Eik, olie op kleur

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
744
149
Heerde
marinusvannorel.nl
Ik ben bezig met een eiken kast en de "kleur" moet redelijk donker worden. Het moet passen bij de al bestaande keukenfronten. Komen niet naast elkaar, maar de opdrachtgever zocht wel in de kleurrichting. De keukenfronten zijn van teawood. Nooit van gehoord, maar als ik zoek op het www dan kom ik betreffende keuken wel tegen.

De leverancier geeft aan dat hij het hout gewoon heeft behandeld en dat het wel in het hout zal zitten, of iets van dien aard. De opdrachtgever heeft met de leverancier gesproken en ik weet dus niet exact hoe het gesprek ging.

Maar misschien kan iemand mij hier op het forum helpen.

Ik heb een foto bijgevoegd

De linkerplank is de gewenste kleur

De middelste plank is behandeld met monocoat ice brown. De rechterplank was eerst met monocoat black. Dat was het niet en toen geschuurd met k 120 waardoor er nog kleur in de nerven achterbleef.

Vraag: welke (voor)behandeling zou ik kunnen doen om aan de gewenste kleur te komen?

IMG_3227.jpg
 
Laatst bewerkt:

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Ik kwam 'teawood' niet tegen in het Houtvademecum. Misschien een fantasienaam. De donkere kleur lijkt me noten, evt. amerikaans noten. Er zijn interieurbeitsen in die richting, bv van Cetabever. Er zijn wellicht ook wel beitsen op de markt op oliebasis. Succes in elk geval! Het is altijd fijn om met eiken te werken, vind je niet?
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Schiet me nog te binnen dat je eiken ook een flink stuk donkerder kunt krijgen door het te 'beroken'. Rechtstreeks aanbrengen van (verdunde) ammoniak met een spons kan ook. Experimenteren vooraf dan dringend gewenst, en egaal kleureffect niet gegarandeerd.
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Ik kom steeds op een Taiwanese restaurants als ik Teawood op zoekt.

Misschien klink ik stom, is het oppervlakte behandeld met thee? Tea-wood. Wordt weleens vaker gedaan, met name bij "oosterse meubels" in malafide meubelzaken. Ik heb geen ervaring met thee behandeling op hout, wel koffievlekken en dat wil je niet.
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Mooi! Weer een beetje ervaring en kennis rijker. Dat is toch een leuk aspect van onze houthobby, dat je telkens weer wat bijleert.
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
744
149
Heerde
marinusvannorel.nl
Ik vergeet heel vaak om foto's te maken tijdens het maken, maar deze foto kreeg ik van de opdrachtgever. De opdrachtgever heeft zelf de verlichting gemonteerd. Ik had er al wel rekening mee gehouden tijdens het maken , dat er verlichting in moest komen. Alle schappen hol gemaakt (torsionbox) Eerst was het de bedoeling dat de verlichting aan de onderkant van de planken zou komen, maar achteraf werd het toch de bovenkant. Aangezien de onderkant massief is hebben ze dit opgelost om in het onderste vak de verlichting aan de bovenkant te maken. Valt op de foto amper op.
d30c7e8a-70cc-4976-b943-9e9d7bab5f7f.jpg
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Wat een plaatje!
Prachtig geheel.
Ik heb dit pas nu gezien, dus tip is te laat.
Ik heb zelf gekleurde olie gemaakt door Nova beits te mengen met tungolie. Je kan de eindkleur dan zelf bepalen door het aantal laagjes olie. Deze beits op basis van oplosmiddel mengt zich perfect met de olie.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
persoonlijk zou ik eerst kleuren met waterbeits.
dan kan je de kleur ook opbouwen met meerdere lagen.
dat vind ik met gekleurde olie veel moeilijker dan lijkt de kleur bij de tweede laag minder in te dringen

cepe heeft een uitgebreid assortiment kant en klare kleuren van licht naar donker
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.