Toekomstig project: Boomschijf

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Zag laatst een schijfje liggen. Kon het niet laten liggen :rolleyes:
Het stonk door de schijf flink in de auto, en er zaten een hoop beestjes in, die nu in de auto onderschept moeten worden...

Ø94cm, d=10cm, 45 jaar oud.

Wat voor hout zal het zijn?

Schijf1.jpg

Schijf2.jpg

Schijf3.jpg
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik zeg ook Populier. Wat de Haan zegt, en populier kleurt in de kern naar donkerbruin na het zagen.
 

RickvGils

Nieuw lid
24 nov 2017
6
0
100% zeker populier. Wel nog erg vers dus het donkere zal valer worden. Succes met je project!
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Hier in de buurt hebben ze afgelopen week een italiaanse populier omgezaagd. Die ziet er in doorsnede hetzelfde uit kwa kleur.

Waarom gaat die kleur er uit en valt het te voorkomen? Als het egaal hout wordt, is het veel minder mooi.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik heb hem buiten gevonden. En bij mij staat ie voorlopig nog buiten (in weer en wind). Kan de stank er een beetje uit regenen :)

Binnenkort het uitsteeksel eraf zagen, dan rol ik hem de schuur in om te drogen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Bijna twee jaar verder. Ik heb er een doel voor gevonden. Ik wil er een plafondlamp van maken voor in de woonkamer. Het grootste uitsteeksel heb ik er toen al afgezaagd, en hij weegt nu 32kg. Ik verwacht dat hier door het vlakken nog meer dan 10kg vanaf kan gaan (klinkt wel als heel veel werk :eek:). Met dat gewicht kan ik hem wel aan het plafond te hangen.

Hebben jullie ideeën hoe hier een lamp van te maken? Alleen indirect licht door een lichtsnoer aan de bovenkant (infrezen) of ook iets aan de onderkant?

Door het drogen is er een prachtige radiale scheur ontstaan.
IMG_20220111_090050k.jpg

De onderkant is al redelijk vlak (een ruime cm verschil)
IMG_20220111_090117k.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Joost79

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.095
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Hebben jullie ideeën hoe hier een lamp van te maken? Alleen indirect licht door een lichtsnoer aan de bovenkant (infrezen) of ook iets aan de onderkant?
elk lichtpunt dat je aan de onderkant plaatst, gaat het uitzicht van de schijf breken
dient die schijf vooral als sierstuk, dan zou ik het licht bovenaan plaatsen
infrezen ? hangt er van af in welke mate het snoer zichtbaar wordt
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
10cm dik, en je wilt er 1/3 vanaf gaan vlakken. Dan blijft er laten we zeggen 6 cm van over. Dat wil zeggen dat je exact de dikte van het reeds gedroogde hout eraf gaat halen, wat overblijft is het hout dat nog een vrij hoge vochtigheidsgraad gaat hebben. Ik verwacht dat het hout, zeker in deze vorm, nog enorm gaat werken eens het 'natte' hout binnenshuis gaat opgehangen worden.

Ik zou hem op dikte brengen en dan het nog een tijdje aanzien, voor je er nog meer tijd en moeite insteekt en uiteindelijk een 3-delige lamp hebt. In het beste geval wordt de reeds aanwezige scheur breder..
 

pietersch

Actieve deelnemer
10 jun 2019
99
37
Apeldoorn, NL
Je zou de verlichting en de schijf ook los kunnen laten van elkaar. Bijvoorbeeld zo:

Foto-27-08-2019-18-03-45.jpg


Er zijn natuurlijk meer varianten op te bedenken, je kunt ook nog meer ruimte laten tussen plafond en schijf.

Succes met dit leuke project!
 
  • Leuk
Waarderingen: Joost79 en ferdydesmet

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Je zou de verlichting en de schijf ook los kunnen laten van elkaar. Bijvoorbeeld zo:

Foto-27-08-2019-18-03-45.jpg


Er zijn natuurlijk meer varianten op te bedenken, je kunt ook nog meer ruimte laten tussen plafond en schijf.

Succes met dit leuke project!
Aan zoiets dacht ik ook gelijk, je kunt dan aan de achterzijde van de stam redelijk wat materiaal weg frezen om daar alle kabels en de bevestiging te voorzien.

De scheur is netjes op te vangen met een vlinderstrik. En als je het mooi vindt kun je ook altijd met epoxy aan de slag.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Die dikte die ik eerder opgaf is wel heel erg indicatief. Het dunst is hij nu 7cm, het dikst 14cm. Goed punt dat het nog veel gaat werken als het (relatief) droge hout er straks af is. op zich niet erg, als hij maar niet in stukken uit elkaar valt (als ie hangt).

Het beeld wat ik nu heb is dat de schijf niet een "plaatje" tegen het plafond is, maar juist het gedeelte wat hangt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.