Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 28

Probleem met Inca lintzaag

Beste houtbewerkers,

Ik lurk al een tijdje mee op dit forum, en mijn eerste bericht is een schaamteloze vraag om hulp.
    Gisteren een mooie Inca lintzaag op de kop weten te tikken, model is mij onbekend. Een lintzaag stond al een tijdje op mijn lijstje, ook al had ik er nog nooit mee gewerkt. Het vele lurken op dit forum heeft mij geleerd dat je voor een betaalbaar, maar kwalitatief goed tweedehandsje bij Inca moet zijn. Zo geschiedde:

IMG_20200207_144140.jpg

Eerste indruk is zeer positief, maar ik heb wel een probleem. Ik ben uiteraard enthousiast begonnen vandaag, maar op een gegeven moment liep het zaagblad vast bij het zagen van OSB. Toen heb ik de boel opengemaakt en bleek dat het zaagblad op het bovenste wiel strak naar achteren zat, en het op het onderste wiel juist naar voren en het lukte me maar niet om hem goed te krijgen. Na wat verdere inspectie kwam ik erachter dat het bovenste wiel 'los' zit. Ik heb twee ringen die hem op zijn plek moeten houden en dat doen ze ook, maar als je het kleine ringetje omhoog duwt valt 'ie er van af. En aangezien er nog wel het een en ander trilt zodra de lintzaag aan gaat, trilt 'ie vanzelf los en trilt het wiel verder naar voren.

Wiel met ringetjes (moeten andersom volgens mij):
    IMG_20200207_144150.jpg

Positie van het wiel na enige tijd zagen (het zal menigeen niet verbazen dat dit zijn invloed heeft op het zaagblad, maar het heeft vrij lang geduurd voordat ik doorhad waar het probleem nou precies zat ):
    IMG_20200207_144217.jpg

En de twee ringetjes die ik nu in mijn bezit heb en van het bovenste wiel af komen:
    IMG_20200207_151302.jpg

Ik heb het idee dat er een onderdeel mist, klopt dat? Iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen?

Alvast bedankt!

Op de as hoort nog een borgveer op te zitten en die houdt het geheel op zijn plaats.

Heb even een foto gemaakt. Zo hoort het eruit te zien (dus inderdaad met nog een borgveer). Geen idee of dat een standaard maat is.
    Schermafbeelding 2020-02-07 om 15.48.16.jpg

Aha! Bedankt, ook voor de foto @city17! Die zat er bij inderdaad niet op. Zal eens kijken of ie ergens in de machine tussen gevallen is. Eentje van de lokale bouwmarkt zou anders ook volstaan lijkt me?

Gevonden! Lag onderin het apparaat, tussen een hoopje stof.

Hij zit er weer op
    thumbnail_IMG_20200207_162544.jpg

Bedankt voor jullie hulp, super!

Ik zou de borgveer even opmeten en vervangen, want de kans is groot dat deze niet sterk genoeg meer is en daardoor er vaker afloopt.

Ga ik zeker doen. Het oude probleem is overigens nog steeds niet opgelost: de zaag loopt nog steeds vast. Zodra het hout de zaag raakt voel je de kracht afnemen. De wielen stoppen dan ook met draaien, maar de motor blijft wel lopen. Vanmorgen was dit geen probleem, en het speelt sinds ik een stukje osb in de lengte probeerde te zagen.

Hebben jullie een idee wat daarvan het probleem kan zijn? Ik heb al gespeeld met de spanning van het zaagblad en de stand van het bovenste wiel, maar zonder succes helaas.

Slippende v-snaar? Losse poelie?

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2011
    Een bot zaaglint?
    sometimes you just need a bigger hammer

Hoi,

Ik denk dat je de aandrijfriem van motor naar de inca moet spannen.
    Meestal is de motor op een plank gemonteerd die aan een kant vast zit met scharnieren.
    Door de motor naar beneden te duwen en vast te zetten, span je de aandrijfriem.
    Of dat zo bij jouw machine ook zo is, kan ik niet zien.
    Osb is nou niet bepaald moeikijk te zagen, dus ik denk dat een botte zaag niet heel veel uitmaakt.

Forum Rechten