Gebogen hout 90 graden Photobooth

Trappeniers

Nieuw lid
4 feb 2020
3
0
Hallo allemaal,

Ik sta op het punt om een Photobooth the maken, ik had me graag gebaseerd op het onderstaande ontwerp. De enige vraag waar ik nog mee zit is hoe ik de gebogen buitenvorm van de Photobooth het best zou realiseren aangezien ik geen stoombox heb? Gewenste dikte van het hout: +/- 8mm

Heeft er iemand tips betreffende het type hout en de best methode om de hoeken te realiseren?

Met vriendelijke groeten,

Michiel

84234579_195486031848624_8026300690806603776_n.jpg84073397_179242463172017_6048840195166437376_n.jpg
 

Trappeniers

Nieuw lid
4 feb 2020
3
0
Beste Bert,

bedankt voor uw reactie, en lukt het volgens u om de gewenste hoeken van 90 graden met buigtriplex van 8mm te bekomen? Ik heb nog nooit met dit product gewerkt.
 

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
316
117
Eemnes
Meerdere lagen op een mal. Bijv. 3 maal 3 mm op elkaar verlijmen. Dan vaak een herlijstje ertegen als je de laagjes niet wil zien. Vaak maak je dan in de vorm een rechte kist/ kast die geeft de stevigheid en hieraan kun je bevestiging plaatsen.
 

Trappeniers

Nieuw lid
4 feb 2020
3
0
Meerdere lagen op een mal. Bijv. 3 maal 3 mm op elkaar verlijmen. Dan vaak een herlijstje ertegen als je de laagjes niet wil zien. Vaak maak je dan in de vorm een rechte kist/ kast die geeft de stevigheid en hieraan kun je bevestiging plaatsen.


Bedankt iedereen, Joost, welk hout zou ik hiervoor dan best nemen?
 

Jan ARTC132

Actieve deelnemer
6 dec 2017
132
17
Haarlemmermeer
Beste Bert,

bedankt voor uw reactie, en lukt het volgens u om de gewenste hoeken van 90 graden met buigtriplex van 8mm te bekomen? Ik heb nog nooit met dit product gewerkt.

Buigtriplex is verkrijgbaar in verschillende diktes. Eigenlijk zou je hiervan twee lagen op elkaar moeten verlijmen mbv een mal. In jouw geval zou dit denk ik 2x5mm buigplex worden. Let erop dat dit dwars en langs te verkrijgen is (buigrichting tov de plaat). De meeste zakelijke leveranciers hebben dit iig in het assortiment. Inzagen van MDF en triplex heeft als nadeel dat het gebogen deel nogal gekarteld wordt. Het zijn eigenlijk allemaal korte rechte stukjes waarmee een bocht gemaakt wordt. Dit blijf je toch enigszins zien.

Meerdere lagen fineer verlijmen op een mal is ook nog een optie, maar dan moet je eigenlijk al een vacuümzak hebben oid.

Als laatste zijn er ook voorgebogen hoeken in de handel in verschillende radiussen.
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
kan dit inzagen ook met melamine panelen? of is de melamine laag totaal niet buigbaar? iemand hier ervaring mee?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
kan dit inzagen ook met melamine panelen? of is de melamine laag totaal niet buigbaar? iemand hier ervaring mee?

Dat gaat breken. Je hebt materiaal nodig met doorgaande vezels. Dwz als je met de inzaagmethode aan de slag gaat, moet je opletten dat de niet doorgezaagde lagen nog zorgen voor verband — m.a.w. tenminste één laag met vezels dwars op de zaagsnede. Beter is dan drie lagen, waarvan er dan twee ‘doorlopen’.
Bij de keuze van je plaatmateriaal is het dus heel belangrijk te zien hoe de lagen lopen qua vezelrichting (nerf). Vaak geeft met aan of de topfineren langs of dwars lopen t.o.v. langste maat van de plaat. Bij multiplex en triplex lopen de lagen altijd om-en-om qua richting en is het aantal lagen (bijna) altijd oneven.

Melamine panelen zijn vaak gebaseerd op grove vezelplaten: min of meer grote snippers hout die met houteigen ‘lijm’ en kunsthars bijelkaar gehouden worden. Mooi spul als het erom gaat houtresten nog te verwerken, maar verder redelijk onaangenaam materiaal om mee te werken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.