abs kantband kleeft niet

rafke

Actieve deelnemer
20 dec 2015
34
4
kessel
hoy allemaal,

ik heb pas een mobiele kantband machine aangekocht met lijmbak nl. de felder forka eco plus. (gelijkwaardig aan de virutex PEB250 en kwa werking de festool conturo )
nu is mijn probleem dat de bandjes niet goed op het hout kleven.
de lijm wordt aangebracht op de kantband (dit op 170 graden volgens voorschrift lijm henkel dorus 224/2). en vervolgens tegen de plaat (werkstuk)gedrukt.
ik kan vrij vlot de kantband na het afkoelen verwijderen, de lijm blijft tegen de kantband kleven.(hierop kleeft hij zeer goed)

weet iemand wat ik verkeerd doe, ik heb op spaander plaat en mdf geprobeerd met telkens het zelfde slechte resultaat.
de ouderwetse melamine strijkbandjes blijven beter plakken op het werkstuk!
wel heb ik de indruk dat het op spaanderplaat beter lukt dan op mdf.

is er iemand met een kleine of grote kantenaanlijmer met lijmbak die mij kan helpen.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
en die band is van abs? weet je zeker dat die bedoeld is om te lijmen dat spul is bijna net zo slecht lijmbaar als pe
 

martie

Actieve deelnemer
28 nov 2010
88
18
Groenlo
ABS is prima te verlijmen. Ik heb vroeger ook een Forka gehad en nooit problemen gehad met het verlijmen.
Mogelijke oorzaken:
1) Is de temperatuur wel goed? Ik verlijm met een stationaire machine op 200 graden.
2) Gebruik je de goede kant van het band ? Als je een rol hebt is de buitenkant van de rol de zichtkant. Je moet dus de andere kant gebruiken om te lijmen. Dus de "binnenkant".
3) Gebruik je voorgelijmde bandjes? Ik heb het nooit geprobeerd maar volgens mij lukt dat niet in combinatie met smeltlijm.
4) Oefen je wel genoeg druk uit op het spaanplaat/MDF?
5) Zijn de platen haaks?
Verdere suggesties heb ik niet.
Veel succes.
Grt. Martie
 

rafke

Actieve deelnemer
20 dec 2015
34
4
kessel
en die band is van abs? weet je zeker dat die bedoeld is om te lijmen dat spul is bijna net zo slecht lijmbaar als pe
ja het probleem is niet de band deze is overschot van een vroeger werk. deze kasten staan al 10 jaar en er is nog niets aan te zien. de lijm blijft trouwens altijd op de band kleven en niet op de plaat.
als ik een stuk band door de machine laat lopen om na te kijken of de lijmverdeling goed is en dan de band dichtplak tegen elkaar is deze amper nog los te krijgen.
PE is een heel ander verhaal dit is allen aan elkaar te smelten. er is geen enkele lijm die PE kan verlijmen omdat de moleculaire structuur zo dicht is dat de lijm zich niet in de porien kan vastzetten.
 
Laatst bewerkt:

rafke

Actieve deelnemer
20 dec 2015
34
4
kessel
ABS is prima te verlijmen. Ik heb vroeger ook een Forka gehad en nooit problemen gehad met het verlijmen.
Mogelijke oorzaken:
1) Is de temperatuur wel goed? Ik verlijm met een stationaire machine op 200 graden.
2) Gebruik je de goede kant van het band ? Als je een rol hebt is de buitenkant van de rol de zichtkant. Je moet dus de andere kant gebruiken om te lijmen. Dus de "binnenkant".
3) Gebruik je voorgelijmde bandjes? Ik heb het nooit geprobeerd maar volgens mij lukt dat niet in combinatie met smeltlijm.
4) Oefen je wel genoeg druk uit op het spaanplaat/MDF?
5) Zijn de platen haaks?
Verdere suggesties heb ik niet.
Veel succes.
Grt. Martie

dit is wel interessant mij hadden ze gezegd op 175°c en 3.5 m/min doorvoersnelheid.
ga ik zeker proberen maar gaat de lijm dan niet snel verbranden? de normale werktemperatuur is 140°c?
welke lijm gebruik jij?
de juiste binnen en buitenkant is geen probleem en is niet voorgelijmd.
de platen zijn uiteraard haaks afgeblazen met perslucht voor het stof. ik oefen zeker genoeg druk uit op de plaat.

bedankt
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
abs is niet prima te verlijmen dat is een moeilijke kunstof waarop maar een paar lijmen hechten
maar blijkbaar het de lijm goed op het kunstof

egger geeft als oorzaak indien de lijm op de band achterblijft
te lage temperatuur
te grote doorvoersnelheid
band is te koud bij aanvang
en persdruk te laag

zie ook https://www.egger.com/shop/nl_BE/interior/product-detail/ABSEDGING
ps bij mijn komt het bestand op die pagina niet als pdf binnen maar is wel te openen in de pdf viewer
 
  • Leuk
Waarderingen: RHK

rafke

Actieve deelnemer
20 dec 2015
34
4
kessel
idd goede info, maar hier gaat het over de voorgelijmde bandjes. ik ga dit testen of dit voor mij ook van toepassing is.

thnx

abs is niet prima te verlijmen dat is een moeilijke kunstof waarop maar een paar lijmen hechten
maar blijkbaar het de lijm goed op het kunstof

egger geeft als oorzaak indien de lijm op de band achterblijft
te lage temperatuur
te grote doorvoersnelheid
band is te koud bij aanvang
en persdruk te laag

zie ook https://www.egger.com/shop/nl_BE/interior/product-detail/ABSEDGING
ps bij mijn komt het bestand op die pagina niet als pdf binnen maar is wel te openen in de pdf viewer
 

martie

Actieve deelnemer
28 nov 2010
88
18
Groenlo
@Boertje, veel kantenband is van abs gemaakt. Waarom zouden ze dat maken van abs als het niet goed verlijmd kan worden? Je moet het wel verlijmen met smeltkorrels voor kantenlijmmachines. Lijm zelf altijd abs banden met een stationaire kantenlijmer en dat gaat prima!
@raflke, ik vul de bak met een minimale hoeveelheid lijm. Ongeveer zoveel als ik denk nodig te hebben. Eventueel bijvullen. Als je de lijm vaker verhit kan het inderdaad verbranden. Dat moet je zien te voorkomen.
Ik gebruik lijm van McLean (maccol).
Als het nog niet lukt kun je misschien van iemand anders een stuk kantenband proberen of jouw band meenemen naar iemand anders die een kantenlijmer heeft en het daar proberen.
Je mag het ook bij mij proberen, maar ik weet niet waar je woont. Ik woon zelf in Groenlo.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Omdat het wel een sterke weinig verkleurende kunststof is die niet veel last heeft van veroudering en goed stootvast is.
je kan het ook prima lassen als je rondom naadloos wilt

de bovenstaande eigenschappen in 1 product zijn zeldzaam daarom is de verlijming met een paar selecte lijmen maar op de koop toegenomen denk ik.
 

martie

Actieve deelnemer
28 nov 2010
88
18
Groenlo
@ Boertje: Met naadloos lassen bedoel je waarschijnlijk een nulvoeg? Dat is een heel ander procedé en niet te vergelijken met het lijmen van kantenband.
Er zijn geen paar selecte lijmen. Het zijn gewoon universele smeltlijmkorrels die algemeen toegepast worden en verkrijgbaar zijn. Zegt iemand met 10 jaar professionele ervaring:)
@rafke: Het is logisch dat er meer lijm op de band zit dan op het spaanplaat. De band heeft een veel dichtere structuur dan het spaanplaat.
Ik zou het gewoon proberen met een hogere temperatuur. Als dat niet lukt kun je ook nog de hoeveelheid lijm vergroten. Het kan zijn dat er te weinig lijm wordt toegevoerd.
 

rafke

Actieve deelnemer
20 dec 2015
34
4
kessel
alvast bedankt voor het aanbod maar ik ga passen +200km is een beetje ver ;-) .
kan je eens kijken welke lijm van maclean je juist gebruikt er zijn er zo vele.
ik ga vandaag nog wat testen,...
@Boertje, veel kantenband is van abs gemaakt. Waarom zouden ze dat maken van abs als het niet goed verlijmd kan worden? Je moet het wel verlijmen met smeltkorrels voor kantenlijmmachines. Lijm zelf altijd abs banden met een stationaire kantenlijmer en dat gaat prima!
@raflke, ik vul de bak met een minimale hoeveelheid lijm. Ongeveer zoveel als ik denk nodig te hebben. Eventueel bijvullen. Als je de lijm vaker verhit kan het inderdaad verbranden. Dat moet je zien te voorkomen.
Ik gebruik lijm van McLean (maccol).
Als het nog niet lukt kun je misschien van iemand anders een stuk kantenband proberen of jouw band meenemen naar iemand anders die een kantenlijmer heeft en het daar proberen.
Je mag het ook bij mij proberen, maar ik weet niet waar je woont. Ik woon zelf in Groenlo.
 

martie

Actieve deelnemer
28 nov 2010
88
18
Groenlo
Ik gebruik deze: http://www.kantenband.com/winkel/maccol-30-naturel-10-kg/
Dat wil niet zeggen dat deze korrels ook op jouw machine werken.
Leg jouw probleem anders eens bij Felder voor als je er zelf niet uit komt en vraag hen welke korrels zij adviseren.
Als ik kantenband na verlijming verwijder blijft er op zowel het spaanplaat als het kantenband een lijmlaag over die erg goed hecht
 

rafke

Actieve deelnemer
20 dec 2015
34
4
kessel
IMG_1419.jpgIMG_1420.jpgIMG_1421.jpg
Even een update,
foto1 een vezelplaat afgeplakt op 190°c = goed resultaat :)
een mdf afgeplakt op 190°c = slecht resultaat :mad:
foto2 de mdf waar slechts een stukje lijm op hecht a 200°c = slecht
foto 3 de mdf en kantband gelijmd op 200°c en de kantband "voorverwarmd" met hete luchtpistool op ong 50°c = perfect resultaat.:cool:
de test met de gewone melamineband (de niet voorgelijmde) was op 200°c ook perfect zonder voor te verwarmen.
nu nog eens proberen met dunnere (0.8 of 1mm)ABS kantband. (nu 2mm)

voorlopige conclusie :niet warm genoeg afgeplakt
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

jkokje

Nieuw lid
19 mei 2022
2
0
Gent
Goedeavond,
ik heb een Wegoma PM5000 (hoort nu bij Virutex) en lijm op multiplex populier, en ben ook niet tevreden met de kleefkracht, komt makkelijk los. Ongeacht welke bandjes ik gebruik, zware investering en geen goed resultaat.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Ik maak dit ook wel eens mee met Eva smelt lijm. Wanneer de lijm te vaak is opgewarmd, neemt de kwaliteit af. Heb ik er af en toe last van. Wanneer de lijm vers is heb ik er geen problemen mee.
 

jkokje

Nieuw lid
19 mei 2022
2
0
Gent
Ik maak dit ook wel eens mee met Eva smelt lijm. Wanneer de lijm te vaak is opgewarmd, neemt de kwaliteit af. Heb ik er af en toe last van. Wanneer de lijm vers is heb ik er geen problemen mee.
Ondertussen verder onderzoek gedaan en langs geweest bij een bedrijf die een stationaire grote machine heeft en een kleine machine, identieke machine als die van ons, de Wegoma PM5000. Ze hebben hetzelfde probleem. Test gedaan met melamine, top resultaat. Test met de PM5000 en een ABS band (1 mm) en kleeft niet ok. Ben nu aan 't testen geweest met de lijm die ze in hun grote machine doen, maar hetzelfde resultaat, kleeft niet. Iemand die wel goede resultaten heeft met de Wegoma PM5000 of het oudere model / Virutex.
 

rafke

Actieve deelnemer
20 dec 2015
34
4
kessel
verwarm uw plaat voor met een verfafbrander dit maakt bij mij alle verschil. nu plak ik alles af op 200° en 3.5m/s. regelmatig lijm allemaal vervangen, machine uitkuisen en slechts beperkte hoeveelheid lijm toevoegen in machine. Ook de dikte van de lijm kan je instellen en deze staat bij mij op zijn dikste bij vezelplaat.de lijm druk je zo tussen alle vezels met een geringe lijmvoeg tot gevolg en een goede hechting.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Is de plaat wel goed stofvrij?
kan me voorstellen dat zeker met mdf de zaagsnede nog stoffig is.
Uitspuiten met perslucht en afnemen met een kleefdoekje kan helpen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.