Tips voor maken tafels - houtsoort / afwerking

anonomatos

Nieuw lid
2 feb 2020
2
0
Utrecht
Hallo woodworkers,

Hier Ruben uit Utrecht met mijn eerste post!

Op dit moment ben ik aan het verhuizen naar een groter huis en we willen matchende tafels: eettafel, grote bijzettafel, twee kleine bijzettafels. Het gaat om ze eenzelfde 'look and feel' te geven qua bewerking, maar ook door ze van die kekke schuine (hoek van 10 graden) conische poten te geven.

Ik ben thuis in het 3D ontwerpprogramma Fusion360 en sta regelmatig achter de CNC-frees om houten objecten te fabriceren uit Amerikaans notenhout. Daarom wil ik graag de tafelbladen zelf ontwerpen en CNC-frezen. Het CNC-frezen is wellicht een beetje 'overkill' in de ogen van de echte ambachtslieden onder de forum-leden, maar ik kan er allerlei details in verwerken die anderzijds erg arbeidsintensief worden (oh, en CNC-frezen is gewoon heel cool :cool: ).

Mijn vraag heeft te maken met het kiezen van het juiste materiaal. De eisen zijn:
- Kan de tand des tijds (en het enthousiasme van dochterlief) doorstaan;
- Goed schoon te houden/maken;
- Is een "vintage" look te geven (zie voorbeeld in de bijlage).

Bekijk bijlage 93744

Waarschijnlijk ga ik voor hardhout, omdat dat zonder lak al heel erg in de buurt komt van wat ik wil en tegen een stootje kan (bijv. teak hout). Alleen nu komt het: die kekke meubelpoten die ik op het oog heb zijn alleen in grenen of beuken verkrijgbaar (van diverse webshops zoals meubelpoten . nl). En dan krijg ik meteen kleurverschil...

Mijn vraag is dus als volgt:
Hoe kan ik het beste omgaan met dit dilemma? Op zoek naar iemand die hardhout poten kan draaien? Of de poten meer lagen beitsen en hopen dat het matched?

En een aanvullende vraag:
Uit ervaring weet ik dat niet alle hardhoutsoorten zich even goed lenen voor aflakken. Zo werk ik met Amerikaans notenhout altijd met bijenwas / lijnolie / terpetijnmengsel omdat anders de tekening er niet zo mooi uitkomt. Welke hardhoutsoorten blijven mooi bij lakken (en voldoen dus aan mijn criteria, zie hierboven)? Of zouden jullie tafels in een gezin met kind gewoon met was / olie behandelen?

Alle tips zijn welkom!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Als je een freesmachine en een boormachine hebt, kan je tapse poten toch van hetzelfde materiaal maken als het blad?
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Of je maakt het blad ook van beuken. Erg goed (en hard) materiaal voor een tafelblad en het hoeft niet de halve wereld over vervoerd te worden. Kleur bepaal je natuurlijk grotendeels zelf in je afwerking. Beuken panelen zijn bovendien goed verkrijgbaar en niet duur.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
En tapse houten poten draaien (als ze verder gewoon recht zijn) is niet moeilijk. Die montagehoek krijg je door 'de uiteinden onder een hoek af te zagen' (kort door de bocht, maar je begrijpt wat ik bedoel neem ik aan). Leer draaien, of vind iemand in de buurt die het kan, en je kunt taps gedraaide poten uit hetzelfde hout (laten) maken.
 

anonomatos

Nieuw lid
2 feb 2020
2
0
Utrecht
Bedankt voor de tips!
En een CNC-freesmachine is wel echt anders dan een 'normale' freesmachine. Met een CNC-freesmachine poten maken gaat akelig lang duren. Plaatmateriaal gaat dan weer héél fijn :)

Twee logische opties dus:
1. Beukenhout gebruiken voor tafel en poten.
2. Teak of ander hardhout gebruiken en dan iemand met een draaibank in de buurt vinden.
Ga ik eens even goed over nadenken...

Dan nog mijn laatste vraag:
Hebben mensen nog tips over lak vs. was / olie als het gaat om een huis met kind? Bij optie 1 wordt het gewoon een beits. Maar voor optie 2 ook het meest logische?
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Eigenlijk heb je zelfs geen draaibank nodig. Ik ben momenteel een klein tafeltje aan het maken met taps toelopende ronde poten, en ik gebruik hiervoor de methode van Paul Sellers:
https://www.youtube.com/watch?v=NnD0sUM7KAY
Werkt heel goed! Ik schat een 20-tal minuutjes om van een balkje tot een tafelpoot te komen. Om productie te draaien is een draaibank uiteraard sneller, maar als het voor jezelf is, is dit zeker ook te overwegen.
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Psst... De meeste loofhoutsoorten zijn hardhout. Beuken ook, flink hard hardhout zelfs. Het is alleen niet tropisch :)

Persoonlijk zou ik bij beuken hardwax gebruiken (mits de kleur je aanstaat). Het geeft naar mijn mening een mooie uitstraling en beschermt het hout ook goed. Eventueel kan je voorbehandelen met wat verdunde (met terpentijn) tungolie. Dat dringt wat dieper in het hout door. Met teak heb ik geen ervaring. Vermoedelijk zou dezelfde behandeling het daarop ook prima doen, maar dat weet ik dus niet zeker.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Psst... De meeste loofhoutsoorten zijn hardhout. Beuken ook, flink hard hardhout zelfs. Het is alleen niet tropisch :)

Persoonlijk zou ik bij beuken hardwax gebruiken (mits de kleur je aanstaat). Het geeft naar mijn mening een mooie uitstraling en beschermt het hout ook goed. Eventueel kan je voorbehandelen met wat verdunde (met terpentijn) tungolie. Dat dringt wat dieper in het hout door. Met teak heb ik geen ervaring. Vermoedelijk zou dezelfde behandeling het daarop ook prima doen, maar dat weet ik dus niet zeker.

Niet de meeste loofhoutsoorten zijn hardhout, maar alle loofhoutsoorten vallen onder het begrip hardhout. :)
Wij kennen hier loofhout en naaldhout.
In het Engelse taalgebied is dat hardwood en softwood. Dat is door ons wat verbasterd overgenomen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.