Freesmachine gerelateerde vragen

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Ik ben dicht bij de aanschaf van een freesmachine.
Ik twijfel nog tussen een Makita RP0700 of om toch wat meer uit te geven voor een (wat zwaardere) festool OF1010 die bij toolnation in een uitgebreide set te koop is.
Aangezien het toch al genoeg kost, zo'n set is er in meerdere uitvoeringen waaronder 1 met een geleiderail. Dat lijkt me erg handig en scheelt volgens mij het gebruik van een lat als geleiding.
Zie ik dat goed en is het de extra aanschaf waard?

Ze hebben er ook set met een aantal freesjes. Zijn die zinnig of kan je beter losse freezen kopen voor alleen het doel waar je ze 'NU' voor nodig het?
 

CCN 74

Actieve deelnemer
29 okt 2017
213
0
Utrecht
Zou kijken waarvoor je het gaat gebruiken. De festool is een erg gebruik vriendelijk machine. Hoe vaak gebruik je de geleider? En de set met freezen is ook iets wat je zelf alleen kunt bepalen wat zit er in wat je ook echt nodig hebt en gaat gebruiken.

Mvg Cees.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
Ik ben dicht bij de aanschaf van een freesmachine.
Ik twijfel nog tussen een Makita RP0700 of om toch wat meer uit te geven voor een (wat zwaardere) festool OF1010 die bij toolnation in een uitgebreide set te koop is.
Aangezien het toch al genoeg kost, zo'n set is er in meerdere uitvoeringen waaronder 1 met een geleiderail. Dat lijkt me erg handig en scheelt volgens mij het gebruik van een lat als geleiding.
Zie ik dat goed en is het de extra aanschaf waard?

Ze hebben er ook set met een aantal freesjes. Zijn die zinnig of kan je beter losse freezen kopen voor alleen het doel waar je ze 'NU' voor nodig het?

Zou zelf geen geleiding er bij kopen maar als het er bij zit. Had ook met zo'n set en eigenlijk nooit gebruikt. Zou wel de freesjes er bij nemen. Gewoon kijken wat handig is om te gebruiken en als er eentje is die je vaak gebruikt versleten is een frees aanschaffen van betere kwaliteit.
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Het blijkt (volgens toolnation) dat de rail van de Makita hetzelfde is als die van de Festool dus het wordt dan de Festoolset zonder rail. Hoef die niet dubbel.
Frezen is lastiger dus dacht, laat ik met een niet al te duur setje beginnen. Kan dan zoals inderdaad vermeld er lekker mee spelen en van leren en ev vervangen. Ga toch niet elke dag 100m groef frezen.

Kent iemand 1 van deze sets? Het aantal verschilt nogal.... Veel voor weinig of weinig voor beter?

https://www.toolnation.nl/hm-frezenset-6-delig.html?sqr=hm-frezenset&
https://www.hbm-machines.com/producten/houtbewerking/overigehoutbewerking/frezen-en-frezensetshout/hbm-35-delige-houtfrezenset
[SUB][/SUB]
 

Rt058

Actieve deelnemer
26 feb 2017
79
8
Leeuwarden
Voor freesjes zou je eens bij ecotools kunnen kijken. Goede prijs/kwaliteit verhouding. Ik ben er iig zeer tevreden over. Voor die prijs kan je nog eens wat uitproberen.
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
De Makita RT0700 heb ik ook. Heb destijds de keuze gemaakt om prijs technische reden en de verwachte aantal keren dat ik hem zou gebruiken. Ik gebruik de freesmachine namelijk niet vaak.

Die keren die ik gebruikt heb, deed hij wat hij doen moet. Hij heeft genoeg vermogen om de meeste klusjes aan te kunnen. Soms loopt het vermogen iets terug, maar dan was je freesje ook echt bot en veel rookontwikkeling. Ik heb nu goedkope geprofileerde gamma frezen in bezit en 1 prof vingerfrees. De prof-kwaliteit merk je wel op duurzaamheid en afwerking (iets gladder).
Na 10 minuten continue frezen vind ik het wel erg warm worden, de aluminium behuizing bij de motor, ik weet niet of dit hoort. Ik betwijfel of deze wel gemaakt is om "echte" meters te maken. Op youtube zijn uitgebreide reviews over te vinden en zijn door de regel positief over.
Ondanks ik hem niet vaak gebruikt, ben ik tevreden over deze Makita.

Ik heb me laten vertellen dat HBM frezen, prima frezen zijn. Eerlijk gezegd, meer weet ik ook niet. Als zo'n favoriete frees versleten is, zou ik deze vervangen voor een prof-variant. Want voor die prijs hoef je niet te laten.
 

CCN 74

Actieve deelnemer
29 okt 2017
213
0
Utrecht
Ik zeg dan altijd maar ; als je met een dure frees een spijker raakt ben je meer geld kwijt, dan een frees van eco tools of dergenlijke. Ja ze zijn een stuk minder van kwaliteit, maar je kunt er bijna 8 kopen in plaats van 1 van de prof variant. Hiervoor geld ook weer wat ga je ermee doen. Werk zelf in de renovatie van oude gebouwen. Dus liever een goede machine met goedkopere freessen. Hoe dan ook het is wat je er zelf mee kunt.
Succes en veel plezier met je aankoop.

Mvg Cees
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.