welke houtsoorten zijn dit ?

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
hey,

nu heb ik een goede vriend die gaat verhuizen en dus zijn verkochte huis is aan het opruimen.
nu had ik hem gevraagd dat hij al het hout dat hij zou weggooien voor mij zou kunnen opzij houden , waar hij natuurlijk direct mee akkoord ging omdat hij hier anders zelf nog moest betalen om het met containers komen op te halen.
dus een maand geleden heb ik van een boer die ik goed ken een grote kar mogen gebruiken.
en de eerste lading was bijna verzaagd en ziet er nu zo uit :
IMG_1565.jpg

maar daarmee was het nog niet gedaan , en hebben we verleden zaterdag terug een volle kar gevuld en dit was wel wat lastiger hout omdat het allemaal kleine latten waren en de vorige keer waren het meer kasten, bedden enz
IMG_1556.jpg

ik ben weer even zoet met het zagen van dit alles :roll:
IMG_1563.jpg


nu waren er bij de eerste lading ook harthouten paletten bij in meranti en dan twijfel ik of het
oranje achtig hout iroko is ?
IMG_1569.jpg


en dan heb ik ook nog ongeveer een 2 tal kuub latjes kunnen bemachtigen maar dit zijn 2 verschillende houtsoorten wat ik niet zo direct weet welke het zijn
IMG_1564.jpg

IMG_1566.jpg

IMG_1567.jpg

IMG_1568.jpg


hebben jullie een gedacht ?

alvast bedankt
groetjes
ruben
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Ik weet niet veel van houtsoorten - Helaas

Maar weet wel dat je brandverzekering moet verhogen -of je verzekering moet inlichten :lol:

man wat een berg hout
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
we hebben idd wel plaats genoeg om een mooie voorraad hout aan te leggen :D

niemand die een gokje waagd op welke houtsoorten het zouden kunnen zijn ?
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Ik waag een gokje:
Wat uit die kar valt lijkt het meest op brandhout :)
De plankjes tegen het hek: links beuken?, rechts essen
De foto daarna zijn dezelfde plankjes? Dan blijf ik bij rechts=essen maar links is dan ineens geen beuk meer. Het blijft lastig van een platje houtsoorten te bepalen.

Kor
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
:D .
de foto daarna zijn idd dezelfde plankjes maar wat van dichter getrokken.
de linker is geen beuk , en ik denk ook niet dat de rechter essenhout is.
als ik de foto's op google vergelijk van essenhout heeft dit meer een bruin geelachtige kleur ,
mijn plankjes hebben meer een lichtpaarse tint .
ik zal er maar eens mee naar de houthandel gaan want ben toch benieuwd welke houtsoorten dit zijn.

groetjes
ruben
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
De linkse plank lijkt mij keruing te zijn. Bij de rechtse denk ik aan anigre. Het zijn maar wilde gokjes als je weet dat er zo'n 120000 houtsoorten zijn... Kan je niet wat meer foto's bezorgen? Liefst ook een scherpe foto van een zuiver gesneden kopsvlak. Het gewicht per m³ zou ook handig zijn.

Waarom ben je er bij die andere planken zo zeker van dat het meranti is? Zou volgens mij best wel iets anders kunnen zijn...
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
hier zijn nog wat meer foto's ,
er zit wel een kans in dat dit anigre is omdat in sommige plankjes ook een golvend reliëf zit .
IMG_1671.jpg

IMG_1670.jpg

IMG_1667.jpg

IMG_1668.jpg


over de keruing heb ik men twijfels omdat keruing me een harde houtsoort lijkt te zijn wat dit niet is.
het is zelfs zo dat ik deze latjes langs één zijde bijna volledig rond kan plooien :shock:
IMG_1674.jpg

IMG_1675.jpg

IMG_1676.jpg

IMG_1678.jpg

IMG_1679.jpg


en dan heb ik nog een ander stuk hout bij de stapel gevonden welke ik wel nog mooi vindt maar ook de naam niet van weet.
het is een harde houtsoort met een grijsachtige kleur.
IMG_1665.jpg

IMG_1661.jpg

IMG_1664.jpg

IMG_1666.jpg


ik hoor het graag van jullie ;)
groetjes
ruben
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Ruben
Er is een Hollandse uitdrukking:
Een flinke bos hout voor de deur

sorry maar ik kon het niet laten :lol:

Voor de leden die het stoorde SORRY, het was als kwinkslag bedoeld
 
A

Athanor

Guest
Flauw hoor, haal de foto er maar gauw af, je begint mijn respect te verliezen :cry:

Anders vraag ik Baas om deze vergissing te corrigeren, ik hoop niet dat het hier een platte bedoening wordt :evil:

Fons
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
@ armadaman , je valt in herhaling hoor :roll:
armadaman zei:
Een Hollandse uitdrukking : Een flinke bos hout voor de deur.
Jouw zullen ze niet snel bij de houthandel zien ;)

armadaman zei:
Hallo Ruben
Er is een Hollandse uitdrukking:
Een flinke bos hout voor de deur

sorry maar ik kon het niet laten :lol:

Voor de leden die het stoorde SORRY, het was als kwinkslag bedoeld

@ Athanor , over welke foto heb je het , ik weet totaal niet over wat je het hebt :(
@ WR1944 , zoveel hout is het nu ook niet he , die grote stapel daar zullen we ons toch wel een jaar of 3 mee kunnen warm houden.
 
A

Athanor

Guest
armadaman zei:
Voor de leden die het stoorde SORRY, het was als kwinkslag bedoeld
Hugo, Goed van je dat je dit gecorrigeerd hebt!  :)

Ik begrijp wel dat er een groep mannen is die dat humor vinden, maar het gaat mij er om dat de hele wereld dit forum kan raadplegen, en mensen dan naar mijn idee negatieve indrukken van het forum kunnen krijgen. Bovendien is er een groeiende groep vrouwen serieus geïnteresseerd in houtbewerking en die wil ik graag enthousiast houden. Verder "no hard feelings" hoor!

Dank en groet van Fons
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
iemand soms nog een idee welke houtsoort het is op de laatste foto's ?
die grijze kleur van het hout is toch niet vaak voorkomend dus zoveel mogelijkheden kunnen er toch niet zijn ?
ik zou dit graag weten omdat ik deze houtsoort wel ms zou willen gebruiken voor een badkamermeubel.

alvast bedankt
groetjes
ruben
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
ik moest vandaag eens bij de houthandel zijn dus heb ik de latjes eens meegenomen .
de onderstaande latjes dat zou alle 2 ceder zijn , ceder kan nogal verschillen van kleur.
IMG_1566.jpg


en de onderstaande houtsoort wist hij zelf niet denk ik .
hij dacht dat dit een soort beplakte multiplex of dergelijke is omdat er een klein stukje los zat wat achteraf bekeken gewoon een barst in het hout is , maar dit is wel degelijk massief hout.
IMG_1661.jpg

IMG_1666.jpg

IMG_1665.jpg


nu dacht ik eerder dat hij de blauwgrijze houtsoort direct een naam zou kunnen geven omdat dit toch niet al te vaak gezien is maar dat was dus helaas niet het geval.
maar ik moet morgen nog eens terug gaan en ik ga het dan eens aan de persoon die in het magazijn staat vragen ipv de persoon op de bureaus.


groetjes
ruben
 

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
Mag ik zo vrij zijn nog een houtje te plaatsen wat ik niet kan plaatsen?

Het lijkt op mahonie en het ruikt......hemels! Een sterk zoet aroma, wat je niet alleen ruikt als je er 10mm boven hangt dus ook goed voor nachtkast onderdelen. Het is wat vettig.

Ik heb het uit de afvalbak gevist.

Attached files
 
A

Athanor

Guest
Volgens mij is dat Afrormosia. Als ik me goed herinner geeft dat inderdaad een zoeten geur af.

Fons
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Afrormosia ken ik niet, dus kan het niet bevestigen. Vettig en zoet? Niet toevallig uit de afvalbak van Haribo gevist? Ik heb ooit eens pensloten in een voordeur gezet bij iemand die in Utrecht bij Douwe Egberts omde hoek woonde. Ik kon die geur maar niet plaatsen toen ik aan het boren en frezen was... Bleek het gebrande koffie te zijn:)

@lex
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.