Zaagblad formaatzaag

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Ik heb nu 3 bladen bij mijn zaag, maar gebruik voornamelijk het combiblad, dit is echter een 48 tands Felder blad en voor schulpen wissel ik meestal naar een 28 tands Felder.

Als ik nu een 36 tands blad ga gebruiken denk ik dat ik zo goed als niet meer hoef te wisselen.

heb deze 3 op t oog, waarbij de Freud 300 is en de andere 315.

09D854CE-0293-425D-8133-FEAA9CC77AC7.jpg

F112C181-35F0-44D4-8496-75939FB01F5F.jpg

C8D7A47C-2658-44AD-B945-11332150AEAA.jpg

voor mijn afkortzaag heb ik al een ecotools industrial en die bevalt goed maar voor de formaatzaag is iets stiller welkom.

Zijn er mensen met ervaringen met deze bladen?
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Ik gebruik de CMT sinds pakweg een half jaar, samen met een 92 tands blad voor plaatmateriaal en een 28 tands schulpblad. Inderdaad een mooie allrounder, al had ik wel gehoopt op een iets gladdere zaagsnede. Je kan niet alles verwachten natuurlijk! Dus ik heb er vrede mee genomen want het is uiteindelijk ook niet de bedoeling dat de zaag een perfect oppervlak na laat.
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Freud zagen zijn gewoon erg goed Doordat de tanden uit een behoorlijk groot stuk hartmetaal bestaat kan je ze vaak laten slijpen voor ze op zijn.
Een echte aanrader. Ik zelf heb een 48 tands 315 ..Geloof Lu 2a zoiets . als die bij jou past zou ik niet de 300 nemen. Het is lastig uitzoeken omdat Veldman andere benaming hanteert. Veldman noemt 48 en 54 tanden middelgrof , dus of je naar 36 moet gaan vraag ik mij af.
 
Laatst bewerkt:

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Ik had altijd Ecotools Industrial. Die zijn prima. 'Voor de grap' eens een Freud aangeschaft. Nou dat is echt wel een verschil. Freud heeft een veel langere standtijd, dus het prijsverschil haal je er wel uit. Het zaagt ook beter en stiller.
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Een 36-tands 315mm blad is ok voor schulpen, maar voor afkorten en al helemaal voor plaatmateriaal zou ik toch echt een fijner zaagblad willen. Maar goed, met twee zaagtafels in de werkplaats is het misschien makkelijk lullen (die werkplaats delen we met 12 personen, vandaar). En toch, ook met twee zaagtafels sta ik nog wel eens zaagbladen te verwisselen, met name als er weer eens hpl gezaagd moet worden. Persoonlijk vind ik het de moeite wel waard om dat toch netjes telkens te doen.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Duidelijk, mijn huidige ervaring is juist dat zodra massief hout moet schulpen ik bijna altijd moet wisselen, afkorten doe ik best vaak juist op de afkortzaag en plaatwerk is bij mij meestal geen zichtwerk. Wisselen van bladen is op zich best snel te doen ik ben er denk ik vooral te lui voor.:p
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.