in elkaar passende stukken frezen met kopieerring.

djuki

Actieve deelnemer
12 jun 2016
37
1
Hoi allen.

Ik wil wat positieve en negatieve houten delen maken zodat ze precies in elkaar passen. Ik vind er wel wat Amerikaanse filmpjes over, maar ik kan er in het Nederlands niet echt iets over vinden. Misschien ook omdat ik de juiste term niet ken. De engelse termen die ik vind zijn "inlay" icm "router bushing" het is gewoon een kopieerring waar vervolgens weer een ring over heen valt (bushing). Door dat de extra ring dezelfde diameter heeft als de frees passen de twee stukken precies in elkaar.

Heeft iemand ervaring met deze hulpmiddelen en wat zijn de nederlandse termen en zijn ze hier uberhaubt te koop?

Ff snel bij Baptist gekeken maar daar vond ik niks. Ik heb zelf een metabo OFE738. Zou mooi zijn wanneer ik hier iets als deze er op past.

Iets in deze trant dus:
routinlay.jpg



https://www.mlcswoodworking.com/sho.../pages/router_inlay.html?zoom_highlight=inlay


bik-100_1.jpg


Dank voor het lezen en meedenken!
 
Laatst bewerkt:

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Ik heb een OFE 728 of 738 (weet zo even niet welke), maar bij mij is de as van de frees behoorlijk uit lijn tov de zool. Je moet dan wel heel goed opletten dat je de frees niet roteert om zijn as en alleen bewegingen in x en y richting maken.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
je moet wel een vaste hand hebben voor het stukje dat je gebruikt om op te vullen
de mal voorkomt niet dat de frees iets naar binnen loopt

maar verders lijkt het primma te werken.
zelf maken van die tweede ring om je eigen kopieerring lijkt me ook niet al te moeilijk
 

djuki

Actieve deelnemer
12 jun 2016
37
1
denk dat die vast hand best mee valt aangezien de je ring als geleider hebt. altijd ff opletten dat je deze goed blijft volgen natuurlijk, maar lijkt me geen kunst :)
tweede ring maken lijkt me wat lastig aangezien deze regelmatig erop en eraf wordt geschoven en nog al precies uit moet komen.

Ben inderdaad benieuwd naar of het exemplaar dat ik gevonden heb goed met de metabo werkt. Dat hulpstuk waar Soulman naar verwijst is daar wellicht een uitkomst voor!

dank voor het meedenken! Maar ben verbaasd dat hier niet meer over bekend is in NL. Lijkt mij een ideale toevoeging op mn frees.
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
In de zool van veel bovenfrezen zit een gat voor kopieerringen. De meest gebruikte versie is van Porter Cable. Deze kopieerringen volgen de rand van een mal om zo een vorm te geven aan het materiaal. De mal moet iets groter zijn dan het resultaat als de buitenkant wordt gefreesd. Als de binnenkant wordt gefreesd moet de mal juist iets kleiner zijn. Dat verschil is de helft van het verschil in diameter van de frees en de kopieerring.

Wil je deze vlinders maken dan kan dat ook met kopieerringen. De kunst is dan om de juiste combinatie van frees en kopieerringen te vinden. In bovenstaande voorbeeld voor het frezen van een buitenvorm of een binnenvorm moest de mal iets groter respectievelijk iets kleiner zijn dan het resultaat. Nu de mal in beide gevallen de zelfde vorm blijft houden zitten de verschillen in de kopieerringdiameters. Je moet twee kopieerringen zien te vinden (of laten maken) waarvan de één een diameter heeft die het dubbele van de freesdiameter groter is dan de andere.

Je maakt het gat met de grote kopieerring. Je wisselt dan de ring om en met de kleine ring schuift de frees als het ware z'n eigen diameter op naar buiten. In de video aan het begin kun je zien dat de losse ring een wanddikte heeft ter grootte van de diameter van het freesje.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.164
350
Etten-Leur
Voor mijn Metabo kun je in principe gewoon kopieerringen kopen van verschillende dia. (jouw model ken ik echter niet). Samen met je frees dia stel je dan de set samen waarmee je dan je positief en negatief uitfreest. Vroeger wat beter verkrijgbaar dan nu maar de importeur is er nog.
 

WR1944

Oud hout
Als de grootste diameter van de kopieerring 34,7 mm is dan is dat een kopieerring volgens de meest gebruikte standaard (Porter Cable). Dus als de opening in de zool deze maat heeft dan kun je die kopieerringen gebruiken. De kopieerring rust met een flens in het gat dus de doorgaande opening is iets kleiner.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.