Beuk met een verhaal

Vandaag begonnen aan een bijzonder stuk hout.

Een collega van mij heeft een stuk beuk gekocht wat van historische grond komt.
Voor het Airborne museum in Oosterbeek stond tot 3 jaar terug een prachtige rode beuk.


Airbornemuseum oosterbeek.jpg

Deze is gekapt en er zijn delen van verkocht.
Niks voor hout bewerkers want de boom zit vol met ijzer afkomstig uit WO2.
Zoals waarschijnlijk iedereen weet is hier in die tijd hevig gevochten maar dat had deze rode reus tot voor kort overleeft.

Ik kreeg het verzoek om te kijken of ik hier iets mee kon,

IMG_7277.jpg

het blok beuk bevat een ingeslagen scherf van .... wie weet wat.
Hij is ver in het hout geslagen het spoor is duidelijk zichtbaar en de boom is ook aan die zijde ernstig beschadigd geweest.

Ik kon maar moeilijk iets bedenken met dit blok, het is 12x20x30 cm.
De scherf en het inslag spoor is zo indrukwekkend dat ik dit absoluut niet wil bewerken.
Ook kon ik niet iets bedenken zonder de aandacht af te leiden van die scherf.

Allereerst heb ik het donkere beschadigde deel verwijderd.

PNIE6123.jpg

Toen een hulp blok geplaatst om eea vast te kunnen klemmen zonder het hout te beschadigen

IMG_7317.jpg

Daarna ben ik begonnen met het afronden van de boven zijde.

IMG_7321.jpg

IMG_7320.jpg

Na het afronden ( wat ik had bedacht om zo de nerf en de verkleuring mooi zichtbaar te krijgen),
kwam ik op het idee om aan de achterzijde hiervan gebruik te maken door een parachute te creëren.

IMG_7324.jpg

IMG_7322.jpg

mogelijk wil ik de lijnen van de parachute inleggen, ben ik nog niet helemaal uit.
aan de zicht kant werk ik de parachute niet verder uit maar loopt hij over in het ruwe hout.
De zijde waar de scherf uit eindelijk stopte wil ik alleen vlak en glad maken.

verdere vorderingen probeer ik ook weer vast te leggen met foto's.
Sorry dat ze wat klein en gedraaid staan, shit Iphone:eek:.

Gr Edwin
 

Bijlagen

  • DUXI3289.jpg
    DUXI3289.jpg
    62,7 KB · Weergaven: 387
Laatst bewerkt:

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Heel knap bedacht al! En heel mooi om met zo'n stuk met een verhaal te mogen werken.

Ben erg benieuwd naar je vorderingen!

Grt. Rene
 
Uit het tweede blok hout ( wat ik eerst zo terug wilde geven omdat ik er niets in zag :)),
Toch een toonbaar stuk van gemaakt, nog niet af. Maar toch alvast wat foto's.
Voor de voet heb ik nog niet iets bedacht net als een titel.

IMG_20200221_105702.jpg

IMG_20200221_105716.jpg

IMG_20200221_105726.jpg

IMG_20200221_105813.jpg

IMG_20200221_110026.jpg

IMG_20200221_110056.jpg

IMG_20200221_110119.jpg

Ook dit blok komt van dezelfde beuk. Vreemd dat in beide blokken de scherven een zwarte verkleuring creëren en de kogel punt een totaal andere reactie heeft met het hout.


Gr Edwin
 
Werk vordert, bezig met het voetstuk.
Bij dit object gekozen voor een meer bewerkte voet.

Ik had nog Acacia Burl hout liggen, hiervan heb ik een deel gebruikt.
Getracht om de omtrek vorm over te zetten in de voet. Doordat dit stuk hout minder indrukwekkend is als het vorige gekozen voor een totaal andere aanpak.
Ik maak uit de twee punten die uitsteken vogelkoppen en snij vleugel vormen in het hout.

Acacia burl is prachtig maar ook moeilijk hout, door de "wolkjes" heeft de nerf geen vaste richting. Ook kan er bij te veel druk zomaar een wolkje uitbreken.
Dus voorzichtigheid is geboden. Wat ik opmerkelijk blijf vinden is dat tijdens het schuren en snijden het hout vettig aanvoelt.

IMG_7611.jpg

IMG_7613.jpg

IMG_7626.jpg

IMG_7632.jpg

IMG_7631.jpg

IMG_7629.jpg

Gr Edwin ( excuses, maar krijg de foto's niet goed :( met dank aan Iphone)
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Ook deze vind ik erg mooi. Respect voor je creativiteit hoor. Ik vind het elke keer weer bijzonder om te zien hoe iets waar ogenschijnlijk niets van te maken valt, toch weer tot zo iets prachtigs kan leiden.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Dit is echt iets om heel trots op te zijn!!!
Heel lang geleden heb ik (in een vliegtuig) met een bejaard echtpaar kennis gemaakt en gesproken die daar woonden en alles aan den lijve hadden meegemaakt.
Zij spraken mij aan omdat ik "A bridge too far' van Cornelius Ryan aan het lezen was en ze vonden het leuk dat de jeugd (Ik was toen 24 of zo) toch nog geïnteresseerd was in dit soort dingen.
De verhalen die zij mij vertelden over de helden die daar hebben gevochten, koester ik nog steeds!
Ik ben zelf geboren in Eindhoven in 1954, maar gepokt en gemazeld in de verrichtingen van de 82nd en 101st Airborne divisions die ook bij Arnhem hebben gevochten.
Mogen we hen nooit vergeten!!!!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.