Nieuwe festool sawstop

Steven73

Actieve deelnemer
3 nov 2018
53
0
Heren
ik las net iets over een nwe zaagtafel van festool met sawstop.
wie van jullie weet iets over wanneer deze beschikbaar komt en verwachte prijs.

groet steven
 

Anniedrew

Nieuw lid
16 okt 2019
11
0
Indrukwekkende snelheid waarmee het blad zich terugtrekt. Ik ben benieuwd wat dit op lange termijn doet met de betrouwbaarheid en levensduur van de zaag, al is het natuurlijk ook alleen voor (hopelijk) enkele noodsituaties. Desondanks ziet het er veelbelovend uit.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.239
290
Heelsum
Ik zou nou weer benieuwd zijn hoe gevoelig het systeem is voor "vals" alarm en wat een noodstop kost. Als er nooit vals alarm is is het ongeveer elke prijs waard maar als je bij nat hout een druppel vloeistof of iets dergelijks meteen een kostbare noodstop is dan gaat het natuurlijk niet lang leuk zijn..... daarover lees ik nergens wat, iemand dat gezien?
 

Incactus

Actieve deelnemer
9 okt 2018
63
26
Ik zou nou weer benieuwd zijn hoe gevoelig het systeem is voor "vals" alarm en wat een noodstop kost. Als er nooit vals alarm is is het ongeveer elke prijs waard maar als je bij nat hout een druppel vloeistof of iets dergelijks meteen een kostbare noodstop is dan gaat het natuurlijk niet lang leuk zijn..... daarover lees ik nergens wat, iemand dat gezien?

Als ze de technologie van sawstop compleet hebben geïntegreerd dan kan je met een aparte sleutel het veiligheidssysteem uitzetten zodat je in nat hout kan zagen. Dat kan bij de oorspronkelijke sawstop namelijk.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Ik sta sceptisch tegen deze technologie. Het moet zo gevoelig zijn dat ik verwacht dat de sawstop technologie onterecht ook kan worden aangesproken. Moet je ook nu Festoolzaagbladen gebruiken? Als dit in alle producten van Festool komt, weet ik niet of ik nog zagen van Festool zal kopen. Maar goed eerst is 2 jaar andere mensen ervaring op doen, misschien werkt het wel feilloos.
 

Anniedrew

Nieuw lid
16 okt 2019
11
0
Op het filmpje van The Boktor wordt ook verteld dat na het activeren van de Sawstop het patroon voor het stoppen van het blad en het blad op zich zelf compleet verwoest zijn en dus beide vervangen moeten worden. Dure aangelegenheid als de machine inderdaad een aantal valse noodstops maakt. Daarnaast zul je het dus ook op voorraad moeten hebben indien je na een (valse) noodstop verder wilt gaan werken.
 

KrisG

Actieve deelnemer
3 jan 2017
350
44
Vlaams-Brabant, BE
Ik denk dan ook:'misschien werkt het alleen met worstjes' :)

Maar als ik de technologie goed begrijp, zou het ook werken als je bvb je vinger tegen de zijkant, dus niet de tanden, van het blad brengt.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Ik ben pas overtuigd als er een demo komt waar iemand zijn eigen hand gebruikt. De filmpjes met die wieners is zo van ‘ geloof me dit is veilig, maar ik doe het niet’ :p

dat filmpje is er hoor:), volgens mij zelfs van Festool zelf. Denk dat je het op YouTube zo gevonden hebt.
 
Laatst bewerkt:

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Briljant systeem. Lijkt me echter dat de as van je zaagtafel ook een flinke klap krijgt dus moet niet te vaak gebeuren... Maar als het 1 keer je vinders redt maken die extra kosten je niet meer uit denk ik
 

Dawide

Nieuw lid
3 aug 2014
7
1
Regio Alphen a/d Rijn
Nieuw ziet het er - uiteraard - perfect werkend uit. Maar wat zou er gebeuren na een x-aantal jaren zagen? Zou de combinatie van zaagstof, hars en vettigheid kunnen aankoeken waardoor dat onderste element toch niet zo snel en soepel uit elkaar schiet? Met de jaren lijkt het me doodeng worden.
Of je moet eens in de zoveel tijd een worstje opofferen om te testen..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.