Probleem met Inca lintzaag

Fugel

Nieuw lid
19 dec 2019
16
0
Beste houtbewerkers,

Ik lurk al een tijdje mee op dit forum, en mijn eerste bericht is een schaamteloze vraag om hulp.
Gisteren een mooie Inca lintzaag op de kop weten te tikken, model is mij onbekend. Een lintzaag stond al een tijdje op mijn lijstje, ook al had ik er nog nooit mee gewerkt. Het vele lurken op dit forum heeft mij geleerd dat je voor een betaalbaar, maar kwalitatief goed tweedehandsje bij Inca moet zijn. Zo geschiedde:

Bekijk bijlage 93869

Eerste indruk is zeer positief, maar ik heb wel een probleem. Ik ben uiteraard enthousiast begonnen vandaag, maar op een gegeven moment liep het zaagblad vast bij het zagen van OSB. Toen heb ik de boel opengemaakt en bleek dat het zaagblad op het bovenste wiel strak naar achteren zat, en het op het onderste wiel juist naar voren en het lukte me maar niet om hem goed te krijgen. Na wat verdere inspectie kwam ik erachter dat het bovenste wiel 'los' zit. Ik heb twee ringen die hem op zijn plek moeten houden en dat doen ze ook, maar als je het kleine ringetje omhoog duwt valt 'ie er van af. En aangezien er nog wel het een en ander trilt zodra de lintzaag aan gaat, trilt 'ie vanzelf los en trilt het wiel verder naar voren.

Wiel met ringetjes (moeten andersom volgens mij):
Bekijk bijlage 93870

Positie van het wiel na enige tijd zagen (het zal menigeen niet verbazen dat dit zijn invloed heeft op het zaagblad, maar het heeft vrij lang geduurd voordat ik doorhad waar het probleem nou precies zat ;)):
Bekijk bijlage 93871

En de twee ringetjes die ik nu in mijn bezit heb en van het bovenste wiel af komen:
Bekijk bijlage 93872

Ik heb het idee dat er een onderdeel mist, klopt dat? Iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen?

Alvast bedankt!
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Op de as hoort nog een borgveer op te zitten en die houdt het geheel op zijn plaats.
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Heb even een foto gemaakt. Zo hoort het eruit te zien (dus inderdaad met nog een borgveer). Geen idee of dat een standaard maat is.
Schermafbeelding 2020-02-07 om 15.48.16.jpg
 

Fugel

Nieuw lid
19 dec 2019
16
0
Aha! Bedankt, ook voor de foto @city17! Die zat er bij inderdaad niet op. Zal eens kijken of ie ergens in de machine tussen gevallen is. Eentje van de lokale bouwmarkt zou anders ook volstaan lijkt me?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Ik zou de borgveer even opmeten en vervangen, want de kans is groot dat deze niet sterk genoeg meer is en daardoor er vaker afloopt.
 

Fugel

Nieuw lid
19 dec 2019
16
0
Ga ik zeker doen. Het oude probleem is overigens nog steeds niet opgelost: de zaag loopt nog steeds vast. Zodra het hout de zaag raakt voel je de kracht afnemen. De wielen stoppen dan ook met draaien, maar de motor blijft wel lopen. Vanmorgen was dit geen probleem, en het speelt sinds ik een stukje osb in de lengte probeerde te zagen.

Hebben jullie een idee wat daarvan het probleem kan zijn? Ik heb al gespeeld met de spanning van het zaagblad en de stand van het bovenste wiel, maar zonder succes helaas.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Hoi,

Ik denk dat je de aandrijfriem van motor naar de inca moet spannen.
Meestal is de motor op een plank gemonteerd die aan een kant vast zit met scharnieren.
Door de motor naar beneden te duwen en vast te zetten, span je de aandrijfriem.
Of dat zo bij jouw machine ook zo is, kan ik niet zien.
Osb is nou niet bepaald moeikijk te zagen, dus ik denk dat een botte zaag niet heel veel uitmaakt.
 

Fugel

Nieuw lid
19 dec 2019
16
0
Slippende v-snaar? Losse poelie?
Dit heb ik vanmiddag al gecheckt, lijkt het niet te zijn. Kan uiteraard de boel wel even opnieuw vastzetten en kijken of het verschil maakt.

Een bot zaaglint?
Een andere is sowieso onderweg, maar hij lijkt me voldoende scherp voor OSB.


Hoi,

Ik denk dat je de aandrijfriem van motor naar de inca moet spannen.
Meestal is de motor op een plank gemonteerd die aan een kant vast zit met scharnieren.
Door de motor naar beneden te duwen en vast te zetten, span je de aandrijfriem.
Of dat zo bij jouw machine ook zo is, kan ik niet zien.
Osb is nou niet bepaald moeikijk te zagen, dus ik denk dat een botte zaag niet heel veel uitmaakt.
De motor is inderdaad onderaan gemonteerd op een plank (je kunt hem nog net zien op de eerste foto). Ik ga dit van het weekend eens proberen, bedankt voor de tip!

Blijf het wel vreemd vinden, na een half uurtje zagen liep hij opeens vast. In ieder geval bedankt voor de suggesties, top zo'n forum!
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Als het zaaglint stopt terwijl de motor blijft draaien heeft dat niks te maken met bot zaaglint. Poelie los?, snaar te slap?. Of.... weet je zeker dat de motor rond blijft draaien of bromt ie alleen maar?

mvg
Klaas
 

Fugel

Nieuw lid
19 dec 2019
16
0
Er verandert niks qua geluid dus ik ging er van uit dat de motor bleef draaien, ik heb echter niet gecheckt wat de motor precies doet.
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Is de uitlijning in orde?
1) Als je de eerste foto bekijkt heb je vanboven je inbussleutel steken. Aan die zijkant (achterkant van het toestel) staat een regelknop. Deze doet het bovenste wiel kantelen. Leg de riem op en draai het lint op spanning. Draai het wiel rong en kijk of het lint mooi op zijn positie blijft lopen. Indien niet, deze regelknop herdraaien tot het lint mooi blijft lopen.
2) is er een aanslag aanwezig achter het lint op de bovenste en onderste geleider ? Dit zijn kogellagers en het lint drukt tegen de zijkant om de achterwaartse druk van het lint op te vangen.
3EC3BC3A-6F23-4D99-8999-07DE9E95FA31.jpg
Dit is wel van een ander merk, maar wel hetzelfde principe.

Veel geluk
Jos
 
Laatst bewerkt:

Fugel

Nieuw lid
19 dec 2019
16
0
Is de uitlijning in orde?
1) Als je de eerste foto bekijkt heb je vanboven je inbussleutel steken. Aan die zijkant (achterkant van het toestel) staat een regelknop. Deze doet het bovenste wiel kantelen. Leg de riem op en draai het lint op spanning. Draai het wiel rong en kijk of het lint mooi op zijn positie blijft lopen. Indien niet, deze regelknop herdraaien tot het lint mooi blijft lopen.
2) is er een aanslag aanwezig achter het lint op de bovenste en onderste geleider ? Dit zijn kogellagers en het lint drukt tegen de zijkant om de achterwaartse druk van het lint op te vangen.
Bekijk bijlage 93880
Dit is wel van een ander merk, maar wel hetzelfde principe.

Veel geluk
Jos

1) Die is in orde, heb dat gisteren meerdere malen gecheckt.
2) Dat is nog wel een punt, ze zijn aanwezig en de bovenste raakt inderdaad het zaagblad, de onderste niet, die zit te ver naar achteren. Zal daar ook eens mee spelen.

Morgen heb ik weer tijd om ermee te knutselen, vandaag is de vrouw jarig dus wordt het niet gewaardeerd als ik in het hok zit haha.

Zal morgen even een update plaatsen!
 

Fugel

Nieuw lid
19 dec 2019
16
0
Vanmiddag weer een paar uurtjes lopen klooien met de lintzaag. Probleem is nog niet opgelost, wel het volgende geconstateerd:

De onderste kogellager zit muurvast en beweegt niet meer, dus die moet vervangen worden. Heb echter niet de indruk dat dat het probleem veroorzaakt.
Aandrijfriem van de motor naar de Inca ook gespannen, maar dat heeft geen verschil gemaakt. Hij zat wel wat losjes.
De aandrijfriem blijft wel gewoon doordraaien als de zaag vastgelopen is. Is dit een teken van een slippende v-snaar?

Het stukje wat de zaag nog wel weet te zagen is overigens enorm scheef en ook als het zaagblad maximaal gespannen is, is er nog aardig wat beweging mogelijk.
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
....
Aandrijfriem van de motor naar de Inca ook gespannen, maar dat heeft geen verschil gemaakt. Hij zat wel wat losjes.
De aandrijfriem blijft wel gewoon doordraaien als de zaag vastgelopen is. Is dit een teken van een slippende v-snaar?

Als de Vsnaar slipt staat de poellie van de machine stil.
Is dit het geval ?


Het stukje wat de zaag nog wel weet te zagen is overigens enorm scheef en ook als het zaagblad maximaal gespannen is, is er nog aardig wat beweging mogelijk.

De spanning op het lint gaat dit probleem niet oplossen. Als ik je zo aanhoor is het een geleidingsprobleem.
1) Het lager achter het lint om tegendruk te geven moet juist/juist-niet aanliggen (zie foto bovenste pijl)
2) de zijdelingse geleiders moeten een papierdikte van het lint af staan. (Zie foto onderste pijl)
3) laat de bovenste geleider ook voldoende zakken, 2 a 3 cm boven het werkstuk.
4) als je dan een lint hebt dat slecht geslepen is, gaat het bovenstaande slechts gedeeltelijk helpen.

E16B7C79-6767-4093-8A6A-1BC492C8EF5D.jpg

ah ja, en laat de zaag het werk doen, de tanden moeten het materiaal op tijd weg krijgen, dus niet overdreven het materiaal aanvoeren.

groetjes
Jos
 
Laatst bewerkt:

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Eens even de status
1- na een tijdje zagen in osb stopt de lintzaag met zagen
2- de motor draait dan nog
3 - de poelie op de motor draait ook nog
4- de v snaar draait ook nog
5 - maar het onderste wiel van de inca staat stil ( dus het zaaglint ook)
6 - dus de v snaar slipt over het onderste wiel van de inca

Als dat allemaal klopt dan denk ik dat :
Het onderste wiel van de inca waar de snaar in loopt schoongemaakt moet worden
en er een nieuwe vsnaar nodig is.

Misschien een fotootje van de zaag en het materiaal dat gezaagd wordt vlak na het moment van vastlopen.
 
Laatst bewerkt:

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Eens even de status
1- na een tijdje zagen in osb stopt de lintzaag met zagen
2- de motor draait dan nog
3 - de poelie op de motor draait ook nog
4- de v snaar draait ook nog..... .

Thomasz,
Tot hier ben ik ook nog mee. Maar alles vanaf hier weten we nog niet, daarom mijn vraag.

Eigenlijk zou Fugel de machine met open afdekking moeten gebruiken. Dan kan hij zien wat en waar het stopt.

Machine heeft duidelijk 2 verschillende problemen. Het “stoppen van het lint” en het “scheef zagen”

.....
5 - maar het onderste wiel van de inca staat stil ( dus het zaaglint ook)
6 - dus de v snaar slipt over het onderste wiel van de inca
.
Dit weten we dus nog niet.

Jos
 

Fugel

Nieuw lid
19 dec 2019
16
0
Heren, hartstikke bedankt voor de tijd die jullie er tot nu toe al in hebben willen steken. Had totaal geen verstand van de materie dus dit is al zeer leerzaam voor mij. Ik heb de poelie van de machine dus ook nog niet gecheckt tijdens het zagen, dat ga ik morgenavond gelijk doen. Zal dan ook even wat foto's toevoegen van de situatie.

De spanning op het lint gaat dit probleem niet oplossen. Als ik je zo aanhoor is het een geleidingsprobleem.
1) Het lager achter het lint om tegendruk te geven moet juist/juist-niet aanliggen (zie foto bovenste pijl)
2) de zijdelingse geleiders moeten een papierdikte van het lint af staan. (Zie foto onderste pijl)
3) laat de bovenste geleider ook voldoende zakken, 2 a 3 cm boven het werkstuk.
4) als je dan een lint hebt dat slecht geslepen is, gaat het bovenstaande slechts gedeeltelijk helpen.

Als ik dit zo lees denk ik inderdaad dat het probleem tweeledig is; een slippende v-snaar lijkt me dan aannemelijk, maar als ik je foto zo bekijk valt er qua geleiding ook wel het een en ander te verbeteren. Ik moet sowieso de onderste kogellager vervangen aangezien die behoorlijk vast zit. De zijdelingse geleiders staan een stukje meer dan een papierdikte van het lint af dus dat moet ik ook nog fixen.

Eens even de status
1- na een tijdje zagen in osb stopt de lintzaag met zagen
2- de motor draait dan nog
3 - de poelie op de motor draait ook nog
4- de v snaar draait ook nog
5 - maar het onderste wiel van de inca staat stil ( dus het zaaglint ook)
6 - dus de v snaar slipt over het onderste wiel van de inca

Als dat allemaal klopt dan denk ik dat :
Het onderste wiel van de inca waar de snaar in loopt schoongemaakt moet worden
en er een nieuwe vsnaar nodig is.

Misschien een fotootje van de zaag en het materiaal dat gezaagd wordt vlak na het moment van vastlopen.
1 t/m 4 kan ik dus bevestigen, 5 en 6 moet ik morgenavond even checken. Ga ik zeker doen! Zelfde geldt voor de foto.
Vraagje nog: welke v-snaar zou ik nodig hebben om deze te vervangen?

EDIT: Jos ik zie dat we ongeveer tegelijkertijd gereageerd hebben. Hier nog een reactie op onderstaande:

Thomasz,
Eigenlijk zou Fugel de machine met open afdekking moeten gebruiken. Dan kan hij zien wat en waar het stopt.

Ik heb de machine met open afdekking gebruikt, maar dat is de open afdekking aan de voorkant en daar werd ik niet veel wijzer van. Dat stuk waar de v-snaar van de motor naar de poelie van het onderste wiel loopt heb ik nog niet open gehad, dus dat moet morgen gebeuren.

Wordt vervolgd!
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.