; als je te langzaam vooruit gaat, dan smelt het alu op de tanden vast.
Gewoon durven doorduwen, dan gaat 't gemakkelijk.
Ook met een gewoon scherp HM-blad voor hout kun je prima alu zagen.
Draag goede oogbescherming want de rondvliegende deeltjes zijn gemeen.
Wim.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Er op letten dat de plaat niet gaat stuiteren/ Plank of plaat onder aluminium leggen en mee doorzagen.
 
Laatst bewerkt:

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Ik sluit mij aan bij Mathieu, aluplaat heeft de neiging om te buigen door de druk van de tanden tijdens het zagen.
een houten plaat als ondersteuning werkt goed.

groet john
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Een zaagblad met een vlaktand daktand werkt hier hier wel het prettigste. Zelf smokkel ik wel eens met een normaal wisseltandblad maar dat geeft een veel grover resultaat.

Voor dunne plaat is een blad met veel tanden wel een must, anders sla je de tanden er letterlijk doorheen. Smeren kan met veel verschillende middelen, een beetje wax van een waxinelichtje tot WD40, ze hebben vrijwel hetzelfde effect.

Licht ontvlambare materialen als spiritus zou ik mijden, ga de ellende niet opzoeken als het niet nodig is.

Toerental kan maximaal, aluminium laat zich uitstekend verspanen. Ik heb het al eerder geschreven, de Elcon wandzaag bij ons op werk met een maximale capaciteit van 40mm dik heeft al vaker 50mm dik aluminium voor zijn kiezen gehad.

We zagen de blokken dan voor op de freesmachine, ze kunnen zo in de klem worden gespannen.

De doorvoersnelheid moet je dan goed controleren, het toerental is niet regelbaar en dus gelijk aan hout zagen, maar het gaat probleemloos.

2mm dikke plaat met de invalzaag is kinderspel, met een mdf plaat eronder zaag je strakke snedes probleemloos.
 

WR1944

Oud hout
Stel de zaagdiepte zodanig in dat het blad net door het materiaal gaat. Neem ook een blad met veel tanden. Het aluminium moet ook niet te hard zijn, gewoon huis, tuin en keuken aluminium dus. Een beetje vettigheid voor het smeren en het niet te veel laten rondvliegen van de spanen kan ook geen kwaad.
 

paulus

Actieve deelnemer
29 dec 2011
82
4
Wijchen
Oeps dat is wel erg ver weg (ik kom uit de buurt van Nijmegen). Anders had ik het wel voor je willen knippen (en buigen/zetten)
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Draaien ze in Amerika hun houtzaagblad niet om in de invalzaag, met dat trucje zie ik ze zelfs van die dunne plaatstalen dak en wandbekleding zagen, dan moet je daar ook mee door aluplaat heen komen.

het is wel in de categorie "Redneck Repairs" maar in nagenoeg elk homestead kanaal zie ik ze dat wel eens doen.

ps: don't shoot the messenger, ik zeg niet dat je het zo moet doen, maar als je ff omhoog zit is het misschien het onderzoeken waard.

Ik heb geen idee hoe veilig dat is namelijk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.