Catalpa hout toepassingen

RickvGils

Nieuw lid
24 nov 2017
6
0
Hallo allemaal,

ik heb twee stammetjes Catalpa liggen met een diameter van 40 tot 50 en 2 tot 2,5 m lang.
Deze wil ik binnenkort verzagen tot planken, maar ik vroeg me af of er bepaalde toepassingen zijn voor dit hout?

Ik heb ooit ergens gehoord dat dit gebruikt word voor houtsnijwerk. Mocht het zo zijn dat iemand interesse heeft kan ik er rekening mee houden met zagen qua dikte.

Ik zal proberen deze week een foto te plaatsen;)

mvg Rick van Gils
 

RickvGils

Nieuw lid
24 nov 2017
6
0
Hallo Fons,

mooi kistje! Erg leuk om te zien, en vooral voor mij hoe het hout eruit kan komen te zien na verwerking.
Met wat voor hout is het een beetje te vergelijken? Ik moet een beetje aan een kruising tussen linden/esdoorn denken als ik de stammen en jouw foto's zie.

Gr Rick
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
932
Leeuwarden
Het hout is in werkelijkheid donkerder dan je op de foto's en video ziet. Door de belichting lijkt het lichter van tint, het is grijsbruin van kleur. De zachte structuur is vergelijkbaar met Linden, het aanzien komt dichterbij Essen, door de open poriën met name.

Met bewerken is het omzichtig handelen omdat je snel een deukje of kras veroorzaakt.

Fons
 

Martin van der Wilt

Actieve deelnemer
6 mei 2013
185
29
Nijkerk
www.etsy.com
Hoi Rick, catalpa is ook prima draaihout. Het scheurt niet, vervormt nauwelijks en de bast blijft zitten ook als het droog is. Bijgaand een werkstuk van catalpa van mij. D29EB56E-7AAF-4C16-877D-6F7D6E503EE8.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.