Kromgetrokken blad Ikea keukentrolley.

Hakar

Actieve deelnemer
5 feb 2020
25
3
Ik heb een keukentrolley van een zweeds warenhuis wat jaren dienst heeft gedaan in de lkeuken als bijzettafeltje voor de magnetron.
De berkenhoutenplankjes zijn in de lengterichting recht, maar overdwars vormen ze een kommetje.
42192_IMG_20200204_2159181_1.jpg


Ik heb zoals te zien is ze nu op de workmate gelegd en er balkjes bovenop vastgesjord met spanbanden in een poging het blad weer wat recht te krijgen.
Is dit voldoende, en gewoon een paar dagen wachten, of kan ik beter andere methoden gebruiken?

De aangedragen oplossingen die ik ben tegengekomen gaven allen aan om vocht te gebruiken.
De ene om de holle kant nat te maken en dan die zijde naar onderen te leggen.

De tweede om het kout bovenop nat te maken en te houden, en de onderkant te verwarmen en op het te buigen stuk een gewicht te plaatsen.

De tweede oplossing zou ik kunnen proberen, door het blad aan de holle kant te bevochtigen, en dan tegen een radiator te klemmen.

De eerste oplossing kan ook, maar de vraag is hoe nat is nat, totaal laten doorweken en dan langzaam laten drogen, of één keer nat maken, niet meer aankomen en afwachten tot het recht is getrokken (of niet)
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Het eerste wat bij mij opkomt is, Met de Rei (lange houtschaaf) vlak schaven, maar dan verliest je wel dikte.
 

Hakar

Actieve deelnemer
5 feb 2020
25
3
Een gewone houtschaaf heb ik al niet, een lange al helemaal niet.
Ik was eigenlijk zoekende naar welke van de twee genoemde oplossingen het snelste resultaat zou kunnen geven.
Indien het blad recht gaat worden, ben ik zeker van plan om het te behandelen met een lijnolie om kromtrekken in de toekomst te voorkomen.
 

Hakar

Actieve deelnemer
5 feb 2020
25
3
Heb de stoute schoenen aangetrokken, en vanochtend zo ongeveer 400 cc water op het blad laten druppelen, en van het midden uit met de hand over het blad uitgeveegd.
Blad was aan de bovenzijde goed vochtig, en bij het iets optillen liep het teveel aan water er af.
Blad met de natte kant naar beneden gelegd, en met een waterpas de kromming in de gaten gehouden.
Na een uur of drie was het blad redelijk recht getrokken.
Daarna het blad zo recht mogelijk tegen een tafel laten steunen, en staat nu nog een beetje klam uit te dampen.

Volgende stap is om bij voldoende droog en recht het blad te verduurzamen, maar geen verf te gebruiken.
Mijn oog viel hier op het forum op diverse oliën, waaronder gekookte lijnolie.

Nu heb ik niet direct een
toko in de buurt waar ik bijvoorbeeld een olie van de Cockerije kan kopen.
Zag dat de dichtstbijzijnde Gamma ook gekookte lijnzaadolie heeft, maar dat dat in recensies wordt afgedaan als troep.
Wat is het verschil tussen de Gamma olie en die van bijvoorbeeld de Cockerije?
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Ik hoop voor je dat het werkt, maar ik geef je weinig kans.
Denk dat het herzagen wordt.
 

Hakar

Actieve deelnemer
5 feb 2020
25
3
@handig18
Ik moest glimlachen bij het zien van uw onderschrift.
Zeg daarbij tegen mezelf "ik ben een vakman op gebied van hout, want ik heb helemaal geen specifiek hout gereedschap" :)

Met dat herzagen bedoelt u dat ik het blad opnieuw in delen zou moeten (laten) zagen, en dan opnieuw verlijmen?
Gaat dan een uitbesteed werk worden, hout en ik zijn geen echte vrienden.
Ik krijg bij wijze van spreken al een splinter in mijn vingers wanneer ik naar een boom kijk.

Ik zit nog anders te denken, indien dat terug recht maken een beetje succesvol zou kunnen zijn door het gebruik maken van de watermethode, zou het een optie zijn om onder het blad een H, U,T of hoekprofieltje te zetten om het opnieuw kromtrekken tegen te gaan?
 

Hakar

Actieve deelnemer
5 feb 2020
25
3
Blad is 22mm.
Gistermiddag was het blad vlak getrokken.
Tijdens het typen van mijn vorige bericht, was het weer wat bol gaan staan, en heb ik het weer wat vochtig gemaakt.
Weer een uurtje met de holle kant naar onderen op een tafel gelegd, en het was terug recht, met een lichte neiging naar doorbuigen naar de andere kant.
Blad met aanhangend water gekelmd tussen een kinderstoeltje en een tafelrand, en over de nacht laten staan.
Vanochtend was het blad nog mooi recht, en heb het weer vlak op tafel gelegd.
Nu anderhalf uur later nog mooi vlak.
Ik ga voor de zekerheid eens rommelen of ik nog een paar profieltjes heb liggen.
 
Laatst bewerkt:

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik denk dat het een probleem gaat blijven. Je kan het zo vaak vochtig maken als je wil, maar zodra het vocht er weer uittrekt, gaat het weer krom trekken. Je gaat dit misschien gedeeltelijk oplossen met een paar profielen, maar vaak is het hout sterker.

Als je het goed wil doen, dan lijkt me de enige optie herzagen, en opnieuw goed gaan verlijmen. Of een ritje naar de Ikea voor een nieuwe ;)
 

Hakar

Actieve deelnemer
5 feb 2020
25
3
De dichtstbijzijnde Ikea ligt op 95 km in Arlon
Alhier is dat een minimum aan reistijd van 1 uur.
Gedinne is een mooie plek om te wonen, maar als Nederlander mis je in dit deel van België wel eens de dichtheid en de bereikbaarheid van je geboorteland.

Zodoende ben ik dus bezig om te trachten met minimale middelen, het liefste uit eigen voorraad, dit blad weer terug recht te krijgen.
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Hakar,
Ik ben het met Jelmer eens dat het probleem zal blijven. Hout blijft altijd werken door vochtwisselingen.
Het enige uitgewerkte hout dat ik ken, dat ligt in de asla van de kachel.

Er is een aantal opties:
1. De boel laten zoals het is en accepteren dat het blad soms vrolijk krom is.
2. Het blad herzagen en weer verlijmen. Dan is het even recht, tot aan de volgende vochtwisseling.
3. Het blad verstijven met metalen of houten profielen eronder. Dit heeft goede kans van slagen. Zorg ervoor dat het hout nog wel kan schuiven t.o.v. de profielen.
4. Een ander blad monteren.
Succes!
Wim.
 

tuoh

Oud hout
Vocht gebruiken op de holle kant werkt niet, warmte gebruiken op de bolle zijde waarschijnlijk wel.
Zet dat blad eens een paar uur tegen een warme radiator, met de bolle kant naar de radiator gekeerd, en kijk wat er gebeurd.
Normaal gezien gaat de bolle zijde nu verder uitdrogen dan de holle zijde en komt één en ander terug rechter.
 

Hakar

Actieve deelnemer
5 feb 2020
25
3
Vocht op de holle kant aanbrengen en dan die kant naar beneden ergens op leggen werkt wel, maar is een zeer langdurig proces schijnbaar.
Na 3 dagen zo te hebben gelegen en te hebben geconstateerd met een waterpas dat het blad de andere kant was omgetrokken, het blad rechtop gezet, en aan kamertemperatuur laten drogen.
Vanochtend geconstateerd dat het blad weer terug gaat krommen naa de holle bolle kant zoals voorheen.
Nu tegen de een CV verwarming geplaatst met de bolle kant.

Tuoh een idee hoe lang dat ongeveer zou moten?
Een paar uur, zijn dat er 3 of 5 of 7, of een hele nacht gewoon laten staan?
De verwarming zal niet de volledige tijd warm zijn, maar op behoefte van de thermostaat in huis wel steeds warmte mee afgeven.
 

tuoh

Oud hout
Hout past zich altijd aan de heersende luchtvochtigheid aan, maar soms (bij dikkere bladen) meet je een houtvochtverschil onder of boven het blad.
Daar kan je dan van profiteren door de onderzijde (= bolle zijde) wat extra uit te drogen. Lukt niet altijd, maar het is altijd het proberen waard.

Laat dat blad eens een halve dag tegen een warmtebron (radiator) staan en kijk wat er gebeurt. Is er al een minimale verandering meetbaar verleng dan de periode tot de toestand aanmerkelijk beter geworden is.
Gebeurd er niks dan zal je de zaag er moet ninzetten en opnieuw lijmen.

Is er wel iets gebeurd en staat het blad terug ongeveer vlak, werk dan onder- en bovenzijde met een gelijk aantal afwerklagen af.

Heb dit al een paar maal gedaan door het werkstuk in kwestie een paar uur, tot een volledige dag, in de volle zon te zetten. Werkte altijd, tenminste in de zomer toch;)
 
Laatst bewerkt:

Hakar

Actieve deelnemer
5 feb 2020
25
3
Blad staat nu een uurtje of 8 tegen de radiator, en eigenlijk was ik het even vergeten.
Net even gekeken en de waterpas er langs gehouden, en het is een stuk terug recht geworden.
Laat het over de nacht mooi staan, en morgen weer een controle.
Ben van plan om het wanneer het recht is getrokken =te gaan behandelen met lijnolie.
Moet ik dan nog ergens rekening mee houden op gebied van krom trekken?
Lijnolie aanbrengen an sich gaat het probleem niet zijn, daar is op dit forum en op het net voldoende over te vinden.
Maar reageert het hout mogelijk nog op het toevoegen van een natte substantie, en kan het dan weer hol of bol gaan staan?
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Het blad zal niet kromtrekken door lijnolie.
Daarna zal de lijnolie het oorspronkelijke kromtrekken vertragen, maar niet tegengaan. De spanning die in het hout zit zal er in blijven. Helaas.
Hout blijft werken, levenslang.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.