Houtdraaibank de riem vervangen

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.421
686
Emst
Goed idee Jurriaan.
Dus, is er iemand die mij er mee wil helpen en een klein beetje in de buurt woont?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Je bent welkom in utrecht. Als de zondag geen probleem is, kan je die dan het beste doen. Op andere dagen wordt je berooft door de gemeente utrecht. Die faaltram moet nu eenmaal door iemand betaald worden. Mocht je willen komen, laat dat dan van te voren weten, want dan moet ik even ruimte maken.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.421
686
Emst
Chevy, bedankt voor je aanbod.
Ik heb Jurriaan,s aanbod aangenomen en de nieuwe riem ligt op zijn plaats.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
poelischijf binnenin afgesteund met 2 blokjes hout, draadeinde er door heen en wat ijzer met genoeg binnendiameter zodat het om de kop en het hoofdlager heen past er over heen.

IMG_20200208_140632.jpg

Die grote lagerblokken waren het eerste dat ik vond met de juiste binnendiameter.
Het lijkt wat houtje-touwtje, maar je kunt zo gedoseerd kracht zetten en het gaat heel geleidelijk.
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Lastig te zeggen - ik heb de as niet helemaal los gehad, alleen uit het achterste lager zodat de riem er om heen kon.
Eenmaal in beweging draaiden de moeren op het draadeinde vrij soepel, dus echt vast leek het allemaal niet te zitten.

Het enige dat ik kon zien is dat er op de as tegenover de spie een afdruk van een boutje zat dat ongeveer 4 mm in de lengte getrokken leek te zijn, maar volgens de eigenaar kon dat niet van deze actie zijn, omdat alle inbusboutjes die er nu uit waren er vanaf het begin uit waren.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.421
686
Emst
Vandaag met de draaibank gedraaid en het werkt goed, alleen het toerental komt niet in beeld.
Ik zal morgen het gele blokje wat dichter op de as zetten, ik verwacht dat het dan goed is.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Ik dacht al dat het zoiets zou zijn. Als het gemaakt is om te demonteren, worden de passingen normaal gesproken zo gekozen dat het schuivend pas zit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.