Shou sugi ban op douglas

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Ik ben bezig met het maken van een poortdeur. Het frame is zo goed als klaar en wil ik gaan branden volgens de shou sugi ban techniek. Dus eerst branden tot de oppervlakte verkoold is, daarna borstelen. Het geeft mijns inziens een extra dimensie aan het douglas hout.

Omdat de poort buiten staat vraag ik me af of ik het nog verder moet behandelen. Op zich is douglas redelijk duurzaam, zou het helpen om het te behandelen met lijnzaadolie? Als het voor binnen zou zijn zou ik wellicht Skylt proberen, maar dat is voor buiten geen optie had ik begrepen.

Bijgevoegd de foto's van 2 proefstukjes. 1 is onbehandeld, 1 is voorzien van een laag rauwe lijnolie.

Wat zouden jullie doen?
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Smaken verschillen, en dat is maar goed ook, zo blijft er variatie.
Ik hou niet van dat semi-verkoolde hout.
Maar los daarvan: behandelen met lijnolie is goed voor het hout, maar op den duur (denk aan een jaar of langer) wordt het met lijnolie behandelde hout zwart. Daarmee wordt het gewenste contrast kleiner.
Wim.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Oké. Wat kan ik gebruiken om te zorgen dat het niet verder gaat verkleuren? Of moet ik het kaal laten?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Oké. Wat kan ik gebruiken om te zorgen dat het niet verder gaat verkleuren? Of moet ik het kaal laten?

Tja, wat je ook doet, er gebeurt wat mee. Onbehandeld wordt het grijs, behandeld — dan vergeelt het op termijn. Zelfs met een UV-blocker, of je moet het heel vaak nabehandelen. En dan nog.
Ik vind shou sugi ban dat vergrijst mooi. Heb dat in Japan gezien en het past gewoon, grijs en zwart. Doen ze trouwens in de Alpen ook, het laten vergrijzen.

Nog iets (voor Berghout): shou sugi ban hoort er juist niet verkoold uit te zien. Het verkoolde hout borstel je eraf. Zelfs zo goed dat je nauwelijks zwarte handen krijgt als je erover veegt.

Correctie: tikfout hersteld.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.