Mijn zelfbouw compacte zaag/freestafel

StefanA

Nieuw lid
4 okt 2019
19
3
Lemelerveld
Na vele voorbeelden te hebben gezien mijn eigen ontwerp gemaakt voor een zaag/freestafel. Ondertussen al enige tijd in gebruik en er ook veel plezier van. Ik heb nog plannen om de tafel verder uit te bouwen en te verbeteren. Ik heb geprobeerd om een multifunctionele tafel te maken omdat ik zoals op onderstaande foto's wel te zien is ook te maken heb met een toch al volle garage/werkplek.
Ik gebruik de zaag veel tijdens het verbouwen van mijn woning en verder is het ook gewoon een leuk hobbyproject. De keuze van de gebruikte materialen is veelal gebaseerd op budget en voorradig plaatmateriaal.
Natuurlijk hierbij ook de foto's die ik gemaakt heb tijdens de bouw.

Begonnen ben ik met het maken van een verrijdbare basis:
20191029_062005-2.jpg

Eerst de cirkelzaag weer bruikbaar maken in de zaagtafel dus deze zo haaks mogelijk in het blad gefreesd.
20191101_173320.jpg
20191104_135238.jpg
Vervolgens de scharnieren voor de uitklapbare werkbladen.
20191111_135525.jpg
20191030_053727.jpg
20191113_163755-2.jpg

Vervolgens het maken van de langsgeleider en de "goot" hiervoor
20191111_215538.jpg
20191119_194918.jpg

De elektra erin en schakelaars erop.
20191127_173750-2.jpg

Voor de bovenfrees een montagemethode bedacht waardoor deze toch nog eenvoudig te verwijderen zou zijn.
20191130_081210.jpg
Deze later nog iets verbeterd door de stangen die origineel bij de frees zaten te vervangen door een in vorm gebogen stang waardoor een soort van handvat is ontstaan
20191219_172237.jpg

Ingeklapt vrij compact
20191130_081924-2.jpg

Een uitsparing gefreesd voor een zero clearance insert die ik gemaakt heb van wat plastic plaatmateriaal wat ik nog had liggen.
20191218_162850.jpg

Het vak onderin opgevuld met een grote lade voor toebehoren en andere rommel.
20200118_104308.jpg

Afgelopen weekend de eerste stukken t-track in het blad gemaakt. In het werkblad voor de bovenfrees maak ik ook nog enkele stukken waarna ik bezig kan om hier ook een langsgeleider voor te maken. Het werkblad is gemaakt van 15 mm dik betonplex, dit was te dun om in te kunnen frezen dus hier heb ik aan de onderkant waar mogelijk nog een plaat 15 mm betonplex tegenaan gemaakt.
20200202_121617.jpg

Dit is tot nu toe mijn zaagtafel. Ik wil nog een oplossing maken voor het makkelijker verstellen van de hoogte en de hoek van de zaag maar ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik dit ga doen. Verder wil ik ook nog iets doen met hoogteverstelling voor de boven frees en zullen er ook nog wel wat hulpstukken gemaakt worden zoals een zaagslede.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Bettus

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
veel apparatuur heb je soms niet nodig als je iets moois wil maken, kennis en inzicht wel.

mooi gedaan kerel, wou dat ik dat zo simpel kon.


Gr Danny
 

StefanA

Nieuw lid
4 okt 2019
19
3
Lemelerveld
Ziet er mooi uit, nog wel even een spouwmes monteren;)

Ik heb er al 2 liggen alleen ook daarbij moet ik nog een goeie montage bedenken. Om deze mooi achter de zaag te monteren zit de bodemplaat in de weg. De bodemplaat wil ik eigenlijk graag behouden omdat de motor hier mooi vast op zit met stevige scharnierpunten. Het behouden van de bodemplaat maakt ook het maken van een eenvoudige verstelling van hoogte en hoek moeilijker dus het kan zijn dat deze alsnog sneuvelt.
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Hier neem ik mijn hoedje voor af. Puik werk!
Alles wat je nu tegen aan loopt, kun je relatief makkelijk aanpassen. Ofschoon later een nieuw en verbeterde versie ontwerpen. Bij vaste kant en klare zaagmachine zit je toch vaak vast aan het huidig ontwerp.
 

StefanA

Nieuw lid
4 okt 2019
19
3
Lemelerveld
Een tijdje verder en de tafel verder aangepast. Ik miste toch de mogelijkheid om de hoogte en hoekverstelling makkelijk en precies te kunnen doen dus dit heb ik aangepakt. Ik wist niet helemaal hoe ik dit wou doen dus ik ben er maar gewoon aan begonnen en heb uiteindelijk een resultaat gekregen waar ik erg tevreden mee ben.

Hoogteverstelling, poging 1:
20200213_170359.jpg
20200217_163405.jpg
Dit was vrij gammel en ik had onvoldoende ruimte om de zaag volledig omhoog en omlaag te kunnen halen.

Poging 2 gaf meer succes, hierin ook gemakkelijk de hoekverstelling kunnen verwerken:
Nadeel van de huidige constructie is nog wel dat alles hangt aan de onderkant van het werkblad. Ik had het beter zo kunnen maken dat de constructie zou hangen in het onderstel/de kast zodat het werkblad er makkelijker af te halen zou zijn wanneer ik iets wil veranderen of ergens bij moet. Bij elke wijziging moet ik nu alles uit elkaar halen.
20200401_162452.jpg
20200407_093740.jpg

Ik was eerst van plan om de hoekverstelling en de hoogteverstelling te doen met hetzelfde schroefdraad dat werkt voor de hoogteverstelling, ik kwam er snel achter dat dit totaal niet werkte. Het idee was dan het blokje van onderstaande foto achter het verstelwiel zou komen en dat daarmee de hoekverstelling vast gezet zou worden.
20200407_164742.jpg

Nu maar een aparte knop gemaakt voor het vastzetten van de hoek.
20200409_132258.jpg
20200416_114150.jpg

Nog 2 verstelbare eindstops aangebracht voor 0 en 45 graden en een gradenaanduiding aangebracht op de voorkant.
20200419_170918.jpg
20200425_074411.jpg

Helaas heb ik nog geen goede oplossing gevonden voor de montage van een spouwmes, hier moet ik dus nog verder mee puzzelen.
Tot zover de updates tot nu toe, ik pruts er weer lekker meer verder.
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Jeetje, dat ik deze post niet eerder gezien heb, mooi gemaakt man, echt goed.

Ik wilde ook zoiets maken met mijn goedkope zaagtafel, alles doet het goed, behalve 45 graden, dus ik dacht ik maak daar een hulpstuk voor.

ook zit ik te rommelen met de langsgeleider, niet haaks.

Zou je wat betere fotos willen maken van je langsgeleider, hij ziet er goed uit.

Succes nog kerel.

Gr danny
 

StefanA

Nieuw lid
4 okt 2019
19
3
Lemelerveld
Jeetje, dat ik deze post niet eerder gezien heb, mooi gemaakt man, echt goed.

Ik wilde ook zoiets maken met mijn goedkope zaagtafel, alles doet het goed, behalve 45 graden, dus ik dacht ik maak daar een hulpstuk voor.

ook zit ik te rommelen met de langsgeleider, niet haaks.

Zou je wat betere fotos willen maken van je langsgeleider, hij ziet er goed uit.

Succes nog kerel.

Gr danny

Haha, je hebt hem eerder gezien hoor, je was de eerste die heeft gereageerd op de openingspost :p.

Heb je iets specifieks dat je wilt zien van de langsgeleider? Ik zal er iig even wat foto's van maken voor je.
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Slim van me :)

Nou dat metalen blokje waar de toggle clamp op komt, en misschien wat extra foto's van de goot, en het geval wat erin komt.

Ik blijf het zeggen, mooi gedaan kerel.

Gr Danny
 

StefanA

Nieuw lid
4 okt 2019
19
3
Lemelerveld
Ohja, mocht je er nog afzuiging willen installeren hiervoor heb ik een mooi linkje.

https://youtu.be/F65tHZRIzi8

Zo zou ik het doen.

Gr Danny

Mooi gemaakte afzuiging maar niet echt toepasbaar voor mijn verrijdbare tafel. Ik heb 2 spouwmessen liggen (waarvan ik nog niet weet hoe ik ze het beste kan monteren) met daarop een kap t.b.v. de afzuiging. Daarnaast gebruik ik nog het originele stofzuiger aansluitpunt van de cirkelzaag.
 

StefanA

Nieuw lid
4 okt 2019
19
3
Lemelerveld
Slim van me :)

Nou dat metalen blokje waar de toggle clamp op komt, en misschien wat extra foto's van de goot, en het geval wat erin komt.

Ik blijf het zeggen, mooi gedaan kerel.

Gr Danny

Hoi Danny,

Ik heb je een PM gestuurd om je de foto's te kunnen sturen, heb je deze ontvangen?

Groet, Stefan
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
nee niet ontvangen, is mijn schuld, mijn mailbox zat vol.

sorry.

Is het mogelijk dat je het weer probeert?

Alvast bedankt.

Gr Danny
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Leuk topic. En dat idee om ronde hoeken te maken met een bandschuurmachine vind ik geniaal. Ik was de afgelopen weken al aan het broeden, hoe je zoiets netjes kunt doen op een klein latje. Grotere latten kan wel met een bovenfrees, maar dit werkt ook perfect!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.