vandiktebank aanschaffen

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
625
90
Sterksel
Vaak zie ik op internet projectjes waarbij men oud pallethout of iets dergelijks gebruikt.
Zelf hebben we van het terras best nog wat pallets liggen. Het hout van onze pallets is ruw dus daar moet wel wat aan gedaan worden om het netjes te krijgen
en dat triggerde me tot deze vragen.

Is de aanschaf van een vandiktebank zoals een DeWalt DW733 dan zinvol om wat houtkosten te besparen door oud hout te kopen en te hergebruiken?

Kan zo'n machine er wel tegen als er ook vuil/zand etc in het hout zit zoals bij pallets vaak het geval is?

hoe vaak gebruik jij je vandiktebank en vind je dat onmisbaar?
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Pallethout gebruik ik meestal als het juist ruw MOET zijn. Voor geschaafd hout koop je best vurenhout in goeie houthandel (niet in bouwmarkt). Dat kost echt de wereld niet. Wil je je pallets toch recupereren, maar het project mag niet te rustiek zijn, dan is schaven met een handschaaf een goeie oplossing. Wel zou ik eerst zoveel mogelijk zand weg borstelen voor het schaven. Voor instructies over het slijpen van een schaafmes voor handschaaf raad ik Paul Sellers aan:
https://www.youtube.com/watch?v=gE4yVgdVW7s&t=280s

Bespaar je door pallethout te gebruiken in combinatie met vlak-vandiktebank? Wellicht niet. Zeker niet als je echt alles rekent: aanschaf machine, elektriciteit, slijpen van messen, zoektocht naar paletten (time=money) enz.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.914
2.535
Ik koop zelden hout. Ik zaag alles wat gratis wordt aangeboden of in containers ligt tot bruikbaar hout. Je moet wat vaker messen slijpen, maar dat kan ik zelf. Dat is voor mij de manier om de hobby betaalbaar te houden. Ik schaaf planken rustig naar de halve dikte . Als je wat wil maken, zoek je in je houtvoorraad het benodigde hout en maak je alles tot een dikte. Als ik zo om me heen zie wat een beetje knap hout kost, dan kan het voor mij makkelijk uit. De aanschaf van de machine hoef je niet echt mee te tellen. Als je een beetje knappe gebruikte machine koopt kan je die over 10 jaar kwijt voor hetzelfde als waar je hem zelf voor gekocht hebt.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Een vlak van dikte schaafmachine kan absoluut niet tegen zand en vuil.
Kan je beter naar een vlak van dikte schuurmachine kijken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.914
2.535
Weet je wel hoeveel tijd dat kost? Ik gooi alles wat te groot is voor de cirkelzaag door de vandikte. Ik ga echt geen 200 meter grenen delen herzagen op de lintzaag. Het hout dat je overhoud kun je toch niets mee. Gewoon lekker zakken vullen met schaafsel en naar de vuilstort. Sinds ik mijn vandiktebank heb voorzien van een grotere motor en een aparte reductiekast voor de rolaandrijving, gaat dat nog veel sneller. En het ruimt ook weer lekker op als al dat hout weer weg is. En het helpt dat het me niets gekost heeft.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Ik haal de palletplanken ook door de de DH330, na anderhalf jaar nog steeds niet de messen gewisseld. Nu moet ik zeggen dat als ik het niet vertrouw ze er niet door haal. Tevens geen planken die onder cement en zand zitten. Je hebt genoeg pallets die alleen fabrieksruimten zien in plaats van stenen en bouwplaatsen. Die vdb van mij ziet ook eiken, beuken, etc.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.