Is dit stevig genoeg?

RPknikker

Nieuw lid
4 mrt 2011
23
0
www.rpknikker.com
Op school heb ik samen met mijn vriend besloten om een kleine kast te gaan maken waar ze op school kleine spullen in kunnen leggen zoals: Papier, Papier snijder, Werk boeken, ( Standaard ) schroeven en meer klein spul.

Het moet een kleine kast worden van 120 cm hoog x 30 diep x 60 breedt.

We hebben alleen MDF ter beschikking van de maten 18 mm - 12 - en 4

In het begin ( eerte tekening die we tekende van de kast ) waren we er zeker van dat het niet stevig was. We hadden geen plint en of dwars latten. Naderhand hadden we nog een tekening gemaakt met wel van die dwars latten. ( Zie tekening ) We zijn er nu meer zeker van dat het stevig word maar ik wilde het toch nog even hier vragen.
( Kan zijn dat de tekening niet presies klopt volgens de normen )

img001.jpg


Hier het 3D bestand van de kast: http://knikker-machine.webs.com/Overige ... t/Kast.skp

Klik op deze link voor wat foto's van de kast in 3D
http://knikker-machine.webs.com/kastschoolproject.htm
Hopenlijk word het een stevige kast!
 
A

Anonymous

Guest
Ziet er prima uit,mits je de schappen niet te zwaar gaat belasten.

:mrgreen:
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
RPknikker zei:
Nee dat snap ik. er komen ook maar simpele dragers in te zitten dus. Bedankt voor uw reactie!


als je de planken door de achterkant bevestig kan je er meer op leggen (maar dan zijn ze niet meer verplaatsbaar
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Waarom maak je boven op die latjes als ik vragen mag?

Het is gebruikelijk om de planken 10 mm korter te houden dan de binnenwerkse diepte van de kast.

Planken zouden het wel moeten houden, mits je ze inderdaad niet te zwaar maakt. Je zou het kunnen verstevigen door een latje (lengte van de plankx50x18) eronder te maken. Of een plaat van 18 en 12 op elkaar te lijmen zodat je 30mm dikke planken hebt.

Hoe ga je de kast afwerken, hpl of schilderen?
 

RPknikker

Nieuw lid
4 mrt 2011
23
0
www.rpknikker.com
Die latjes op de boven kant hebben we er op verzonnen omdat het ons steviger leek. En over het behandelen van de kast. Daar hebben we het nog niet over gehat maar in eerste instantie gaan we hem niet schilderen.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Die latjes erbij maken het geheel niet steviger hoor.

Over de afwerking zal ik wel gaan nadenken... het is vrij lastig om een kast te beplakken met hpl als die al in elkaar zit.

Die 4mm extra achterwand is ook wat overbodig, 18mm is meer dan genoeg. Wat je kan doen, en tevens een leuke opdracht is, om de achterwand met een sponning te monteren. Dus dat je een sponning in de kast romp maakt en 6 mm diep. En net een haartje breder dan 18mm (laten we zeggen 18,3mm) , dan past hij goed en schuift hij er makkelijk in.
 

RPknikker

Nieuw lid
4 mrt 2011
23
0
www.rpknikker.com
Bedank voor alle tips. Pver het beplakken nee daar hadden we ook nog niet aan gedacht. Ik bedoelde met schilderen ook beplakken sorry. Maar dat kan ik pas bespreken op maandag. Wat zijn dat presies voor dingetjes die ''sponning''

En over de achterwant bedoelt U dat we geen 4mm moeten gebruiken maar 18. Dan word de kast wel wat zwaarder.

Ik hoor het wel! Alvast bedankt!
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
De achterwand geeft geen draagvermogen, maar zorgt ervoor dat de kast niet zijwaarts in elkaar kan klappen. Voor deze functie is 4 mm meer dan genoeg.

MDF is buiggevoelig.
Als je de planken alleen oplegt is dat erger, je kunt ze "inklemmen" door een zwaluwstaart of vastschroeven oid. Voordeel is dan gelijk dat de zijwand niet kan uitbuigen.
Mate van doorbuigen hangt erg af van het gewicht dat je er op gaat zetten. In dit forum zijn er al diverse berichten over geweest, inclusief verwijzingen naar een berekenprogramma en tabellen.

Succes met je project !
 

Eddie Hillegers

Actieve deelnemer
10 feb 2011
71
0
www.ebonist.nl
RPknikker zei:
B.
En over de achterwant bedoelt U dat we geen 4mm moeten gebruiken maar 18. Dan word de kast wel wat zwaarder.

Ik snap waar de fout vandaan komt. op je zijaanzicht tekening staat bovenaan 18 mm
en in het midden 4mm dan maar die 18 mm is alleen het overbodige 18 mm latje geen
achterwand. een sponning is een hoekje weghalen over de lengte en breedte van de
kast aan de achterkant waardoor jouw achtwand er mooi invalt.

Groetjes Eddie
 

RPknikker

Nieuw lid
4 mrt 2011
23
0
www.rpknikker.com
Oke laten we zeggen dat die kleine latjes boven op de kast al afwerk latjes zijn.

Dan zit ik dus alleen nog met de schappen al ik het nog goed kan volgen. We wilden daarvoor 12 mm gebruiken. Er kamt niet veel gewicht op dus hoeft ook niet zo dik.

De achterwand van 4 mm is dus voor de stevigheid ( links rechts ) ( Dubbelklappen )

Wat is nu presies wat ik nog moet veranderen?

Bedankt trouwens voor alle hulp zo ver!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.