Ontwerp bureau - Twee vragen

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Hoi, ik ben bezig met een bureau gebaseerd op dit ontwerp: https://tecori.com/gallery18/furniture/2table-desk/1604cherrydesk/1604cherrydesk.html (Ook wel bekend op Youtube onder Ishitani, maar van dit bureau heeft hij helaas geen video).

desk side view.jpgdesk front.jpg

De pen en gat verbindingen doe ik met domino's, de bovenste liggers ga ik wel met een houtverbinding maken. Deze zijn verzonken in de poot, en steken een klein beetje uit bovenaan (dus boven de poot). Het bureaublad wordt via een sliding dovetail op dit uitstekende deel bevestigd. Zie hieronder een foto van de onderdelen, misschien dat dat het wat duidelijker maakt:

bureau verbinding.jpg

Nu heb ik hier twee vragen over, misschien dat iemand hiermee kan helpen:

1. Kan je deze verbinding gebruiken zonder te lijmen? Als alles in elkaar zit past het bureau niet meer door de deur. Als de bovenste ligger en het bureaublad demontabel zijn kan dat wel. Maar ik weet niet hoe stevig dat zou zijn.

2. Kan je in plaats van een sliding dovetail ook gewoon uitsparing/groef gebruiken? Of zou dat niet sterk genoeg zijn?
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Ik heb een aantal eetkamer stoelen die in de jaren 50 in Indonesië gemaakt zijn alles puur pen gat gaat en swaluwataart verbindingen met houten pennetjes er door heen
Na 70 jaar zijn ze nog steeds goed en stevig ...Dus het kan dus : zonder lijm, zonder schroeven en zonder spijkers ....
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Die sliding dovetail wordt niet in zijn geheel gelijmd, dat zou afbreuk doen aan de functie ervan, nl. het hout dwars erop ruimte geven om te zwellen en te krimpen. In andere filmpjes van Ishitani zie je dat hij enkel het laatst ingeklopte deel van de dovetail lijmt (of het andere uiteinde, het principe is hetzelfde).

Een groef gaat de planken erop niet 'vasthouden', dus dat werkt niet.
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Die sliding dovetail wordt niet in zijn geheel gelijmd, dat zou afbreuk doen aan de functie ervan, nl. het hout dwars erop ruimte geven om te zwellen en te krimpen. In andere filmpjes van Ishitani zie je dat hij enkel het laatst ingeklopte deel van de dovetail lijmt (of het andere uiteinde, het principe is hetzelfde).

Een groef gaat de planken erop niet 'vasthouden', dus dat werkt niet.

Ah, dat wist ik niet. Ik had al wel eens een ander filmpje gezien waar hij inderdaad zo'n sliding dovetail maakt, maar niet dat hij maar een deel lijmt. Een sliding dovetail is in principe niet bedoeld om weer uit elkaar te halen, maar misschien is het wel te doen als je maar een paar in keer in zijn levensduur (bij verhuizing dus) doet?

Wat betreft de groef, ik snap dat hij dan niet vastgehouden wordt, maar dat zou je dan kunnen combineren met een andere methode, zoals je een blad aan een regel verbindt (met van die houten blokjes). Ik vroeg me meer af hoe sterk dat zou zijn, want het blad heeft ook een constructieve werking in dit ontwerp, doordat aan de voorkant geen dwarsbalk zit.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Ishitani is een Japanse meubelmaker & die doen niet aan 'snel en handig', wat die werveltjes dus zijn. Het is ook een esthetische keuze — ook vanaf onderen gezien moet het er goed uitzien.

Nu is Ishitani ook weer niet Japanser dan de gemiddelde meubelmaker aldaar — vanuit de Japanse traditie zijn een aantal dingen die hij doet 'not done' (bijvoorbeeld eindhout in het zicht). Maar het is al met al heel mooi wat-ie maakt. (Is dus mijn favo YT-kanaal.)
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Ishitani is een Japanse meubelmaker & die doen niet aan 'snel en handig', wat die werveltjes dus zijn. Het is ook een esthetische keuze — ook vanaf onderen gezien moet het er goed uitzien.

Nu is Ishitani ook weer niet Japanser dan de gemiddelde meubelmaker aldaar — vanuit de Japanse traditie zijn een aantal dingen die hij doet 'not done' (bijvoorbeeld eindhout in het zicht). Maar het is al met al heel mooi wat-ie maakt. (Is dus mijn favo YT-kanaal.)

Hij gebruikt ze wel bij tafels, zie bijvoorbeeld hier: https://youtu.be/TwArbvklyrU?t=786 Voor dit bureau is het misschien een 'snelle' methode, maar voor tafels lijkt het me gewoon de beste methode om rekening te houden met de werking van het hout. Of hebben de echt traditionele Japanse houtbewerkers daar weer een andere slimme methode voor?
 
Laatst bewerkt:

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Follow up vraag: Zou deze constructie genoeg rekening houden met de beweging van het hout?

Het is een simpele groef, met schroeven/bouten van onder door de ligger in het blad. Deze schroeven hebben ruimte om te bewegen door een ovaal gat. De groef moet iets langer zijn dan op de tekening om genoeg speling te hebben (dus net iets langer dan het gedeelte van de ligger dat in het bureaublad verdwijnt).

Schermafbeelding 2020-02-15 om 16.29.05.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.