Nieuwe festool sawstop

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Behalven de kosten bestaat er geen enkele belemmering om het patroon elk jaar te vervangen als je je daar beter bij voelt.
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Ik denk dat je dit soort ontwikkelingen vooral ook zakelijk zou moeten bekijken.

Voor de kritische particulier zullen ongetwijfeld veel plussen en minnen te bedenken zijn. Dit soort topics dijen al snel uit op basis van meningen en inschattingen van vaak mensen die zelf nooit een dergelijke zaag aan zullen schaffen. Ik bedoel dit echt niet verkeerd. Want die meningen zijn niks minder waard dan meningen van anderen. En ik ben het helemaal eens met de reacties dat je zo’n zaag niet moet kopen als je niet met gedroogd hout werkt.

Zakelijk kan zo’n technologie net het verschil zijn tussen een medewerker die lang in de ziektewet zit, of permanent niet meer in te zetten is, of een kleine tweehonderd per jaar per zaag uitgeven en uitval met leed voorkomen. Bedrijfseconomisch dus 100% te verantwoorden en ook vanuit goed werkgeverschap een prima keuze. Zeker gezien zakelijk nogal eens wat vaker de automatische piloot bij de bediener aanwezig is dan bij een particulier. Zakelijk: even opbouwen. Je klus doen en op naar de volgende klus. Snelheid is alles. Veiligheid die dan helpt tegen een onfortuinlijke fout is goud waard.

Verder schrijf je zo’n zaag zakelijk meestal in 3-5 jaar af.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
En wat als er wat regen op de machine valt? Op een werf worden die machines vaak buiten opgesteld en worden ze niet afgedekt als het wat regent.
Eerlijk gezegd vind ik dit veel te ver gaan, zoals veel regels wat betreft veiligheid. Veel ongevallen zijn te voorkomen door enkele basisregels. Bij het zagen is dat het gebruik van een duwhoutje en correct plaatsen van langsgeleider. Om niet te spreken van orde en netheid, de machine gebruiken waar hij voor gemaakt is.
Kan de machine ook werken zonder het patroon? Als dit mogelijk is, zullen er gebruikers zijn die na een crash het systeem slopen en zo verder werken. Spijtig voor de gebruiker die het niet weet en nonchalant is omdat er toch een veiligheid op zit.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
In mijn geposte link naar die Duitse beurs wordt diezelfde vraag gesteld over regen.... je kan het systeem afzetten.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Ik begrijp alle scepsis niet zo goed. Sawstop is toch een beproeft systeem. Het wordt al jaren in de USA verkocht en gebruikt. En voor zover ik kan nagaan naar volle tevredenheid. Festool heeft ze gekocht en implementeert de techniek in haar zaagtafels. De techniek is dus meer dan beproeft... en werkt gewoon goed.
Laten we hopen dat er veel meer van dit soort technologie komt.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Ik begrijp alle scepsis niet zo goed. Sawstop is toch een beproeft systeem. Het wordt al jaren in de USA verkocht en gebruikt. En voor zover ik kan nagaan naar volle tevredenheid. Festool heeft ze gekocht en implementeert de techniek in haar zaagtafels. De techniek is dus meer dan beproeft... en werkt gewoon goed.
Laten we hopen dat er veel meer van dit soort technologie komt.
bosch had een alternatief, de REAXX, maar die is door sawstop uit de markt geprocedeerd. Fijner aan Reaxx was dat je je geen verlies van zaagblad had. Ik geloof dat er bij de grotere broers (paneelzagen) ook al een paar merken zijn met een vingerreddend systeem, ook zonder verlies van zaagblad. De beschermingsdrang van de amerikaan heeft tot deze toestanden geleidt.

edit:
http://schrijnwerk.pmg.be/nl/dossier/MVSbe1703W00_06?kw=

https://www.felder-group.com/nl-nl/pcs
 
Laatst bewerkt:

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
bosch had een alternatief, de REAXX, maar die is door sawstop uit de markt geprocedeerd. Fijner aan Reaxx was dat je je geen verlies van zaagblad had. Ik geloof dat er bij de grotere broers (paneelzagen) ook al een paar merken zijn met een vingerreddend systeem, ook zonder verlies van zaagblad. De beschermingsdrang van de amerikaan heeft tot deze toestanden geleidt.

edit:
http://schrijnwerk.pmg.be/nl/dossier/MVSbe1703W00_06?kw=

https://www.felder-group.com/nl-nl/pcs

o.a. Altendorf heeft ook een dergerlijk systeem: bij contact valt het zaagaggregaat in de machine.

- - - Updated - - -

bosch had een alternatief, de REAXX, maar die is door sawstop uit de markt geprocedeerd. Fijner aan Reaxx was dat je je geen verlies van zaagblad had. Ik geloof dat er bij de grotere broers (paneelzagen) ook al een paar merken zijn met een vingerreddend systeem, ook zonder verlies van zaagblad. De beschermingsdrang van de amerikaan heeft tot deze toestanden geleidt.

edit:
http://schrijnwerk.pmg.be/nl/dossier/MVSbe1703W00_06?kw=

https://www.felder-group.com/nl-nl/pcs

o.a. Altendorf heeft ook een dergerlijk systeem: bij contact valt het zaagaggregaat in de machine.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Laatst bewerkt:

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
Vorige week contact gehad met Festool Nederland over de introductie van de TKS 80 n.a.v. mogelijke aanschaf CS 70.
De SET uitvoering bevat net als de andere tafels een verlenging, verbreding, roltafel etc. Een van de punten die mij door Festool NL gemeld werd is dat de roltafel gelijk is aan de CS 50. Daarnaast zouden alle versies standaard over een afkortslede beschikken.

Wat betreft de prijzen:
CS 70 EBG set staat voor 3455 incl. adviesprijs en is vindbaar voor 2700 incl.
CS 50 EBG set staat voor 2610 incl. adviesprijs en is vindbaar voor 2050 incl.
Als je die lijn doortrekt zou de TKS 80 van 3644 adviesprijs (na enige tijd) voor 2915 incl. vindbaar kunnen zijn.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Waar zit die gigantische gewichtstoename in
De letterlijk explosieve krachten die vrijkomen bij het wegblazen van het zaagblad moeten ergens heen. De tafel moet dus veel steviger - ergo, zwaarder - uitgevoerd worden als je ze na een trigger nog wenst te gebruiken.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
De letterlijk explosieve krachten die vrijkomen bij het wegblazen van het zaagblad moeten ergens heen. De tafel moet dus veel steviger - ergo, zwaarder - uitgevoerd worden als je ze na een trigger nog wenst te gebruiken.
Eigenlijk niet geschikt meer als mobiele zaagtafel die je mee neemt naar het werk. Als stationaire tafel zou ik zoiets niet snel kopen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.