BOSCH GCM 12 GDL Afkortzaag defect

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Goedenavond allen,

Onlangs via iBOOD de Bosch GCM 12 afkortzaag gekocht. De 20e werd deze geleverd. Jammer genoeg nog weinig tijd gehad om er goed naar te kijken maar vandaag was het zo ver. Het is een schitterende machine met veel vermogen.

Helaas kwam ik er al gauw achter dat de aanslag niet recht is. Er zit speling op en ook is deze niet haaks t.o.v het werkblad. Deze aanslag is vreemd genoeg niet te stellen. Ik heb zojuist een online reparatieverzoek bij Bosch ingediend en komende maandag komen ze hem ophalen voor reparatie. Ik vind dit wel erg vreemd voor zo'n dure machine. Ik ben ook benieuwd wat ze er mee gaan doen bij Bosch.

Filmpje gemaakt met Veritas straight edge:

Fence.jpg
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
Ha AHK,

Da's balen zeg. Ik verbaas me wel dat er geen afstelmogelijkheid is voor de fence? Zou je bij dit kaliber machine toch verwachten. Heb zelf de Matika LS1219L besteld, daar kun je dat wel stellen met enkele inbusbouten.
Ik was overigens aan het twijfelen tussen de Makita en de Bosch en ben uiteindelijk voor de Makita gegaan, omdat ik op internet zag dat beide nog wel eens het probleem kunnen hebben dat het zaagblad niet parallel loopt over de volle breedte van de zaagsnede omdat de geleiding niet haaks staat. Bij de bosch kon ik geen methode vinden omdat te stellen, terwijl bij Makita het probleem op te lossen was door de geleidestangen bij te stellen.

Hopelijk komen ze bij de service afdeling met een goede oplossing, blijft toch een mooie zaag met veel mogelijkheden :)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Ik vraag me altijd af waarom mensen die een bouwzaag kopen zo moeilijk doen over onbelangrijke dingen. Dit soort zagen is om bouwhout te zagen. Ze zijn niet bedoeld voor meubelmakers. Als je er een houtskelet huis mee wil bouwen vind je de onvolkomenheden totaal niet terug.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Wat een nonsens zeg. Dit is geen zaag voor alleen de bouw. En al zou dat wel zo zijn. Voor dit geld mag je wel verwachten dat een zaag op zijn minst recht is.

Ik vind je reactie echt behoorlijk uit de bocht.

Ik vraag me altijd af waarom mensen die een bouwzaag kopen zo moeilijk doen over onbelangrijke dingen. Dit soort zagen is om bouwhout te zagen. Ze zijn niet bedoeld voor meubelmakers. Als je er een houtskelet huis mee wil bouwen vind je de onvolkomenheden totaal niet terug.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Je hoeft het niet met mij eens te zijn. Maar als je een precisie zaag wil, dan begint dat bij een 3000 euro. Dat is de onderkant van de markt. Een beetje knappe kost zomaar 5 tot 7000 euro. Het soort zagen wat jij gekocht hebt is gemaakt om mee te nemen op klus. Vandaar dat ze van aluminium en plastic zijn gemaakt, om het gewicht zo laag mogelijk te houden, terwijl je toch een groot zaagbereik hebt. Vandaar ook dat de fabrikanten er lichtgewicht onderstellen bij leveren. En met zo'n zaag kan je een heel huis bouwen. Ik heb zelf twee zulke afkortzagen en ik heb de eindstoppen voor rechtop en 45 graden afgesteld en ben ze gaan gebruiken. Er is ook al eens zo'n discussie over een Festool geweest. Omdat zo'n zaag voor een particulier best duur is, zijn de verwachtingen volgens mij te hoog gespannen.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Dus als je een leuk foto lijstje wilt maken dan heb je een afkortzaag nodig van minstens €3000,- 😂
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Een kapzaag en een verstekbak. Of als je het luxe wil doen een ulmia verstekzaag. Maar die kost nieuw ook 600 euro. En dan zit er nog niet eens een motor op. Maar zaagt erg precies.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
mijn brakke groene Bosch afkortzaag van minstens 10 jaar oud en nog geen 20 % van de prijs van de Bosch is niet zo krom.

als ik die zaag zo kreeg dan ging die ook retour, dit kan echt niet.

Ik snap niet dat je een webartikel laat repareren overigens, ik stuurde hem retour op basis van de Wet kopen op afstand.
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Inderdaad, dit kan echt niet. MAAR, bij dit type zagen helaas geen rariteit.
De vorm van deze geleider is blijkbaar heel moeilijk recht te construeren.
Een lichte machine bouwen is een nobel streven, maar het moet wel functioneel blijven.
We hebben ooit eens een nieuwe grote Dewalt 4x moeten terug sturen om uiteindelijk een exemplaar te krijgen met redelijk rechte geleiding erop!
Voor atelierwerk gebruik ik een dergelijke machine nooit. Dan is mijn klassieke afkortzaag van 35 jaar oud een veel beter alternatief, dat ding zaagt wel 100% juist elke hoek.
En heeft wel een strakke en rechte geleider, het kan dus wel, met wat meer en dikker materiaal.

Ps: bij veel bedrijven hebben tegenwoordig de cententellers meer te vertellen dan de ingenieurs, kijk maar wat er bij Boeiing gebeurt!
 
Laatst bewerkt:

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Onrustwekkend... Heb die van mij nog steeds niet kunnen testen, vanavond ook eens nameten :rolleyes:
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Wat voor een merk zaag is dan 3000+ euro? Ik heb er wel het een en ander aan merken voorbij zien komen maar die nog niet gezien.

Tuoh, welk type zaag is die van jou dan die 35 jaar oud is? Of welke oud merk kun je aanraden? Wellicht interessant voor meerder om marktplaats daarvoor in de gate te houden.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
De onderkant van de markt wat mij betreft de duurdere dewalts. Dan heb je nog maggi, omga, graule, stromab, ga zo maar even door. Die gaan al gauw naar de 5 tot 7000 euro. Maar die gooi je niet even in de auto.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
komen een paar namen bekend voor ,stromab hebben we op het werk wat radiaal zagen van,graule hadden we een dubbele verstekzaag van en nog een zelf omgebouwde zaagautomaat.
is inderdaad heel andere koek en niet te vergelijken.Letterlijk dus niet te vergelijken.
Moet eerlijjk zeggen dat ik toen ik de bosch zag staan op ibood na de tip hier ik ook getwijfeld heb.
Heb in duitsland een makita ls1019 staan en wilde in frankrijk ook zoiets of de bosch.Maar wacht denk toch maar weer op een aanbieding van de makita.
Alhoewel ik de bosch ook wel erg goed eruit vind zien.
 

tuoh

Oud hout
Wat voor een merk zaag is dan 3000+ euro? Ik heb er wel het een en ander aan merken voorbij zien komen maar die nog niet gezien.

Tuoh, welk type zaag is die van jou dan die 35 jaar oud is? Of welke oud merk kun je aanraden? Wellicht interessant voor meerder om marktplaats daarvoor in de gate te houden.

Deze (verdwenen?) Italiaan:
7986A133-D7F6-4B73-9D09-F65CC40F1E0E_1_105_c.jpg

Hier zijn de Italianen sterk in, kijk maar eens op de site van Omga, motoren tot 4pk op een gietijzeren afkortzaag:p
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
ik zie op de sites veel afkortzagen maar allemaal met een vast scharnierpunt,lijkt er dus op dat de lineair armen het zwakke punt zijn.
heeft natuurlijk niks met de achter aanslagen te maken die niet niet recht staan,je ziet wel dat die bij deze zagen erg degelijk zijn
 
  • Leuk
Waarderingen: David De Cooman

tuoh

Oud hout
Inderdaad, die aanslag krijgt wel wat te verduren, hoe steviger die is hoe beter.
Die moderen afkortzagen met stangen, of met dubbele scharnier zoals Bosch, kunnen zoveel graden aan dat er van die achteraanslag bijna niks overblijft:rolleyes:
Als dan ook nog eens de productie faalt ben je in de aap gelogeerd.

Machines zijn altijd een compromis tussen sterkte, duurzaamheid en veelzijdigheid.
Bij de moderne afkortzagen is de balans teveel naar de veelzijdigheid overgeslagen ten koste van bouwsterkte.
Je kan nu éénmaal niet alles in één machine stoppen. Panelen zagen tot 800mm breed, balkhout zagen tot 400mm dik, en dat alles tot op 0,000000001mm juist;)
Het stopt ergens hé. Wil je dat wel degelijk kunnen dan moet er naar andere (dure) machines gekeken worden.

Maar niet tegenstaande dit alles zou een fabrieksfout, zoals bij de Bosch hierboven, niet mogen voorkomen.
 
Laatst bewerkt:

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Ik heb zelf de GDL 12 JL, een model ZONDER de geleiderails, oa hier besproken: https://www.woodworking.nl/showthread.php?17256-Afkortzaag-Bosch-GCM-12JL

Het is door het ontbreken van de extra geleiding dat deze zaag al vele malen zuiverder en betrouwbaarder is voor ook nog eens minder geld.

Bosch maakt deze niet meer, wel de versie met zo’n klein zaagtafeltje er bovenop. Makita heeft ook nog een zaag zonder radiaalfunctie: https://www.makita.nl/artikel/ls1040fn.html
Kost een drol en werkt waarschijnlijk beter als de meeste radiaalzagen.
Ze hebben zelfs nog een nieuwe accuversie: https://www.makita.nl/artikel/dls600rte.html.
Maar die heeft wel erg weinig capaciteit en is weer een stuk prijziger.

Bij Hikoki kan je ook je geluk nog proberen: https://www.hikoki-powertools.nl/machines/elektrisch-gereedschap/zaagmachines/c12lchutwz/

De grotere capaciteit maakt dat de nauwkeurigheid naar beneden duikelt, dat is met draagbaar spul niet anders. Maar ik zaag wel een zuiver verstek, en haal dikke 10x10 cm palen door en zaag ook nog planken tot 20 cm breed door. Is veelzijdig genoeg voor de gemiddelde klusser vind ik.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
mijn brakke groene Bosch afkortzaag van minstens 10 jaar oud en nog geen 20 % van de prijs van de Bosch is niet zo krom.

als ik die zaag zo kreeg dan ging die ook retour, dit kan echt niet.

Ik snap niet dat je een webartikel laat repareren overigens, ik stuurde hem retour op basis van de Wet kopen op afstand.

Na je reactie dacht ik... Ja, eigenlijk best vreemd. Heb vandaag gebeld met Bosch. Medewerker gaf aan dat dit een productiefout is en dat dit niet gerepareerd gaat worden maar vervangen gaat worden. Nu even afwachten tot maandag wat er gaat gebeuren i.v.m vervoer (32kg). Nu hoop ik alleen niet dat het zo iets wordt als in Tuoh's verhaal:rolleyes:
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Dit model heb ik hier voor gehad, ook van Bosch. Uitstekende zaag inderdaad alleen de capaciteit was voor mij te weinig. Je hebt een mooie review geschreven. Als de nieuwe Bosch binnen is, komt er van de GCM 12 GDL ook een review.

Ik heb zelf de GDL 12 JL, een model ZONDER de geleiderails, oa hier besproken: https://www.woodworking.nl/showthread.php?17256-Afkortzaag-Bosch-GCM-12JL

Het is door het ontbreken van de extra geleiding dat deze zaag al vele malen zuiverder en betrouwbaarder is voor ook nog eens minder geld.

Bosch maakt deze niet meer, wel de versie met zo’n klein zaagtafeltje er bovenop. Makita heeft ook nog een zaag zonder radiaalfunctie: https://www.makita.nl/artikel/ls1040fn.html
Kost een drol en werkt waarschijnlijk beter als de meeste radiaalzagen.
Ze hebben zelfs nog een nieuwe accuversie: https://www.makita.nl/artikel/dls600rte.html.
Maar die heeft wel erg weinig capaciteit en is weer een stuk prijziger.

Bij Hikoki kan je ook je geluk nog proberen: https://www.hikoki-powertools.nl/machines/elektrisch-gereedschap/zaagmachines/c12lchutwz/

De grotere capaciteit maakt dat de nauwkeurigheid naar beneden duikelt, dat is met draagbaar spul niet anders. Maar ik zaag wel een zuiver verstek, en haal dikke 10x10 cm palen door en zaag ook nog planken tot 20 cm breed door. Is veelzijdig genoeg voor de gemiddelde klusser vind ik.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Gisterenavond even een 875/0 winkelhaak ertegen gehangen, en bij de mijne is alles gelukkig wel haaks. Hopelijk geeft dat wat goede moed voor je vervangmachine!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.