fineer lampekap - randen verstevigen, hoe?

Reinier68

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
134
9
Hallo,

Ik ben een staande lamp aan het maken met een kap van fineer.
De kap is ca 35cm in doorsnede en ca 80cm hoog.
Het fineer is ca 0.6mm dik.

Het fineer staat al een tijdje in ronde toestand dus dat is al gelukt.
Vraag nu is;
- Hoe kan ik het beste de naad gaan lijmen? gewone houtlijn geeft een wat rommelig beeld (golvend net als nat papier)

- De boven en onderkant zijn heel kwetsbaar. Hoe kan ik die verstevigen zonder dat je het gaat zien?
Ik zat te denken aan iets als vlieseline. wat zijn jullie ervaringen / tips?
Gezien lijmen tot nu toe geen mooi resultaat geeft leek me vlieseline misschien een optie omdat je dat er op strijkt (warmte dus).


groeten,

Reinier
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
De naden van het fineer kun je gewoon lijmen mits je de lijmdruk goed verdeeld. Ik doe dat met een ietwat bol geschaafde lat die ik met de bolle kant (waar ik tape op plak) op die rand te leggen aan de binnenzijde van de cilinder en hem dan op te klemmen.

De randafwerking doe ik met enkele stroken fineer die ik verlijm met die randen. In principe maak je dus een ronding van fineer die precies in de ronding van de cilinder past. Dit ga je natuurlijk wel zien.
 

Reinier68

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
134
9
Bedankt voor het advies. Ik heb van hetzelfde fineer een smalle rand gesneden en verlijmd. Het fineer heeft een streepjespatroon als nerf. Als je het gunstig uitmeet zie je er eigenlijk weinig van.

Wel is het fneer vanwege de nerf heel kwetsbaar gebleken. Het heeft erg snel de neiging om rondom te scheuren.
Het idee is om er toch maar een matte lak of iets dergelijks ter versteviging op te zetten.

Is het verstandig om te doen, of zijn er andere opties?
Graag jullie advies aan deze houtploeteraar.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.