Schuifpoort met eiken planchetten.

chriko

Nieuw lid
13 dec 2016
15
0
Hey allen,
graag maak ik mezelf deze zomer een schuifpoort in hout van 4,7 meter breed en 1,8m hoog. Ze wordt onderrollend met een geleidingsrail voorzien. Ik twijfel of ik het kader ook in eiken balken zou maken omdat die toch niet zichtbaar zou zijn en omdat eikenhout toch redelijk onstabiel is. Als ik een geraamte maak in een andere houtsoort en daartegen eikenhouten planchetten nagel zie niemand die kader. Dus kan ik beter voor een stabielere houtsoort gaan, denk ik. Echter weet niet goed welk de beste keuze zou zijn? Wat zouden jullie aanraden?

Alvast bedankt,
Chriko
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Wat noem je onstabiel? Persoonlijk zou ik toch voor eiken gaan en als je dat doet ga dan ook voor kwaliteit. Zoek dus stukken die rechte van draad zijn en weinig noesten hebben.
 

tuoh

Oud hout
Je kan opteren voor padoek balken, dit is één van de stabielste houtsoorten (buiten) op de markt, en is duurzaamheidsklasse 1.

Let wel op met dat "nagelen" van eiken planken, gebruik hier zeker rvs spijkers voor, anders eindig je met een hoop blauwe plekken op het eikenhout!
 

chriko

Nieuw lid
13 dec 2016
15
0
En kom ik dan toe met een kader van balken 145x57mm met daarin 2 of 3 tussenstijlen? Moeten er regels tussenkomen om de eiken planchetten in te nadelen/schieten met inox brads?
Wij zouden graag zo een poort krijgen. Deze is langs binnen en buiten bekleed met planchetten. Geen eiken weliswaar maar dit is slechts een voorbeeld.

Alvast bedankt.
Houten poort.jpg
 

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
220
26
Twente
Zou persoonlijk voor een stalen frame gaan, en deze voorzien van planken. Als beide zijden bekleed worden die je er weinig van terug.
 

chriko

Nieuw lid
13 dec 2016
15
0
Hey Infinity,

hoe bevestig ik dan de planchetten tegen de kader? Kan ik rondom of aan de binnenzijde van het stalen kader dan een houten kader bevestigen om in te nagelen/schieten?
Kom ik dan met stalen buizen van 80x40x4 mm toe?

alvast bedankt.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Ik zou de buurman op 114 niet klakkeloos volgen in zijn keuzes. Kurkdroge grond, maar zijn planken staan nog met natte voeten. Dan blijft zelfs het dure hardhout niet lang mooi. De koppen zijn zo te zien ook boven onbeschermd. Beetje zonde van het goede materiaal.
 
Laatst bewerkt:

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
220
26
Twente
Je kunt werken met boorschroeven, of met slotbouten.
Het mooiste en makkelijkste is inderdaad een regel binnen in het frame maken waar je alles aan schroeft.
 

chriko

Nieuw lid
13 dec 2016
15
0
Ik zou de buurman op 114 niet klakkeloos volgen in zijn keuzes. Kurkdroge grond, maar zijn planken staan nog met natte voeten. Dan blijft zelfs het dure hardhout niet lang mooi. De koppen zijn zo te zien ook boven onbeschermd. Beetje zonde van het goede materiaal.
Hey Kor,
dat had ik ook al gezien en was inderdaad van plan om bovenaan een extra U lat te maken die over de planchetten komt. Ik dacht om een betonnen of alu paal in de grond te heien en daarrond een kolom met dezelfde planchetten te maken als de poort. Die kunnen dan een beetje boven de grond "zweven".
bedankt alvast.
 

chriko

Nieuw lid
13 dec 2016
15
0
Het mooiste en makkelijkste is inderdaad een regel binnen in het frame maken waar je alles aan schroeft.
Dus zou u een stalen kader lassen en daarbinnen een rasterwerk in hout om de planchetten aan te bevestigen. Moet dat dan duurzaam hout zijn zoals Padouk? Of kan dit ook met Douglas of zoiets want er komt toch geen vocht aan.
Kom ik dan met stalen buizen van 80x40x4 mm toe?

alvast bedankt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.