herstellen (gefineerd) eiken tafelblad

sanvelt

Nieuw lid
2 feb 2020
2
0
Amsterdam
Het ontwerp is mooi, de constructie is nog stevig, maar het blad van mijn eettafel is grondig mishandeld.

Afgelopen weekeind kreeg ik hem van een vriend: een eettafel uit de jaren '60. Massief onderstel, uitschuifbaar blad van gefineerd meubelpaneel. Doordat de tafel een tijd bij de vriend in de tuin heeft gestaan is het blad behoorlijk afgetakeld: zwarte vlekjes, fineer hier en daar los, gebold of gebroken. De glans van het ondersteld is op het blad totaal verdwenen.

De zwarte vlekken wil ik met Woca behandelen. Omdat ze over het hele blad zitten, denk ik dat ik het beste het hele blad in kan spuiten ermee...toch?

Maar dan het losse fineer. Wat zou jij doen? Met een mesje, tandenstokers en D2 aan de slag? En dat dan eerst doen, of nadat ik de vlekken heb behandeld? Of toch al het fineer er af trekken en opnieuw fineren. Of zie je minder grondige/tijdrovende mogelijkheden?

En als het fineer weer vast zit, hoe werk ik m het beste af? De bijbehorende (massief houten) stoelen zijn matglanzend en verdienen een laagje meubelwas. Wat helpt de tafel om weer iets op de stoelen te gaan lijken?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Sander
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Ik kan je kosten noch moeite besparen door fineer in z'n geheel te strippen en deze opnieuw gaan fineren. Zoals ik het lees is de schade gewoon te groot.

Voordat je doet, controleer even of de plaat nog goed is. Als het mdf of spaanplaat is, zijn ze dikwijls uitgezet of verpulverd wanneer ze nat/vochtig zijn geweest. Dit krijg je niet meer goed. In Amsterdam heb je een mooie fijnhouthandel zitten, ze hebben verschillende fineren.
 

sanvelt

Nieuw lid
2 feb 2020
2
0
Amsterdam
Dank voor je reactie Joop van M!
Ik was er al bang voor dat het fineer niet meer te redden viel. Het zit verlijmd op een paneel van massieve latten. Dat in nog stabiel. Ik ga op zoek naar een mooi stuk fineer.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.