Volgende stap in de houtbewerking; frezen

Anniedrew

Nieuw lid
16 okt 2019
11
0
Beste forumleden,

Heden sta ik op het punt om de volgende stap te maken in het houtbewerken. Voor mij is dit de volledig nieuwe wereld van het frezen. Vanuit mijn omgeving e.d. ben ik hier nog nooit eerder in aanraking mee gekomen, terwijl als ik hier hier zo lees best veel voorkomend is. Wat ik tot dusver heb besloten o.a. door het inlezen hier op het forum wordt het het volgende:

-Makita RT0700CX3J; de eerste frees om kennis te gaan maken met het frezen
-Festool OF 1400; (in de toekomst) met mijn huidige inzichten gezien ik ook al reeds deels op het Festool systeem zit
-Freesjes?

Over de frezen bestaat nog enige twijfel. Het liefste zou ik een set kopen die goed uitwisselbaar is tussen beide freesmachines en zodat deze ook in de toekomst nog courant zullen zijn. Anderzijds lees ik dat het aan te raden is een zo groot als mogelijke schacht diameter te gebruiken i.v.m. o.a. stabiliteit en warmtegeleiding etc. De Festool OF 1400 kan grotere freesschachten hanteren dan de RT0700CX3J, die maximaal 8mm kan. Is het volgens jullie aan te raden een set te kopen voor beide machines, of om mij eerst te orienteren op een set die dedicated makita is en in de toekomst pas te investeren in de Festool met een goede freesset?

Daarnaast nog een vraag over de maximale freesbreedte (dus niet de schacht) die de RT0700CX3J kan hanteren gezien ik dit niet kan vinden. Ook niet op de website van Makita zelf.

Graag hoor ik jullie adviezen.
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Koop vooral goede freesjes, dat scheelt echt. Dat geld voor al het gereedschap, zeker gereedschap dat moet snijden zoals beitels schaven en dus ook freesjes

Ik zelf heb net weer een klusje gedaan waar in ik spaanplaat met melamine van een mooie houten lijst wilde voorzien . Met een goed koop gamma , praxis of eco-tools frees lukt dat niet echt. Ik heb er een dure volhartmetalen frees voor gekocht met een negatieve spiraal die dus naar beneden drukt ..Nou dat had ik veel eerder moeten doen .
Wil je niet gefrustreerd raken, gun je zelf goede spullen Oja ik heb een Festo frees maar er zijn meerdere goed freesmachines die betaalbaarder zijn
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Die makita is meer een kantenfrees dan een bovenfrees. De kleinste bovenfrees van makita is de RP0900K.
Wil je wat grotere (profiel)freesjes kunnen gebruiken, dan heb je wat zwaarders nodig.
Festool is een heel andere prijsklasse.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.978
806
Omgeving Leiden
Als je in vurenhout o.i.d. je eerste freeskunsten gaat proberen, dan zijn de frezen van ecotools prima.
Indertijd heb ik eens een hele set gekocht met allerlei frezen en daar er maar een paar van gebruikt. Eigenlijk gebruik ik alleen vingerfrezen, kanten frezen en een frees om af te ronden. Een hele set vond ik achteraf weggegooid geld.
Met ecotools frezen kan je er nog eens een naar de bliksem helpen.

Dus ik zou adviseren een paar frezen die je denkt te gaan gebruiken te kopen bij ecotools. In de loop van de tijd krijg je wel een idee welke maten je nodig hebt/het lieftst gebruikt.
Een dubbele set zou ik niet doen. De festo werkt prima met 8mm frees. Moet je zwaar werk doen dan koop je daarvoor een 12 mm voor de festo.
Als je wat ervaring hebt opgedaan, dan kan je eens kijken naar dure frezen bijvoorbeeld van CMT. Want wat karangetangzegt is waar, het maakt wel verschil.

Misschien is het een idee een dag workshop 'werken met de bovenfrees' te doen. Vaak hebben ze dan meerdere machines en je leert altijd wel wat. Alleen al wat je bijvoorbeeld niet moet doen😁

Beqwaam in Baarn geeft van die cursussen, er zullen er vast meer zijn.
 
Laatst bewerkt:

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Moi Anniedrew,

Die Makita is echt wel een heel lichte frees, onvergelijkbaar met de OF1400 (je zou ze bijna naast elkaar kunnen gebruiken; de makita voor het randenwerk en de festool voor de rest (wel wat decadent ;-)). Ik zou allereerst voor een goede kwaliteit frezen gaan. Wat betreft de schachtdiameter: ik heb zelf een OF1010 met 8 mm freesjes en daar kan ik alles mee doen dat ik wil doen (alhoewel ik nog wel eens kijk naar een zwaardere frees om in een freestafel in te bouwen en die zou idealiter tot 12 mm moeten kunnen opnemen. Ik zou eens naar een goede winkel gaan en daar een paar frezen uitproberen. Dan zie je snel genoeg wat bevalt en wat niet (aan handgrepen, het gemak en de precisie waarmee je de diepte instelt en wat nog meer).

Groeten en veel freesplezier,
Hans
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Als je echt voor het eerst met een freesmachine aan de gang wilt gaan, is het volgen van een workshop/cursus zeker een must. Die investering haal je er bij je eerste freesklus al uit, al is het al omdat je een aantal veel voorkomende (beginners) fouten niet gaat maken. Het is zoals Thomasz zegt: je krijgt meteen de do’s en de don’ts mee. Dan wordt het frezen ook meteen een stuk leuker��. Succes!!
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Ik heb van mijn leven nog nooit een cursus gevolgd. Vragen kijken luisteren. En dan heb je tegenwoordig ongelooflijk veel op You tube , dat had vroeger niet eens. En,
van je fouten leer je.
Ik lees even bij Beqwaam, 4 uurtjes in een groepje van ca 5 man betaal je 125,= euro. Dat is dus 625 euro ...Oh, denk dat ik ook maar eens cursussen ga geven. Mijn echtgenote volgt al jaren lessen bij een top (ja echt top) coupeuse (mode maken) daar betaald ze 10 euro voor een avond ook in een groepje van 5.
Beste Anniedrew , er zijn hier of in je eigen omgeving vast wel ervaren hobbyisten die je op weg willen helpen voor een kop koffie.
 
Laatst bewerkt:

Anniedrew

Nieuw lid
16 okt 2019
11
0
Allereerst dank voor de reacties.

De RT0700CX3J is in eerste instantie om kennis te maken met het frezen en om uiteindelijk te gebruiken als inderdaad hoofdzakelijk kantentrees en om er even makkelijk bij te pakken. Mocht ik alles lekker onder controle hebben en toe zijn aan extra toepassingen en power zal ik de Festool OF 1400 voor erbij aanschaffen om dat ik deels al op hun ecosysteem zit.
Wat betreft de bitjes vind ik het toch wel eng om gelijk duur materiaal aan te schaffen. Zoals hierboven al werd ''aangegeven'' kan ik zelf op dit moment nog niet echt een goede inschatting maken van welke varianten ik veel zal gaan gebruiken. In dat geval zullen er een aantal dure ongebruikte bitjes bij gaan zitten. Zonde van de centjes denk ik persoonlijk. Denk dan ook dat ik wat de freesjes betreft het advies van Thomasz in eerste instantie zal opvolgen, al ben ik groot fan van goed gereedschap. Iets met later als ik groot ben...:rolleyes:
Wat lig wel erg fijn is is dat freesjes van 8mm goed uitwisselbaar zijn tussen beide varianten die ik op het oog heb. Op Internet werd daar toch wel aangeraden om zo groot mogelijk te gaan, vandaar ook mijn vraag.

Cursussen is inderdaad ook een optie al zal ik daar nog eens goed over nadenken. Gelukkig heb ik vanuit mijn werk een individueel keuzebudget die ik bijvoorbeeld stuk mag slaan op een freescursus:D Maar of dit is waar ik het meeste baat bij heb weet ik niet! Soms is lekker aanprutsen en Youtuben ook wel eens leuk en zoals Karangetang zegt worden er soms wel schrikbarende prijzen gevraagd..

Mijn beeld is desalniettemin een stuk helderder geworden omtrent mijn vragen. Ik dank jullie wel!
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Daar wil ik toch wel even op reageren. Voor het werken met handgereedschappen, kan YouTube inderdaad een heel goed hulpmiddel zijn om bepaalde technieken onder de knie te krijgen: het is maar net hoe jij het beste iets oppikt. Ik heb naast m'n werkbank geen beeldscherm:p, dus tegen de tijd dat ik eens iets kan proberen na te doen ben ik wel even verder. En dan ben ik de helft al weer kwijt als ik het daadwerkelijk probeer te doen. Voor mij werkt het nu eenmaal het beste als ik iemand iets voor zie doen, het dan zelf mag proberen en als ik daarbij de fout in ga gecorrigeerd wordt. Zeker bij het werken met machines (cirkelzaag, stationaire machines, bovenfrees), waar ook een stuk veiligheid voor jezelf en je omgeving komt kijken. Als het met dat soort gereedschappen fout gaat, gaat het ook meestal goed fout.
Voor dat soort dingen kan YouTube gevaarlijk zijn voor een beginner, als je naar de verkeerde 'vakman' zit te kijken. Ja, een cursus of workshop kost geld. Het is een keuze: het wiel zelf proberen uit te vinden en de langere route nemen naar een bevredigend resultaat, of met een goede basis ergens aan beginnen en dat bevredigend resultaat eerder bereiken. Succes met je keuze!
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Allereerst dank voor de reacties.

De RT0700CX3J is in eerste instantie om kennis te maken met het frezen en om uiteindelijk te gebruiken als inderdaad hoofdzakelijk kantentrees en om er even makkelijk bij te pakken. Mocht ik alles lekker onder controle hebben en toe zijn aan extra toepassingen en power zal ik de Festool OF 1400 voor erbij aanschaffen om dat ik deels al op hun ecosysteem zit.
Wat betreft de bitjes vind ik het toch wel eng om gelijk duur materiaal aan te schaffen. Zoals hierboven al werd ''aangegeven'' kan ik zelf op dit moment nog niet echt een goede inschatting maken van welke varianten ik veel zal gaan gebruiken. In dat geval zullen er een aantal dure ongebruikte bitjes bij gaan zitten. Zonde van de centjes denk ik persoonlijk. Denk dan ook dat ik wat de freesjes betreft het advies van Thomasz in eerste instantie zal opvolgen, al ben ik groot fan van goed gereedschap. Iets met later als ik groot ben...:rolleyes:
Wat lig wel erg fijn is is dat freesjes van 8mm goed uitwisselbaar zijn tussen beide varianten die ik op het oog heb. Op Internet werd daar toch wel aangeraden om zo groot mogelijk te gaan, vandaar ook mijn vraag.

Cursussen is inderdaad ook een optie al zal ik daar nog eens goed over nadenken. Gelukkig heb ik vanuit mijn werk een individueel keuzebudget die ik bijvoorbeeld stuk mag slaan op een freescursus:D Maar of dit is waar ik het meeste baat bij heb weet ik niet! Soms is lekker aanprutsen en Youtuben ook wel eens leuk en zoals Karangetang zegt worden er soms wel schrikbarende prijzen gevraagd..

Mijn beeld is desalniettemin een stuk helderder geworden omtrent mijn vragen. Ik dank jullie wel!

Beste Annie,

Die RT0700 is voor mijn klussen voorlopig voldonde gebleken, kies voor goede en scherpe frezen en niet gelijk als een dolle een groef van 20 breed en 20 diep willen frezen. Ik ben begonnen met een Bosch groen setje van de bouwmarkt, daarvan heb ik alleen de afrondfrees gebruikt, de rest heeft de spantang alleen maar gezien. Ik ben al snel losse frezen gaan kopen.
Ik heb wel gemerkt dat het bij de frezen handig is dat ze ook aan de onderkant snijden zodat je niet van de zijkant je material in moet.
wanneer ik een grote frees koop, zal ik deze wel zo snel mogelijk in een freestafel inbouwen, dat geeft net wat meer mogelijkheden.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Mijn frezen koop ik via Amazon in Duitsland, met mijn prime abonnement waren ze altijd snel geleverd.
De ijzerwarenhandel in het dorp heeft, helaas, een niet al te grote of goede sortering en Breur is uit de richting.
De frezen waren meestal van ENT en een enkele keer Bosch Professional. Als je goed behandelt maakt volgens mij de prijs niet zo veel meer uit, tegen de tijd dat ze dan versleten zijn weet je al niet meer wat ze gekost hebben maar heb je wel veel plezier van je aankoop gehad.

Die "gele" frezen, 3 voor €10 zeg maar, loop ik met een grote boog omheen.
De hier al genoemde CMT frezen zijn ook een goede keuze.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.