Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 26

welke houtsoorten zijn dit ?

hey,

nu heb ik een goede vriend die gaat verhuizen en dus zijn verkochte huis is aan het opruimen.
    nu had ik hem gevraagd dat hij al het hout dat hij zou weggooien voor mij zou kunnen opzij houden , waar hij natuurlijk direct mee akkoord ging omdat hij hier anders zelf nog moest betalen om het met containers komen op te halen.
    dus een maand geleden heb ik van een boer die ik goed ken een grote kar mogen gebruiken.
    en de eerste lading was bijna verzaagd en ziet er nu zo uit :

maar daarmee was het nog niet gedaan , en hebben we verleden zaterdag terug een volle kar gevuld en dit was wel wat lastiger hout omdat het allemaal kleine latten waren en de vorige keer waren het meer kasten, bedden enz

ik ben weer even zoet met het zagen van dit alles :roll:

nu waren er bij de eerste lading ook harthouten paletten bij in meranti en dan twijfel ik of het
    oranje achtig hout iroko is ?

en dan heb ik ook nog ongeveer een 2 tal kuub latjes kunnen bemachtigen maar dit zijn 2 verschillende houtsoorten wat ik niet zo direct weet welke het zijn

hebben jullie een gedacht ?

alvast bedankt
    groetjes
    ruben

Re: welke houtsoorten zijn dit ?

Ik weet niet veel van houtsoorten - Helaas

Maar weet wel dat je brandverzekering moet verhogen -of je verzekering moet inlichten :lol:

man wat een berg hout

Een Hollandse uitdrukking : Een flinke bos hout voor de deur.

Jouw zullen ze niet snel bij de houthandel zien

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door armadaman
    Een Hollandse uitdrukking : Een flinke bos hout voor de deur.
    Hahaha, dacht ik ook al aan :lol:

Wel gaaf, als je uit zo''n grote voorraad kan putten!

we hebben idd wel plaats genoeg om een mooie voorraad hout aan te leggen

niemand die een gokje waagd op welke houtsoorten het zouden kunnen zijn ?

Ik waag een gokje:
    Wat uit die kar valt lijkt het meest op brandhout
    De plankjes tegen het hek: links beuken?, rechts essen
    De foto daarna zijn dezelfde plankjes? Dan blijf ik bij rechts=essen maar links is dan ineens geen beuk meer. Het blijft lastig van een platje houtsoorten te bepalen.

Kor

.
    de foto daarna zijn idd dezelfde plankjes maar wat van dichter getrokken.
    de linker is geen beuk , en ik denk ook niet dat de rechter essenhout is.
    als ik de foto's op google vergelijk van essenhout heeft dit meer een bruin geelachtige kleur ,
    mijn plankjes hebben meer een lichtpaarse tint .
    ik zal er maar eens mee naar de houthandel gaan want ben toch benieuwd welke houtsoorten dit zijn.

groetjes
    ruben

De linkse plank lijkt mij keruing te zijn. Bij de rechtse denk ik aan anigre. Het zijn maar wilde gokjes als je weet dat er zo'n 120000 houtsoorten zijn... Kan je niet wat meer foto's bezorgen? Liefst ook een scherpe foto van een zuiver gesneden kopsvlak. Het gewicht per m³ zou ook handig zijn.

Waarom ben je er bij die andere planken zo zeker van dat het meranti is? Zou volgens mij best wel iets anders kunnen zijn...

hier zijn nog wat meer foto's ,
    er zit wel een kans in dat dit anigre is omdat in sommige plankjes ook een golvend reliëf zit .

over de keruing heb ik men twijfels omdat keruing me een harde houtsoort lijkt te zijn wat dit niet is.
    het is zelfs zo dat ik deze latjes langs één zijde bijna volledig rond kan plooien :shock:

en dan heb ik nog een ander stuk hout bij de stapel gevonden welke ik wel nog mooi vindt maar ook de naam niet van weet.
    het is een harde houtsoort met een grijsachtige kleur.

ik hoor het graag van jullie
    groetjes
    ruben

Hallo Ruben
    Er is een Hollandse uitdrukking:
    Een flinke bos hout voor de deur

sorry maar ik kon het niet laten :lol:

Voor de leden die het stoorde SORRY, het was als kwinkslag bedoeld

Forum Rechten