houten luifel planken bevestigen op metalen structuur

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
Hallo

boven een raam hebben we metalen profielen voor een luifel
op het profiel zijn metalen plaatjes gelast van 50x50x5 waarover de houten latten geschoven kunnen worden

ik zou hiervoor thermowood planken willen gebruiken (150x35x1600)
dus op de kopse kanten met een langgatboor een sleuf maken van 70x60 zodat de plank 2cm overlap heeft aan de onderkant
luifel.jpg
mijn vragen,
1. ik heb een langgatboor van 6mm, is dit ok of zou ik beter toch een van 5 of 5,5 gebruiken
2. zou ik de latten moeten vastzetten? verlijmen met een Tec7 of variant? of zou ik een kleine schroef in de 2 cm overlap schroeven zodat de lat er niet af kan schuiven?

bedankt voor jullie feedback

Wim
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Boutje door het hout en de strip het is buiten in weer en wind dus moet gewoon goed vast zitten
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
bedankt voor de reactie, zou het vastzetten ook kunnen met een montagekit zodat er geen schroeven/bouten zichtbaar zijn?

thnx

Boutje door het hout en de strip het is buiten in weer en wind dus moet gewoon goed vast zitten
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
helaas geen ervaring ik denk wel dat het er mooi uit gaat zien.

ben het eens met boertje125 zijn opmerking, en jouw oplossing voor montagekit, dat gaat dan nergens meer naar toe hoor.

ik zou alleen wel even zo'n plank van 1600 eerst uitproberen dat dat niet gaat doorbuigen, dat zou er niet heel fraai uit zien.
Dat kun je oplossen door er en strip op te lijmen/schroeven/tacken.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Ik zou persoonlijk ook kiezen voor een boutverbinding. Mooi RVS slotboutje met een dop moertje. Of nog mooier een rvs inbus hulsmoer met bij passend boutje. Zou gewoon op de kop een sleuf door en door zagen. Beide zijde 5 mm korter zodat de werking van staal en hout opgevangen kan worden. Waar je nog over na mag denken zijn de water druppels die de zwaartekracht trotseren. Die druppen op het laagste punt. Mischien de onderzijde anders vormen zodat ze geen alg spoor vormen over de onderzijde van je lamel.

hulsmoerA.jpg
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
bedankt voor jullie reacties ga dus voor de optie met een klein slotboutje,
bots nu tegen het volgende probleem, mijn langgatboor heeft maar een snij oppervlak van 50mm

heb al aan het zoeken geweest maar vindt blijkbaar geen van 6mm met langer snijvlak.... groef zou 70 diep moeten geraken...
langgatboor moet op Elektra Beckum 260 dus schacht van de boor mag maar 13mm zijn

iemand een idee? heb ook een triton frees maar vind ook niet zo snel geschikte frezen voor dit...

thnx
Wim
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
Hoe lang een snijvlak is heeft geen invloed op de maximale diepte die je kan gaan.
Het is de afstand tussen kolf en top van de boor die telt. Of, hoeveel de tafel voor- en achteruit kan bewegen.

toch wel als de snijdiameter (D = 6mm) smaller is dan de schacht (S = 13mm)...
of zie ik dat nu zo verkeerd, nee toch? of zijn er andere types van boren? spiraalfrezen zijn toch ook niet zo lang?

CMT Langgatboor Rechts 6mm schacht 13x50.jpg
 

tuoh

Oud hout
De Letter"I" geeft de bruikbare lengte aan, niet de lengte van het snijvlak.

Maar boren met een kolf van 13mm ga je meer dan waarschijnlijk niet vinden met een langere "I" maat.

Heb even gezocht tussen mijn langgatboren, kolf 16mm, en de langste heeft als "I" maat 65mm voor een 6mm boor.
Je gaat een andere oplossing moeten vinden, zoals de metalen vinnen inkorten.
Frezen gaat ook niet lukken. Wat ook kan, maak er doorlopende slisgaten aan. Die kan je zelfs zagen.
Desnoods lijm je nadien in de slis opnieuw een stukje hout, zodat het gat bovenaan opnieuw dicht is.

Nuttige lengte tussen de 60 en 65mm bij een kolf van 16mm
IMG_2046.jpg
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
even een update, ondertussen zijn de planken geïnstalleerd. Met een creatieve "kunst-en-vliegwerk" oplossing (kopse kant infrezen) hebben we de sleuven toch kunnen maken met onze langgatboor...

op dit moment liggen de planken los, gaten voor een slotbout (M6) zijn voorzien maar eigenaar neemt het risico om ze los te hebben liggen.

iedereen bedankt om mee te denken

IMG_3473-1.jpg
IMG_3474-1.jpg
IMG_3475-1.jpg
IMG_3476-1.jpg
IMG_3479-1.jpg
IMG_3539-1.jpg
IMG_3541-1.jpg
 

Foexie

Actieve deelnemer
21 mei 2017
65
7
Ziet er zeer fraai uit. Mooi gemaakt!

Het is misschien een beetje mosterd na de maaltijd, je zou ook draad kunnen tappen in de metalen lippen. En er van bovenuit een boutje met een verzonken kop in kunnen draaien.dit zie je minimaal maar ze liggen wel vast. Kan trouwens alsnog. Helaas blijf je het gaatje aan de andere zijde zien
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.