Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 15
  1. #1

    Aluminium platen zagen

    Heeft iemand ervaring met aluminium platen van 1.5 en 2 mm te zagen in stroken
    ik werk met een festool invalzaag met geleidingsrail, en zal een zaagblad voor aluminium aanschaffen
    zijn er speciale instructies voor inzake toerental, zaagsnelheid of andere zaken waar ik moet op letten ?

    Dank Gsign

  2. #2
    Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2011
    Locatie
    z.o. brabant
    Berichten
    1.976
    Toerental niet te hoog en een waxstift gebruiken als smering.
    sometimes you just need a bigger hammer

  3. #3
    De zaagsnelheid (dus de voortgang van de machine) moet niet te langzaam zijn. De zaag moet snijden; als je te langzaam vooruit gaat, dan smelt het alu op de tanden vast.
    Gewoon durven doorduwen, dan gaat 't gemakkelijk.
    Ook met een gewoon scherp HM-blad voor hout kun je prima alu zagen.
    Draag goede oogbescherming want de rondvliegende deeltjes zijn gemeen.
    Wim.
    Genoeg is meer dan veel.

  4. #4
    Er op letten dat de plaat niet gaat stuiteren/ Plank of plaat onder aluminium leggen en mee doorzagen.
    Laatst gewijzigd door mathieu; 08-02-20 om 21:30.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

  5. #5
    Evt smeren met glasex werkt goed.

  6. #6

  7. #7
    Ik sluit mij aan bij Mathieu, aluplaat heeft de neiging om te buigen door de druk van de tanden tijdens het zagen.
    een houten plaat als ondersteuning werkt goed.

    groet john

  8. #8
    Een zaagblad met een vlaktand daktand werkt hier hier wel het prettigste. Zelf smokkel ik wel eens met een normaal wisseltandblad maar dat geeft een veel grover resultaat.

    Voor dunne plaat is een blad met veel tanden wel een must, anders sla je de tanden er letterlijk doorheen. Smeren kan met veel verschillende middelen, een beetje wax van een waxinelichtje tot WD40, ze hebben vrijwel hetzelfde effect.

    Licht ontvlambare materialen als spiritus zou ik mijden, ga de ellende niet opzoeken als het niet nodig is.

    Toerental kan maximaal, aluminium laat zich uitstekend verspanen. Ik heb het al eerder geschreven, de Elcon wandzaag bij ons op werk met een maximale capaciteit van 40mm dik heeft al vaker 50mm dik aluminium voor zijn kiezen gehad.

    We zagen de blokken dan voor op de freesmachine, ze kunnen zo in de klem worden gespannen.

    De doorvoersnelheid moet je dan goed controleren, het toerental is niet regelbaar en dus gelijk aan hout zagen, maar het gaat probleemloos.

    2mm dikke plaat met de invalzaag is kinderspel, met een mdf plaat eronder zaag je strakke snedes probleemloos.
    Met vriendelijke groet,

    William
    .

  9. #9
    Dank voor de info

    groeten, Gign

  10. #10
    oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Locatie
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Berichten
    3.741
    Stel de zaagdiepte zodanig in dat het blad net door het materiaal gaat. Neem ook een blad met veel tanden. Het aluminium moet ook niet te hard zijn, gewoon huis, tuin en keuken aluminium dus. Een beetje vettigheid voor het smeren en het niet te veel laten rondvliegen van de spanen kan ook geen kwaad.

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top