Beton trap bekleden met rubberwood

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
@ZotVanHout, Helaas heb ik op dit moment maar 2 klemmen die > 27 cm kunnen klemmen. Ik heb jouw methode dus toegepast in combinatie met de klemblokjes.
Bij gebrek aan beter (Corona: In België zijn alle winkels gesloten), heb ik dus blijven gebruik gemaakt van de klemblokjes.

Toch trots te kunnen melden dat de tredes klaar zijn. Nu dienen ze allen nog goed geschuurd te worden, de hoekjes afgerond met de frees en dan kan de RAL9005 lak erop.

IMG_20200412_090712.jpg
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Goh, wat is ongeveer gelijk? meestal ongeveer dezelfde afwijking: verstek tov achterzijde 4 mm, 2 mm schuin laten lopen aan iedere zijde.
Klopt, de trap wordt gifzwart (zoals de ramen).
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.135
1.948
Klein-Brabant, Vlaanderen
Begrijp ik nu goed dat je dit geheel zwart gaat schilderen?
@ emilio, ik had dezelfde bedenking
@ kclemen, mag ik voorstellen dat je als test een plaat in die ral9005 zet, die (veilig) op een van de treden legt, de trap uiteraard gebruikt, en na een tijdje kijkt in welke mate je vuil & stof op die plaat ziet liggen ? mijn vermoeden is dat zwart en stof een esthetisch moeilijke combinatie zijn - maar 'de klant' beslist uiteindelijk - dat zwart tegenwoordig in de smaak valt, beaam ik - en dat het dezelfde kleur als de schakelaars, stopkontakten & ramen is, is mooi meegenomen
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Goh, @Emilio, ik heb daar eerlijk gezegd niet al te ver bij nagedacht. Van dag 1 had ik het me al voorgesteld met te werken in verstek. Geen idee waarom, maar het leek me het best om naadloos te werken. Achteraf gezien, misschien onnodig. Maarja, heb er een tafelzaag voor aangekocht, die nu ook voor andere projecten kan gebruikt worden. :)
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Heb je de treden weerszijde iets korter gehouden zodat je er tijdens het schilderen een kartonnetje tussen kunt houden?
Zo wordt de witte muur niet besmet met zwarte verf.
Of je moet alles heel goed met tape afplakken, dat is veel werk en dan nog loopt er altijd verf onder het tape.
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Alle treden stonden slechts droog in elkaar (enkel verstek verlijmt). Door het egaliseren van de beton trap was dit mogelijk.
Alle verlijmde treden staan nu terug in mijn werkplaats om geschuurd te worden en de randen af te ronden met de frees.
De treden zullen dus los geverfd worden, al zal ik er denk ik niet onderuit kunnen om de finale laag te verven als de trap geplaatst is.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.135
1.948
Klein-Brabant, Vlaanderen
@kclemen
volgens jouw bericht & foto's van 7/4 heb je egaline gebruikt om de treden pas te krijgen
interessant idee, want tot nu toe was enkel het gebruik van paslatjes mij bekend
op welke manier heb je de egaline tijdens het gieten afgeboord om een horizontaal vlak te verkrijgen + om te vermijden dat die over de neus van de betonnen trede zou lopen ?
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Hetgeen ik op internet het meest tegen kwam was dat ze multiplex met stelschroeven op de juiste hoogte brengen en vervolgens de holte eronder opspuiten met PUR.
Het egaliseren (alles kleiner dan 18 mm), of egaliseren + multiplex (alles groter dan 18 mm) is misschien overkill (zoals bij mij wel vaak het geval is :D), maar dit leek me de stevigste oplossing.

Een foto zegt meer dan 1000 woorden:
Isolatieplaat op maat in de breedte. De hoogte diende steeds 18.6 cm te zijn.
IMG-20200321-WA0009.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.