Houtdraaibank de riem vervangen

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik heb een Midi Fu 350 houtdraaibank waar de riem van vervangen moet worden.
Maar ik krijg de as er niet uit.
Naar mijn idee heb ik alle borgboutjes los en voor de zekerheid eruit gehaald.
Ben met een spekhamer aan het slaan maar sla alleen de boel kapot, dat is niet de bedoeling.
Wie heeft de gouden tip?

IMGP3766.jpg
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Zo te zien gaat de as er aan de rechterkant uit?
Zit het onderdeel links niet toevallig op een spoed oid?
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Heb je de riemschijf wel losgemaakt?
zitten meer dan 1 inbusboutjes in.
Ook zit er nog een ring voor de riemschijf
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Als je zeker bent dat alle boutjes los zijn, een beetje warm stoken met een gasbrandertje.En met een voldoende grote poelietrekker kan je ook links op het huis trekken. Omzichtig natuurlijk om de behuizing niet te beschadigen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.910
2.534
Aan welke kant kan het hoofdlager er uit? Aan de binnenkant of aan de kant van de m33? Er zit een spie in de as die er eerst uit moet. Vermoedelijk kan je de alu riempoelie na het losnemen van de borgboutjes dusdanig verschuiven, dat je de spie kan verwijderen. Je foto laat niet echt zien hoe de kop in elkaar zit. Ka je betere detailfoto's plaatsen?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.910
2.534
Ja maar volgens mij aan de verkeerde kant, zodat je nu niet genoeg ruimte hebt om de spie te verwijderen.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
De as gaat met een lager aan de M33 kant eruit, anders is niet mogelijk.
Het grootste probleem is de poelie, die zat vast met 2 boutjes, nu dus niet meer.
Jurriaan, ik kan nauwelijks Duits en de foto is niet zichtbaar, misschien als ik inlog.
Ik zal kijken of ik close-up foto,s kan maken.
Chevy, de as met lager kan alleen maar de M33 kant op
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.910
2.534
Je lager zit volgens mij nu op je foto aan de binnenkant. Volgens mij moet je bij het wisselen van de snaar beginnen met de borgboutjes van de poelie los te draaien. Dan schuif je de poelie op, zodat je de spie uit de as kan halen. En dan kan de as er aan de m33 kant uit. Het hoofdlager moet aan de binnenkant ergens door worden tegengehouden in het huis, teneinde axiale krachten op te kunnen nemen. Maar met de informatie die je aanlevert heb ik een beetje het idee dat ik aan een kwis meedoe.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik heb de foto een stuk uitvergroot.
Nummer 1 is het lager wat mee naar buiten kwam.
Nummer 2 hier zit het lager in het huis, dit kan je laten zitten, want de as is hier al vrij en de rest van de as gaat er moeiteloos door zover ik kan zien.
Nummer 3 is één geheel met de as.
Nummer 4 ik zat te denken om hier 2 blokken hout tussen het huis en de poelie te drukken en dan weer op de as te slaan.
Ik kan natuurlijk niet te veel geweld gebruiken omdat het huis van gietijzer is.

Ik hoop dat het wat duidelijker is
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.910
2.534
Ik zie denk niet wat jij ziet. Als ik naar de enige foto die ik kan zien kijk, zie ik een as die scheef in het huis ligt. Daaruit trek ik de conclusie dat het lager dat aan de kant van de m33 draad zit, niet meer in zijn behuizing zit, maar aan de binnenkant in de kop ligt.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Jurriaan, ik zal daar naar kijken.
Chevy, ik ben de foto vergeten bij te sluiten.
Bij deze alsnog.

IMGP3766a.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.910
2.534
Op de nieuwe foto is te zien dat 1 het lager is. Dan is dat gelijk een stuk duidelijker. Wat is nu het probleem dan nog? Zit de alu poelie vast op de as?
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
De aluminium poelie zit vast en de gever van de toerenteller zijn alle, ik dacht 4, verwijdert.
De aluminium poelie zat met 2 borgboutjes vast, die heb ik helemaal verwijderd.

Doordat ik geen Duits kan begrijp ik niet wat ik lees.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.910
2.534
Ik denk uit je verhaal te begrijpen dat je hebt geprobeerd om de as uit de poelie te slaan, terwijl er nog een borgboutje vast zat. Dan heb je goede kans dat er nu een braam aan je as zit, die het moeilijk maakt om de as door de poelie te trekken. Ik zeg maar even trekken, want slaan is geen goede manier om dit soort dingen te demonteren. Je kan het beste proberen om een soort trekker te knutselen, die steunt op de poelie en trekt aan de as aan de kant van de m33 draad.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik ga kijken of ik een soort trekker kan maken zodat ik de poelie niet naar de m33 kant trekt maar naar de andere kant.
Voor ik ging slaan heb ik er wel 10 keer gekeken of er nog iets vast zat, er zat dus beslist geen borgboutje vast.
Ik hen alvast de poelie op de grens van de as met kruipolie ingespoten en dat laat ik minimaal een dag inwerken.
Ik heb nog wat foto,s gemaakt, ik weet niet of je er aan wat hebt.

Jurriaan ik heb de tekst van de link nog eens gelezen en het begint te dagen.
Ik heb mij daar ook aangemeld, dan kan ik de foto zien.

Alsnog IMGP3769.jpg

IMGP3770.jpg

IMGP3771.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.