Probleem met Inca lintzaag

Fugel

Nieuw lid
19 dec 2019
16
0
Heren, ben ik weer, deze keer met media.

De poelie van de machine blijft gewoon doordraaien, ook als de wielen daarboven vastlopen. Zie onderstaande video:

[video]https://streamable.com/mvsvl[/video]

Hier is te zien dat het onderste wiel dat aangedreven wordt door de poelie, wél vastloopt.

[video]https://streamable.com/9ibqe[/video]

En nog een filmpje van het zagen zelf:

[video]https://streamable.com/lzvmu[/video]

Last but not least nog een paar shots van de lagers:

Bekijk bijlage 93977 Bekijk bijlage 93978 Bekijk bijlage 93979 Bekijk bijlage 93980

Die onderste kogellager krijg ik er niet helemaal lekker achter, maar of dat het probleem zou kunnen veroorzaken? Nogmaals, hij heeft het een halve dag wel goed gedaan... Benieuwd of jullie er kaas van kunnen maken.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Dus de poelie slipt, terwijl de as draait. Dat is dus het probleem. Je moet de poelie vastzetten.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden


De status
1- na een tijdje zagen in osb stopt de lintzaag met zagen
2- de motor draait dan nog
3 - de poelie op de motor draait ook nog
4- de v snaar draait ook nog

5- de poelie die met een as is verbonden met het onderste wiel van de lintzaag draait ook.
6- het onderste wiel van de lintzaag draait niet meer

Dus er mankeert iets aan de verbinding bovenste poelie wiel- as- onderste wiel van de lintzaag.
Maar het zou ook kunnen dat e.e.a. by design is, ter beveiliging van mens en machine

Ik weet niet hoe het onderste wiel van de lintzaag vast zit op de as.
Misschien weten andere leden dat. Misschien mist er een spie in een spiebaan o.i.d.

Dat die vastloopt is niet zo gek. Het zaaglint gaat bijna dwarsuit��​

Edit:

Ik zie net op één van je filmpjes dat er een schroef/ bout gebruikt wordt om de bovenste poelie vast te ztten op de as.
Zit die goed vast?

 
Laatst bewerkt:

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
ik zie in het eerste filmpje dat de kopse kant van de as stil staat als de zaag hoorbaar ook stilstaat terwijl de riemschijf wel draait, dus bout aandraaien
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Idd de poellie draait zot op de as.
-poellie afnemen en een klein stukje vlakvijlen van de as zodat de bout voldoende kan klemmen.
- nu je lint heeft blijkbaar toch zijne beste tijd gehad, zo een dikte is echt kinderspel voor een scherp lint , ik zaag met mijn Inca gemakkelijk 6cm dikke beuk.
Het zaagt echt scheef. Dit kan komen door een botte zaag maar ook doordat de tanden onvoldoende zetting hebben. Als het lint op de schijf ligt, mogen de tanden het loopvlak niet raken, anders drukt dit de tanden aan 1 kant plat.
09D61544-5EF3-4B00-ADDD-A4EBDA434649.jpg
- lagers moeten juist gezet worden, ik zou zeggen: de lagers en boutjes in de wd40 zetten en proberen alles wat gangbaar te maken.
AFD514A1-BEE7-408B-A048-8F9EF4D2FC65.jpg

Jos
 
Laatst bewerkt:

Fugel

Nieuw lid
19 dec 2019
16
0
Probleem lijkt opgelost! Onderstaande pin was aan te draaien met een inbussleutel, dat heb ik gedaan en hij zaagt nu lekker door. Wel is het zo dat het zaagblad nog de neiging heeft naar voren te kruipen op de wielen zodra er gezaagd wordt, maar dat zal ongetwijfeld met de geleiding te maken hebben. Bovenste wiel is namelijk mooi afgesteld.

Daar kan ik komend weekend mooi mee aan de slag dan, zodra ik de nieuwe lagers en zaagbladen heb.

Bekijk bijlage 93999

Allen enorm bedankt voor de hulp! Was een bijzonder leerzaam probleem met uiteindelijk een vrij makkelijke oplossing. ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.