opvullen afgebroken berkenmultiplex

silvershadelynx

Nieuw lid
28 jan 2020
18
1
Hallo,

ik ben nieuw op dit forum. Ik zou in de toekomst graag met massief hout willen werken en heb daar alvast wat basis handgereedschap voor aangeschaft. Echter op dit moment ben ik bezig met het bouwen van een set zelfbouw luidsprekers in berkenmultiplex.

Nou is tijdens het frezen een stukje hout uit de bovenste laag aan de rand van een plank afgebroken. Het gaat om een laagje van ongeveer 1 mm dik en het oppervlak zal ongeveer 1 tot 2 vierkante centimeter zijn. Afmetingen ongeveer 5mm x 20mm. Ik heb kneedbaar hout, maar ik vraag mij af of je dat erg goed gaat zien nadat het gat opgevult is en afgelakt is. Ik wil de luidspreker in een donkere kleur meubellak aflakken.

Hebben jullie wellich tips / adviezen hoe ik deze onvolmaaktheid zo goed mogelijk kan herstellen? Zelf zat ik aan de volgende twee opties te denken:

* opvullen met kneedbaar hout (Alabastine heb ik) en daarna schuren en lakken met donkere lak
* evt. het rechthoekige oppervlak van het gat bij de hoeken afronden zodat het een ovaalvormig oppervlak wordt. Vervolgens uit een stuk resthout een gelijke vorm uitsnijden en deze inlijmen in het gat
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Zelf zou ik voor de laatste optie kiezen, echter met dien verstande dat ik geen ovale vorm zou willen bereiken, maar juist een strak rechthoekige vorm. Dat volgens mij geeft de beste kans op een niet-storend resultaat. Dat kun je met een beetje overmaat laten uitsteken, strak vast inlijmen en als de lijm gedroogd is de rand bijwerken. In ieder geval: succes gewenst!
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Stukje hout in lijmen geeft altijd betere reparatie dan vulmiddel. Probeer van een reststukje multiplex het bovenste laagje los te peuteren met een beitel en gebruik dit als uitgangsmateriaal. Met een dikte van 1 mm kun je het eigenlijk zelfs op maat snijden met een mesje, als je het in verschillende keren doet. Ik zou ook voor rechthoekig gaan, en dan de randen achteraf bijsnijden.
 

silvershadelynx

Nieuw lid
28 jan 2020
18
1
Dank voor jullie snelle reacties! Ik ga dan waarschijnlijk voor de oplossing van een rechthoekig stukje opvullen met "donor" hout.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.