welke hulpstukken voor ladegeleider + scharnieren

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Hallo

misschien vreemde titel, maar laat me even verduidelijken: ik ben aan het afwegen of ik een lage eenvoudige tv kast zelf zou maken.
We willen graag een hele lange (lage) kast, over de hele lengte van de muur (ongeveer 8 meter). Dit zouden verschillende delen zijn, met open stukken, delen met een deur, delen met lades...op internet zijn er meerdere leuke filmpjes te zien waar men met berken multiplex werk. Zelf zie ik het ook erg graag. Maar we zien ook heel graag notelaar, maar om alles in die houtsoort (laat staan in fineer) uit te voeren, wordt een te kostelijke zaak. En enkel frontjes maken van notelaar lijkt me niet mooi als we ook met open delen werken waar je tegen kopse kanten zou aankijken.

Nu los daarvan, heb ik wat koud-watervrees voor de lade geleiders en de deurscharnieren. Van het merk Blum schijnen er zeer goede geleiders te zijn, maar de hulpstukken die nodig zijn om alles een beetje deftig te plaatsen, kosten een arm en een been. Voor de scharnieren is het uitboren van het grote gat een opgave.

Kan iemand me wat ideeën geven over diy jigs of goedkopere versies? Of zijn er bv. geleiders die ook prima zijn en ook 'eenvoudiger' zijn om te bevestigen?
Mijn portemonnee en ikzelf zouden je erg dankbaar zijn voor de tips!
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Hi Deftone,

Die dure hulpmiddelen zijn wellicht erg handig en nuttig als je beroepsmatig veel scharnieren en ladegeleiders monteert. Maar met wat geduld en wat proefmodellen kan je prima uit de voeten zonder dure hulpmiddelen. De duurste aanschaf in deze is m.i. een forstnerboor van goede kwaliteit. Met wat oefening kan je scharniergaten best uit de hand boren, maar als je een kolomboor hebt, zit je helemaal goed.

Natuurlijk is het handig om een malletje te maken als je er vrij veel wilt monteren. Mijn ervaring is dat je met een stuk hardboard een heel eind komt. Eventueel koop je zo'n eenvoudige plastic aftekenhulp van bijv. Blum. Met een priem prik je de schroefgaten voor en dan moet je redelijk je best doen om het daarna fout te doen :D.

Succes met de vorderingen. Houd ons op de hoogte!

Groet,
Arjaan
 

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
220
26
Twente
Inderdaad, die amerikanen wekken de indruk dat je overal een "jig" voor nodig bent.
Maar de meeste worden ook gesponsord door fabrikanten van die "jigs" rockler en dergelijke.
Is allemaal overrated, met goed vakmanschap of genoeg geduld kom je er ook wel.
Je bent ook niet per se een festool nodig om een leuk meubel te maken, laat je vooral niet gek maken door alles wat je op internet ziet.
Houd het zo simpel mogelijk, 30/40 jaar geleden konden ze nog veel complexere meubels maken en toen waren al die fancy gereedschappen en jigs er ook nog niet ;)
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Als je ladegeleiders en scharnieren koopt van de reguliere merken (Blum, Hettich, Grass, etc) dan heb je kwalitatief eigenlijk altijd goed spul. De belangrijkste keuze die je moet maken is in het type dat je kiest (zijgelijders/ondergeleiders, Deuren voorliggen of niet, wel geen softclose, etc).

Montage is in het algemeen relatief simpel. Het is simpel gezegd een kwestie van wat gaatjes boren op de juiste plaats. Belangrijk is alleen wel daarbij dat je corpus helemaal haaks is, is het dat niet dan lopen je geleiders nooit lekker..... en als je voor de eerste keer met een bepaald type geleiders werkt dan is het een kwestie van goed de montage richtlijnen lezen en even een proefopstelling maken om te controleren of je het goed hebt begrepen. De afstand tot voorkant corpus en de hoogte (die dus aan 2 kanten ook exact parallel moet zijn) zijn cruciaal.

Een simpel hulpstuk om af te meten of te boren maakt je dan sneller en wellicht nauwkeuriger. Maar zonder kan ook.

In mijn optiek is de belangrijkste uitdaging om je corpus van je lange kast mooi haaks te maken, dat is lastiger dan het bevestigen van wat geleiders en scharnieren.
 
Laatst bewerkt:

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Hey Deftone,

Blum is inderdaad prima spul. Wat betreft de hulpmiddelen: die heb ik in mijn hele keuken en alle andere kasten nog niet gebruikt. Gewoon rustig meten en desnoods een proefstukje maken (dus een stukje corpus en een stukje deur). De hele boel haaks maken zal de grootste uitdaging zijn, dus overweeg de op maat gezaagde stukken te kopen van een houthandel met een goede paneelzaag, als je zelf niet zoiets hebt.

Groeten en succes hiermee,
Hans
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Helemaal eens met GH1.

Ik heb een paar dure mallen van blum. Ze zijn handig, maar zeker niet onmisbaar.
De scharnieren die je met een gewone houtschroef bevestigd zijn heel makkelijk in te boren met een kolomboor (latje als aanslag gebruiken), of met een bovenfrees met regelbaar toerental (veel potboren hebben schacht van 8mm, eventueel malletje maken voor herhaaldelijk precies positioneren, rechthoekig plankje onder de zool schroeven met een paar markeringen en eventueel een latje als aanslag is méér dan voldoende, hoeft niets fancy te zijn).
Ladegeleiders kunnen relatief makkelijk bevestigd worden met gewoon meetgereedschap (winkelhaak...) een centreerboor is eventueel handig, maar zeker niet noodzakelijk: voorboren met een dun metaalboortje lukt ook prima. Als je graag een mal hebt om met euroschroeven te werken is deze trouwens ook prima te maken uit stukje multiplex en paar boorbussen van 5mm.
 

WouterH

Actieve deelnemer
9 dec 2009
56
1
Hallo Deftone,

Leuk project. Voor de montage van Blum Movento geleiders kan ik je bijgaand filmpje van Jan Gunneweg van harte aanbevelen https://youtu.be/GzDgDhLvNus. Samen met de montagehandleiding van Blum erg handig en zonder moeilijke of dure jigs.
Jan heeft ook een goed filmpje over het maken van lades. Zeker de moeite waard. https://youtu.be/Swd4nzwmAtc

Groet,
Wouter
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Hallo

misschien vreemde titel, maar laat me even verduidelijken: ik ben aan het afwegen of ik een lage eenvoudige tv kast zelf zou maken.
We willen graag een hele lange (lage) kast, over de hele lengte van de muur (ongeveer 8 meter). Dit zouden verschillende delen zijn, met open stukken, delen met een deur, delen met lades...op internet zijn er meerdere leuke filmpjes te zien waar men met berken multiplex werk. Zelf zie ik het ook erg graag. Maar we zien ook heel graag notelaar, maar om alles in die houtsoort (laat staan in fineer) uit te voeren, wordt een te kostelijke zaak. En enkel frontjes maken van notelaar lijkt me niet mooi als we ook met open delen werken waar je tegen kopse kanten zou aankijken.

Nu los daarvan, heb ik wat koud-watervrees voor de lade geleiders en de deurscharnieren. Van het merk Blum schijnen er zeer goede geleiders te zijn, maar de hulpstukken die nodig zijn om alles een beetje deftig te plaatsen, kosten een arm en een been. Voor de scharnieren is het uitboren van het grote gat een opgave.

Kan iemand me wat ideeën geven over diy jigs of goedkopere versies? Of zijn er bv. geleiders die ook prima zijn en ook 'eenvoudiger' zijn om te bevestigen?
Mijn portemonnee en ikzelf zouden je erg dankbaar zijn voor de tips!

Beste Deftone,

Net als de vorige posters zie ik niet direct het nut van het kopen van jigs, met goed meten en een goede (haakse) basis ben je al een heel eind.

Ik heb bijvoorbeeld van een stuk dik karton (vloerbescherming), een mal gemaakt om ladegeleiders in te kunnen monteren. gaten aangegeven, geboord en aan de andere kant nog een keer. Je merkt snel genoeg als het niet past, en je hebt best veel speelruimte om wat aan te passen. Basis is wel dat het hout dat je gebruikt goed past etc. Daar zit de grootste foutmarge namelijk. Ik maak ook eerst de korpus en dan pas de rest. Twee keer namelijk de achterzijde tussen de zijkanten gemonteerd. Dan past het zowel in de breedte als diepte niet meer zo goed:)
Ik ben gewoon begonnen nadat ik de stappen voor mezelf op een rijtje had gezet en doorhad waar ik echt aandacht aan moet geven. Zo merkte ik dat je best veel foutjes weg kunt poetsen als je aandacht besteed aan hoe de ladefrontjes worden gemonteerd.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
Met deze "jig" heb ik een heel aantal deuren opgehangen. Kost een hele euro, bij so-handel. Volgensmij is het een standaard maat voor de grote merken. Puntjes zetten en met de goede maat (forstner) boor de gaten boren. Uit de losse pols ging dat bij mij prima, ook deuren van 2.20 hoog met 4 scharnieren, allemaal op de goede plek. Goed aftekenen op deur en corpus is natuurlijk wel een must.

Lade geleiders nog simpeler: ladegeleiders aan de lades schroeven zodat de zijkant vlak is met de onderkant, dan het deel wat aan het corpus komt eruit schuiven en dit met een a4'tje eronder in het corpus schroeven. Dan schuift je lade nèt niet over de bodem van je corpus, vandaar dat a4'tje, of wat dan ook. Met zulke "jigs" als afstandhouder kun je makkelijk en herhaalbaar dingen monteren.

Succes!
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Super bedankt voor de tips allemaal!
Misschien moet ik inderdaad eerst maar eens beginnen met een ladegeleider / scharnier te kopen en dit van dichtbij te bekijken. Een proefopstelling lijkt me dan wel handig om niet direct in de kast grote fouten te maken.

- - - Updated - - -

Hallo Deftone,

Leuk project. Voor de montage van Blum Movento geleiders kan ik je bijgaand filmpje van Jan Gunneweg van harte aanbevelen https://youtu.be/GzDgDhLvNus. Samen met de montagehandleiding van Blum erg handig en zonder moeilijke of dure jigs.
Jan heeft ook een goed filmpje over het maken van lades. Zeker de moeite waard. https://youtu.be/Swd4nzwmAtc

Groet,
Wouter

Ja, bij Jan was ik al uitgekomen. Het was denk ik zelfs daar dat ik het merk 'Blum' de eerste keer hoorde vallen.
Nu heeft hij ook alweer zoveel ervaring dat het er weer te eenvoudig uitziet.
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Hey Deftone,

Blum is inderdaad prima spul. Wat betreft de hulpmiddelen: die heb ik in mijn hele keuken en alle andere kasten nog niet gebruikt. Gewoon rustig meten en desnoods een proefstukje maken (dus een stukje corpus en een stukje deur). De hele boel haaks maken zal de grootste uitdaging zijn, dus overweeg de op maat gezaagde stukken te kopen van een houthandel met een goede paneelzaag, als je zelf niet zoiets hebt.

Groeten en succes hiermee,
Hans

Ik was inderdaad van plan alles op maat te laten zagen. Hoewel ik een top invalzaag van Festool heb, lijkt me dit toch veiliger!
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Verkijk je niet op de kosten van het op maat laten zagen en dat eigenlijk altijd extra hout in huis moet hebben om te kunnen corrigeren.
Ik had een ontwerp gemaakt voor een boekenkast en het bedrag voor het op maat laten zagen van onderdelen en bezorgen was genoeg om een GTS10XC binnen een paar keer terugverdiend te hebben:)
Ik heb eerst met mijn "betonbouwers cirkelzaag" meubels voor de garage gemaakt, waardoor ik nu wel het zelfvertrouwen heb om een grote boekenkast zelf te gaan maken. Ik heb alles goed haaks kunnen zagen, het duurde alleen best wel lang omdat je alles meermaals nameet om zeker te zijn dat alles past.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.