Uitbrokkelen gat langgatboor

grunderstruck

Nieuw lid
31 jan 2020
12
0
Het gaat zo te zien om een forse langgatboor, 18mm of meer??? En met rechte snijkanten.
Dergelijke machines kunnen doorgaans maar korte langgatboren aan tot 12 à 14mm. De machine mist gewoon body voor dikkere en langere boren.
De gebruikte boor met rechte snijkanten is het oudste type boor voor deze machines, en qua snijkwaliteiten ook het slechtste.
Een jonger type boor is de langgatboor met spiraal, en al dan niet met spaanbrekers in het snijvlak, maar ook deze vragen een degelijke machine.

Een veel beter type boor voor dit type machines zijn de zogenaamde "visbekboren" deze zijn veel minder belastend voor de machine omdat de boortechniek wezenlijk anders is.
Met dit type boor ga met kleine pasjes naar binnen, en ineens over de volledige breedte van het gat. Hier word dus wel gefreesd en niet geboord.

De klassieke boren zoals op de foto te zien, boren altijd ettelijke gaten naast elkaar, ervoor zorgend dat het ene gat het andere overlapt. Hierna volgt opnieuw een reeks boringen maar nu specifiek op de resterende "dammetjes" Als laatste bewerking word de boor nog eens heen en weer gehaald over de volledige breedte van het gat.

Ja, ik kende inderdaad alleen dit type boor omdat ik het (op een andere machine) voor pen-gatverbindingen gebruikte. De boor is 17mm.
Ik zal eens rondkijken voor zo'n visbekboor. Bedankt.
 

tuoh

Oud hout
Wat je eerst nog eens kan proberen is de kolf van de boor inkorten, die steekt nu nog een eind uit de boorkop, en zit daar dus niks te doen. Tenzij je de volle lengte nodig hebt voor de gaten, maar dat is praktisch nooit nodig.

Een kortere boor gaat minder krachten eisen van lagering en boorkop, daar is dus wat winst te halen, maar het probleem volledig oplossen gaat niet lukken vrees ik.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Ik heb alleen ervaring met mijn eigen machientje, een sicar 210. Was volgens mij bedoelt voor de betere hobby houtbewerker. Ik gebruik ook zo'n set langgatboren met rechte snijkanten, die uit een fabriek in china komen. Mijn grootste boor uit de set is 16mm en die gebruik ik veelvuldig voor het maken van pen en gat verbindingen voor deuren in merbau, onderstellen voor werkbanken in grenen en eiken, vaak gebruik ik de gehele lengte van de boor en doe daarna de rest vanaf de andere kant. Ook draai ik vaak het hout , zodat ik gaten van 25 of 30 mm kan maken. De opname is een 16mm spantang, direct in de messenwals. Maar ik krijg gewoon keurig nette gaten. Dus redeneer ik dan dat grunderstruck dan iets niet goed doet in zijn werkwijze, of dat er ergens ruimte op zit waar het niet hoort, als zijn boren zo aan de wandel gaan.
 

tuoh

Oud hout
Een Sicar is een gietijzeren ding terwijl deze EB een plaatstalen body heeft, en dat heeft zo zijn gevolgen. Vroeger had ik op mijn oude Robland (K210) hetzelfde probleem van plotselinge happen met deze boren.
Mijn volgende machine was een grote Griggio, en die had er geen enkel probleem mee, maar die gietijzeren machine had een eigen gewicht van een kleine 700kg.
Het ene merk machine kan er beter mee om dan het andere, terwijl met visbekboren elke machine (van klein tot groot) uit de voeten kan zonder één probleem.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Mijn sicar is toch echt voorzien van plaatstalen geperste bladen en het chassis is van gietaluminium. Deze machines waren een budget serie van sicar in de jaren 80 van de vorige eeuw. De h in de aanduiding staat voor hobby. Je ziet ze hier zelden, maar ze zijn in ieder geval veel verkocht in frankrijk. Ze waren er in 210, 260 en 300 breed. Als vlak van dikte met pennentafel en als complete 5 voudige met frees en zaag.
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Ik wil nog even inhaken op het gebruik van visbekboren. Ik heb de eerste keren ook problemen gehad met de klassieke langgatboren, met een beschadigde boorkop als gevolg. Ook gewoon bij het correct gebruik van de machine. Maar met visbekboren helemaal nergens last van. En bovendien veel mooiere gaten. Het nadeel is dat ze minder diep kunnen en alleen kunnen frezen. Een los gat kan je er niet mee boren.
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
Wat helpt is eerst met een 16 mm boor werken, is onderwerp is al een keer langs geweest.
 

grunderstruck

Nieuw lid
31 jan 2020
12
0
Wat je eerst nog eens kan proberen is de kolf van de boor inkorten, die steekt nu nog een eind uit de boorkop, en zit daar dus niks te doen. Tenzij je de volle lengte nodig hebt voor de gaten, maar dat is praktisch nooit nodig.

Een kortere boor gaat minder krachten eisen van lagering en boorkop, daar is dus wat winst te halen, maar het probleem volledig oplossen gaat niet lukken vrees ik.

Ik ga de volgende zaken eerstdaags proberen:
- klemmen dichter bij de boor
- andere houtsoort proberen (kijken of het hoge harsgehalte er iets mee te maken heeft)
- kolf inkorten
- visbekboor proberen, alhoewel ik na een korte zoektocht nog geen boor van 17mm gevonden heb.

Ik zou ook kunnen gebruik maken van de kolomboor van een vriend om verder te kunnen, en het probleem van de langgat op de langere termijn bekijken.

Bedankt voor de vele tips!
Geert

- - - Updated - - -

Wat helpt is eerst met een 16 mm boor werken, is onderwerp is al een keer langs geweest.

Interessant, even voorboren met een kleinere diameter.
 

grunderstruck

Nieuw lid
31 jan 2020
12
0
Kan er mij iemand een leverancier (online) aanbevelen van die visbekboren? Wat is de Engelse benaming van dit soort boren?
 

tuoh

Oud hout
Kijk eens op de Feldershop, die hebben ze zeker. 17mm ga je niet vinden maar 16mm is geen probleem.
Voor verbindingen komt het niet op een mm aan, een gat van 16mm met dito pen is even sterk als eentje met 17mm.

Als je een langgatboor hebt is het een beetje gek om dan te gaan klooien met een kolomboor.
 

grunderstruck

Nieuw lid
31 jan 2020
12
0
Net eens geprobeerd met een klassieke houtboor van 16mm, met een smallere kolf. Dit werkt perfect.
Het zou dus kunnen liggen aan het type boor, maar ik heb de indruk dat de dikte van de kolf er ook iets mee te maken heeft. Die was 16mm op de langgatboor van 17mm.

@tuoh: het moet er wel één van 17mm zijn, want er moet een as van 16mm doorheen. Anders had het inderdaad niet veel uitgemaakt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Ik begrijp nu uit je verhaal dat je ronde gaten dwars door je hout heen aan het boren bent? Want op het moment dat je er doorheen gaat ,gaat je boor aan de wandel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.