Uitbrokkelen gat langgatboor

grunderstruck

Nieuw lid
31 jan 2020
12
0
Hallo allemaal,

Ik heb een Elektra Beckum HC410 vlak vandiktebank aangeschaft (tweedehands). De machine heeft ook een langgatboorinrichting die ik nu voor de eerste keer wou gebruiken.
De boor snijdt eerst heel goed en zuiver in het grenenhout, maar plots klinkt er een scherp geluid alsof de boor weerstand krijgt. Ik moet dan vaststellen dat het boorgat helemaal is uitgebrokkeld.

Kan iemand zeggen waaraan dit kan liggen?

Ik heb een nieuwe rechtsdraaiende boor geplaatst van CMT, dus aan de scherpte van het materiaal ligt het al zeker niet.

Bedankt alvast!
Mvg
Geert
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Hallo allemaal,

Ik heb een Elektra Beckum HC410 vlak vandiktebank aangeschaft (tweedehands). De machine heeft ook een langgatboorinrichting die ik nu voor de eerste keer wou gebruiken.
De boor snijdt eerst heel goed en zuiver in het grenenhout, maar plots klinkt er een scherp geluid alsof de boor weerstand krijgt. Ik moet dan vaststellen dat het boorgat helemaal is uitgebrokkeld.

Kan iemand zeggen waaraan dit kan liggen?

Ik heb een nieuwe rechtsdraaiende boor geplaatst van CMT, dus aan de scherpte van het materiaal ligt het al zeker niet.

Bedankt alvast!
Mvg
Geert

Ik ken die bank niet, maar zou het kunnen dat je een linksdraaiende boor nodig hebt in plaats van een rechtsdraaiende?
 

tuoh

Oud hout
Hallo allemaal,

Ik heb een Elektra Beckum HC410 vlak vandiktebank aangeschaft (tweedehands). De machine heeft ook een langgatboorinrichting die ik nu voor de eerste keer wou gebruiken.
De boor snijdt eerst heel goed en zuiver in het grenenhout, maar plots klinkt er een scherp geluid alsof de boor weerstand krijgt. Ik moet dan vaststellen dat het boorgat helemaal is uitgebrokkeld.

Kan iemand zeggen waaraan dit kan liggen?

Ik heb een nieuwe rechtsdraaiende boor geplaatst van CMT, dus aan de scherpte van het materiaal ligt het al zeker niet.

Bedankt alvast!
Mvg
Geert

De boor regelmatig terug halen om de spanen te ruimen. Anders loopt de boor vol en worden de spanen tussen boor en gatwand geperst.
Dit heef dan weer tot gevolg dat de boor gaat willen uitwijken, met uitgebrokkelde gaten tot gevolg.
 

grunderstruck

Nieuw lid
31 jan 2020
12
0
De boor regelmatig terug halen om de spanen te ruimen. Anders loopt de boor vol en worden de spanen tussen boor en gatwand geperst.
Dit heef dan weer tot gevolg dat de boor gaat willen uitwijken, met uitgebrokkelde gaten tot gevolg.

Doe ik. De boor lijkt inderdaad uit wijken, maar ook zonder dat de boor vol loopt.
Ik heb al vaak met langgatboren gewerkt, maar nog nooit met een vlakbank waarop zo'n booraggregaat zit. Zou het kunnen dat de draaisnelheid in dit geval veel hoger ligt dan bij een klassieke langgatboor? En kan die snelheid er iets mee te maken hebben?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Bij mij zit de langgatboor ook op mijn vlak vandikte bank. En mijn hele set langgatboren heeft ongeveer net zo veel gekost als die ene van jou, dus daar zou ik het niet zo gauw in zoeken. Hou zit de langatboor vast in de machine? Zou daar misschien ergens ruimte op kunnen zitten. Bij mij zit er een 16mm spantang direct in de as, maar je ziet ook wel eens dat er een boorkop op de as geschroefd zit. Werkwijze is reeds uitgelegd, dus zou het probleem ergens anders vandaan moeten komen.
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Ik zie twee mogelijke oorzaken.
De eerste: grenenhout kan erg lastig in de bewerking omdat het soms grote verschillen heeft in hardheid tussen het vroeg- en laathout. Dan heeft een boor nogal eens de neiging om de weg van het zachte hout te volgen. Soms is het zachte hout zó onsamenhangend dat het zich niet lekker laat snijden, maar min of meer afbrokkelt en soms als een vlies om de snijkant van de boor drapeert. Verder kan grenen veel hars bevatten, wat zich ook kan nestelen rond het snijvlak.
Ik zou zeggen: probeer eens een stukje eiken of zo, en kijk of de boor dan nog steeds vervelend doet.
De tweede: het kan zijn dat de tafel van de langgatboor niet exact evenwijdig is aan de as van de boor. De tafel kan een beetje hangen of juist naar boven staan. In dat geval komen er spanningen op de boor als-ie dieper in het hout gaat. Even nameten!
Wim.
 

grunderstruck

Nieuw lid
31 jan 2020
12
0
Even een paar foto's toegevoegd. Je ziet dus duidelijk dat de boor op zich mooi snijdt, maar dat de uitbrokkeling niet van de minste is.
Ook een paar beelden van hoe de boorkop op de machine zit. Ik voel geen enkele speling op die as.

Nu vroeg ik me af: zou het kunnen dat zo'n uitbrokkeling gebeurt als het werkstuk plots verschuift? Ik heb de machine gekocht zoals op de foto, en heb nog niet veel hulpmiddelen om het werkstuk vast te klemmen.
Ik kan de tafel ook in de breedterichting niet vastspannen, dus doe ik dat met lijmklemmen.

Bedankt allemaal voor de snelle reacties! Actieve club hier :)

Geert
IMG_3413.jpg



Bekijk bijlage 93723Bekijk bijlage 93724Bekijk bijlage 93725
 

Bijlagen

  • IMG_3412.jpg
    IMG_3412.jpg
    23,1 KB · Weergaven: 84
Laatst bewerkt:

grunderstruck

Nieuw lid
31 jan 2020
12
0
Het lijkt me handig als je eerst je machine compleet maakt.

Ok, Ik leidt hieruit af dat u denkt dat dit effectief de oorzaak kan zijn. Ik zal hier werk van maken :)
Als u tips hebt waar ik zo'n spansysteem kan vinden op de markt, dan zou dat erg helpen.

Erg bedankt
Geert
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Als er geen originele spanner leverbaar is, zou ik er een van een vergelijkbare machine pas maken. Bijvoorbeeld van een robland of zo. Eventuele aanpassing zou je kunnen vragen aan spinningwheels hier op het forum. Die is erg handig in die dingen. Je hebt een mooie machine, waar menigeen jaloers op is, dus ik zou hem in orde proberen te maken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Volgens mij heb je gelijk ronald. Misschien spant de topicstarter te ver van het te maken gat.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Ik zou die boorkop wisselen voor een deugdelijke spantanghouder. Boorkoppen zijn niet gemaakt voor dwarskrachten, en met zo’n langgatboor, die in mijn ogen gewoon een langgatfrees moet heten, ga je dwars door het hout.

Ook met boren vind een boorkop de vlakke snijkanten niet fijn, er is geen geleiding tijdens de boorbeweging, de snijkanten willen alleen maar naar buiten.

En er is er één langer om door het hart te kunnen snijden, dus de frees wil één kant op.

Kijk ook de spelingen op je boortafel eens na, eens de trillingen beginnen is er geen houden meer aan.
 

tuoh

Oud hout
Het gaat zo te zien om een forse langgatboor, 18mm of meer??? En met rechte snijkanten.
Dergelijke machines kunnen doorgaans maar korte langgatboren aan tot 12 à 14mm. De machine mist gewoon body voor dikkere en langere boren.
De gebruikte boor met rechte snijkanten is het oudste type boor voor deze machines, en qua snijkwaliteiten ook het slechtste.
Een jonger type boor is de langgatboor met spiraal, en al dan niet met spaanbrekers in het snijvlak, maar ook deze vragen een degelijke machine.

Een veel beter type boor voor dit type machines zijn de zogenaamde "visbekboren" deze zijn veel minder belastend voor de machine omdat de boortechniek wezenlijk anders is.
Met dit type boor ga met kleine pasjes naar binnen, en ineens over de volledige breedte van het gat. Hier word dus wel gefreesd en niet geboord.

De klassieke boren zoals op de foto te zien, boren altijd ettelijke gaten naast elkaar, ervoor zorgend dat het ene gat het andere overlapt. Hierna volgt opnieuw een reeks boringen maar nu specifiek op de resterende "dammetjes" Als laatste bewerking word de boor nog eens heen en weer gehaald over de volledige breedte van het gat.

Voor deze boren kan de snelheid van de machine ook te hoog liggen als hetzelfde toerental als de schaafas moet gebruikt worden.
die oude langgatboormachines, waar dit type boor op gebruikt werd, draaiden amper een 3000tr/min, terwijl een beetje schaafas al gauw een 4500tr/min of meer draait.
 
Laatst bewerkt:

grunderstruck

Nieuw lid
31 jan 2020
12
0
Ik zie twee mogelijke oorzaken.
De eerste: grenenhout kan erg lastig in de bewerking omdat het soms grote verschillen heeft in hardheid tussen het vroeg- en laathout. Dan heeft een boor nogal eens de neiging om de weg van het zachte hout te volgen. Soms is het zachte hout zó onsamenhangend dat het zich niet lekker laat snijden, maar min of meer afbrokkelt en soms als een vlies om de snijkant van de boor drapeert. Verder kan grenen veel hars bevatten, wat zich ook kan nestelen rond het snijvlak.
Ik zou zeggen: probeer eens een stukje eiken of zo, en kijk of de boor dan nog steeds vervelend doet.
De tweede: het kan zijn dat de tafel van de langgatboor niet exact evenwijdig is aan de as van de boor. De tafel kan een beetje hangen of juist naar boven staan. In dat geval komen er spanningen op de boor als-ie dieper in het hout gaat. Even nameten!
Wim.

Ok ik probeer ander hout en kijk wat het geeft. Bedankt!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.