nieuwe bovenfreesmachine

silvershadelynx

Nieuw lid
28 jan 2020
18
1
Hallo,

ik ben momenteel in het bezit van een eenvoudige Kinzo bovenfreesmachine. Die heb ik jaren geleden bij de Praxis gekocht, voor zo'n 50 euro schat ik. Nou heb ik dit apparaat al redelijk veel gebruikt maar er zitten een aantal nadelen aan verbonden:

* de aan / uit knop is recentelijk afgebroken (goedkoop slap plasic). Hierdoor moet ik nu met de stekker het apparaat in - en uitschakelen. (aan - uitknop is met tie-wrap op altijd aan stand gezet) Hoewel ik er nog steeds goed mee kan werken is het wat bewerkelijker;
* bij het inschakelen van het apparaat gaat het apparaat direct op vol vermogen draaien (30.000 rpm). Hierdoor geeft het apparaat een terugslag / beweegt het. Ik vind dat niet echt prettig. Ik kan er wel mee werken;
* het apparaat heeft geen toerentalregeling. Ik kan alleen op 30.000 rpm werken. Met de materialen en freesbeitels die ik tot nu toe gebruik (tot 20 mm diameter) is dat geen probleem;
* diepte-instelling is matig: er zit een metalen verticaal stangetje die je in hoogte in kunt stellen. Je draait hem vast op een bepaalte hoogte met een schroef. Dit werkt onnauwkeurig omdat het niet een schroefdraad is die je instelt. Er zit een millimeter schaalverdeling op. Als het stangetje iets scheef staat heb je zo 1 of meerdere tienden van millimeters afwijking.

om bovengenoemde redenen, met name aan / uit knop en diepte-instelling, overweeg ik een nieuw bovenfreesapparaat te kopen. Ik vraag mij nu af of bepaalde merken / typen de voorkeur genieten? Zelf zat ik aan bijv. een Makita te denken. Hebben jullie daar nog adviezen / ideeen over? Ik zou bij voorkeur ook een stofzuigeraansluiting er op willen hebben. En het zou mooi zijn als je de bovenfrees omgekeerd kunt monteren in de werkbank zodat je een freestafel hebt. Dat laatste heb ik nu ook zelf gemaakt voor mijn huidige bovenfrees. Ik weet niet of iedere bovenfrees zomaar op zijn kop gemonteerd en gebruikt mag worden? (ik kan mij voorstellen dat bij sommige apparaten houtstof makkelijker in de behuizing terechtkomt)
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Ik heb zelf een blauwe Bosch GOF 1300 ACE. Die bevalt super. Het is een al wat ouder model, maar de gekende Bosch kwaliteit. Soft-start (inderdaad een genot). Uitstekende diepteinstelling. Het enigste wat ik nog een keer wil hebben is een transparante stofafzuigingsadapter, zodat ik beter zicht op het werkstuk heb. Ik denk dat ik die ga laten 3d-printen.

De GOF 1250 CE is het vergelijkbare, huidige model. Maar een 1600 is ook aan te raden. Ik vind een wat zwaardere machine absoluut prettiger werken als die licht machientjes.
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
497
118
Omg. Eindhoven
https://www.woodworking.nl/showthread.php?27962-Bovenfrees-Bosch-vs-Festool&highlight=Bosch+1250

Wellicht dat je mijn overpeinzing ook eens kunt lezen.
Ik had voorheen een lidl apparaat, en ben uiteindelijk voor de GOF 1250 LCE gegaan.

Intussen heb ik er al wat tijd aan gespendeerd, en ik snap niet dat ik het niet eerder gekocht heb!
Bij de LCE zit er led verlichting in, en dat vind ik echt serieus een meerwaarde. Veel meer zicht op je werk.
Ook is de stofzuigeraansluiting aangegoten aan de zool, dus die kan ook niet afbreken :)

Bijna iedere frees kun je op z'n kop hangen en gebruiken, en dat is bij deze ook het geval.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
Uiteindelijk heb je twee routers nodig, een zwaardere die oa in een freestafel komt te hangen (bv Bosch 1250, Dewalt DW 625 of Triton TRA001) en een voor het kleinere en lichtere werk (bv Makita RT0700). Ook je budget speelt natuurlijk een rol. Met een klein budget zou ik eerder opteren voor de RT0700cx3j (225€), veel opties en hulpstukken, incl afzuiging. En deze kan je ook ondersteboven hangen.
 

tuoh

Oud hout
Persoonlijk vind ik de middenklasser van de blauwe Bosch (1600w) een topper, redelijk wat vermogen, en er worden twee spantangen bijgeleverd (8 - 12mm)
Zelf heb ik de oudere 1400w al jaren in gebruik.
En zoals hierboven al aangehaald, je wil wat massa vasthebben tijdens het frezen, geeft een veel stabieler freesbeeld.

Heb tijdens mijn hele loopbaan maar met enkele merken langdurig gewerkt. Maktita, Hitachi, blauwe Bosch, Perles, en Elu.
Deze hebben allemaal oersterke machines in hun gamma. Die Perles gebruik ik al een dikke dertig jaar intensief!
Occasioneel wel eens een Festool vast gehad, maar deze machines konden (en kunnen) mij nog steeds niet bekoren.
In vergelijking met andere merken komen ze onderpowerd over. Ik liep heel snel tegen de grenzen aan van zo 'n ding.

Triton is goedkoop, maar zeer gevoelig voor breuken aan onderdelen, deze hoort in bovenstaand lijstje niet thuis.
Gebruik je dat ding een paar maand intensief, hou je nog een halve machine over, kan ie zo de afvalbak in.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Ook ik heb sinds kort de Bosch GOF 1600. Daar zitten twee houders bij: een voor het normale gebruik als bovenfrees en een zg. kopieerhouder die je bijv. vast onder een freestafel kunt bouwen. Ik heb ook nog een Festool GOF1010. Da's een fijn machientje voor licht bovenfreeswerk, omdat ie lekker licht is. De Bosch heb ik nu al een paar keer gebruikt zowel als bovenfrees (groeven en profieleren), als in de freestafel. Ik ben er heel tevree mee.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
Uiteindelijk heb je twee routers nodig, een zwaardere die oa in een freestafel komt te hangen (bv Bosch 1250, Dewalt DW 625 of Triton TRA001) en een voor het kleinere en lichtere werk (bv Makita RT0700). Ook je budget speelt natuurlijk een rol. Met een klein budget zou ik eerder opteren voor de RT0700cx3j (225€), veel opties en hulpstukken, incl afzuiging. En deze kan je ook ondersteboven hangen.
mijn ervaring: ik heb 20 jaar met een DW621 gewerkt, met veel plezier, maar zwaar, en uiteindelijk bijna altijd vast opgesteld onder mijn freestafel. Voor het fijne en kleine werk heb ik dan recent een RT0700cx3 gekocht, lekker handig en licht, en underpowered voor het zware werk ;)
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Ik heb een Festool OF1010 en die bevalt mij al jaren, heerlijke machine.

Was ik nu in de markt dan kocht ik de blauwe GOF1250.

Ik vind een eenhandige pistoolgreep overigens supercomfortabel, ik heb nogal wat freeswerk aan mijn luidsprekers moeten doen en het is erg handig gebleken als je eenhandig kunt frezen en daarbij onder je werkstuk door de boel in de gaten kunt houden.
Beetje lastig beschrijven, maar ik zou niet anders meer willen dan zo'n pistoolgreep.

Ander voordeel van de Bosch is dat kopieerringen met zo'n snelwisselsysteem werken, mijn OF1010 moet ik eerst een centreerdoorn plaatsen en daarmee de ring centreren, het werk prima, maar nodeloos omslachtig terwijl de grotere OF1400 wel een snelwisselsysteem heeft.
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
625
90
Sterksel
Ik lees mee omdat ik hetzelfde wil, maar bedacht me zojuist wat.

Mijn makita invalzaag is geleverd met een geleiderail. Perfect om recht te blijven zagen. Zou het voor mij dan zinvol zijn om als frees ook bij Makita te blijven en een adapter daarvoor bij te nemen? Sommige Makita freezen kunnen op dezelfde rail.
Zou dat een meerwaarde zijn tov een Bosch bv?

Er zit blijkbaar ook een verschil tussen een bovenfrees en/of kantenfrees....
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
625
90
Sterksel
Interessant. Had wel het idee dat een Makita voor mij handiger is omdat ik dan de geleiderail van mijn inval zaag kan gebruiken.

Is een geleiderail voor een bovenfrees veel meerwaarde?
 

tuoh

Oud hout
Soms is een geleiderail bij een frees wel praktisch, alhoewel een rechte houten lat even goed werkt.
Maar als je al een rail hebt is de helft van de horde al genomen, dan kan je net zo goed er volledig overspringen en met een Makita frees verder gaan:p

Het is niet altijd de (goedkoopste) prijs die de doorslag moet geven, de praktische kant van de zaak is belangrijker.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Er zijn vele bovenfrezen met dezelfde maat stangen als de Makita. Bosch en Dewalt/Elu hebben allemaal dezelfde maat. Je kan de geleiderail adapter van Makita op al deze frezen gebruiken. Ik heb deze adapter ook gehad bij mijn Bosch bovenfrees, deze is compleet naar mijn broer gegaan na de aanschaf van een Festool waar deze standaard bij zit.

Die gebruikt hem op de rails van de Batavia invalzaag, die hetzelfde zijn als de Festool/Makita. De uitwisselbaarheid is groter als je denkt. Festool is eigenlijk juist een vreemde eend in de bijt, de accessoires van de frezen zijn onderling niet uitwisselbaar en niet met andere merken. Alleen de Mafell LO50E, maar dat is de oude Festool OF900.


Ik heb ooit eens een overzicht gemaakt met veel gangbare frezen en bijbehorende maat voering, handig ook als je zelf een mal wil maken:

Bekijk bijlage Router reference chart.pdf

In het overzicht staan de Makita en Bosch adapters met bestelnummer. Uiteraard kan er een foutje inzitten, kijk het bij aanschaf wel even goed na!
 

silvershadelynx

Nieuw lid
28 jan 2020
18
1
Dank voor al jullie reacties en links. Ik ga er nog even goed over nadenken en laat weten welke bovenfrees het geworden is.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
als je de Bosch wilt kopen dan kun je even bij de Hornbach d elaagste rpijs garantie aanvragen.

dan krijg je de zelfde prijs als waar jij het artikel voor kunt vinden en ook nog eens 10% extra korting

dus is 27 euro korting als ze de prijs van de gamma willen matchen

dan betaal je 271 - 27 = 244 euro, dan lach je je eigen helemaal suf natuurlijk.


Check wel even bij de gamma of je dat ding in een L-Boxx krijgt, want ik heb om de prijs te drukken mijn GSB en GSw gewoon in doos (dus karton) gekocht, dat is namelijk bij Bosch veel gevallen gewoon mogelijk.

https://www.hornbach.nl/shop/BOSCH-Professional-Bovenfrees-GOF-1250-CE/6088643/artikel.html

 
Laatst bewerkt:

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
625
90
Sterksel
Hoe meer ik over freezen lees, hoe meer je bedenkt wat je er allemaal mee kan.
Vond zojuist dit weer. Wat handig...
[FONT=Verdana,Arial,Tahoma,Calibri,Geneva,sans-serif]https://www.woodsmithplans.com/plan/finger-joint-jig/

[/FONT]
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Yup, een bovenfrees is echt een multifunctioneel stuk gereedschap en op veel manieren inzetbaar.

Het is zeker een aanwinst voor je arsenaal aan gereedschap, zeker als j eje verdiept in de mogelijkheden.

Het is alleen een machine met een stuk hogere "drempel" van een cirkelzaag voor veel mensen.

zulke plans hoef je alleen niet te kopen hoor, youtube stikt van de tutorials.

Reserveer maar een paar donkere avondjes voor heel wat uurtjes leerzaam kijkplezier.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.