Afstellen bandschuurmachine Metabo

A

Anonymous

Guest
Dat zie je verkeerd Surfie.
Ik wil je er op wijzen dat machines vlug onderschat worden,en wat er af is (vingers etc) nooit meer aangroeit.

Ieder zijn mening.

:arrow:
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
@ Surfie

Als je een nieuwe schuurband op een dergelijke machine legt, moet je hem meestal even nastellen, zodat hij weer mooi blijft lopen, tot zo ver niets aan de hand.
Meestal zit er een veermechanisme op die de band op spanning houd.
en is er een fijnafstelling die 1 van de rollen (niet de aangedreven rol) schuin/recht kan stellen.
als je de machine even goed bekijkt weet je wel welke je moet hebben.
Deze zoals je zegt met aan en uit zetten zo goed mogelijk zetten, alleen de fijnafstelling zal met lopende machine moeten, en heel voorzichtig, een klein beetje draaien heeft meestal al grote gevolgen/resultaat.

Ik weet zeker dat het je ook lukt zonder hulp van metabo, veel succes.

Mag ik vragen wat het doel van de werkplaats is voor het architecten bureau.
worden er maquettes en prototypes gemaakt, of ook projecten ??
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Henkus zei:
Dat zie je verkeerd Surfie.
Ik wil je er op wijzen dat machines vlug onderschat worden,en wat er af is (vingers etc) nooit meer aangroeit.
Endat ben ik met je eens. Ik hoopte enkel dat dat wel afdoende duidelijk ging blijken uit mijn beschrijving van mijn aanpak. Maar goed, genoeg hierover.



@ Desinger-john: bedankt voor de info, ik neem het mee in de volgende testronde, ergens volgende week.

Het atelier dient inderdaad om maquettes in hout te maken. De paneelzaag is er vnl om grondplaten op maat te maken en de grove stukken voor te zagen (latten etc). Daarna gaan we over op de lintzaag en de miniatuurmachines. En ik doe verder ook veel met de hand.
 

Timmerhans

Actieve deelnemer
27 feb 2010
29
0
nou ik bedoelde niet de beschermkap maar het verstelbare aluminum profiel van de langsgeleider die zet je voorbij de zaag bij sponningen en groeven en bij schulpen van masief hout 1.5 cm voorbij het punt waar de bovenkant van het hout de zaag raakt maar dat heb je toch ook op school geleerd bij het werken met machines

ik zou em gelijk meebestellen

hans
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Bedoel je met langsgeleider de geleider die parallel staat aan het zaagblad? Indien ja, dan is me dat ook al opgevallen, maar in de gebruikshandleiding van de machine kan ik het profiel dat je bij een grote paneelzaag gebruikt niet terugvinden. Ik zie verder ook geen bevestigingspunten aan die geleider. Dan mankement los ik dan meestal op door een extra latje mdf (in L-profiel) tegen de geleider te klemmen, zodat de geleiding inderdaad op tijd stopt en het afgezaagde stuk niet naar achter gelanceerd wordt.

Als je met langsgeleider de bewegende geleider bedoelt (de aanvoer), snap ik niet precies wat je bedoelt. Maar ik heb al een wel paar keer gemerkt dat een aantal termen in Nederland anders verwoord worden.
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
297
9
Heist o/d Berg
Surfie, niet helemaal het onderwerp - bij het afstellen kan ik je helaas niet helpen - , maar een vraagje : ik zie op de fotos dat de stofafzuiging ( Robland) een speciale stofzak en rooster heeft, is dat een fijnstoffilter ? en zoja , waar kan ik die vinden ? Bij Robland zelf hebben ze die volgens mij niet.
gr,
Danny
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Dat is een goeie vraag Danny :) maar ik moet je het antwoord schuldig blijven vrees ik. Ik werk nog maar sinds januari bij het bureau en het atelier is er al geruime tijd daarvoor. Ik ken dus het type machine, maar de eigenschappen van de afzuiging en de schuurmachine zijn me ietwat vreemd. Met al de rest heb ik afdoende ervaring.

Wat ik er wel over kan zeggen is dat er aan de filter een draaihendel hangt waarmee je volgens een collega de filter mee kan 'reinigen', een beetje losschudden in de realiteit.

Die filterunit is in elk geval mijn volgende en laatste project in het atelier, wanneer de schuurband afgesteld is.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
succes ermee :)



ik heb intussen de afstelling van de schuurmachine afgerond, het ding draait weer als een zonnetje! :mrgreen:
bedankt voor de tips timmerhans en designer-john (dat van de fijnafstelling tijdens het draaien was heel nuttig!)
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Surfie

Ik heb met veel plezier meegelezen. Applaus dat je hebt doorgezet. Ik kan me voorstellen dat je op een paar momenten de handdoek wel in de ring wilde gooien. Dat sommige meesters het beter weten hoeft niet te beteken dat jij het niet kan ontdekken. Ik wens je veel schuurplezier.

Hartelijke groet Hugo
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Geen zorgen, ik gooi niet snel de handdoek in de spreekwoordelijke ring ;) Dat het zolang geduurd heeft, heeft eerder met het werk te maken ;)

Next up: de filterunit van robland :) ik verwacht me alvast aan verrassingen ^^
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.