Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 6 van de 6

opvullen afgebroken berkenmultiplex

Hallo,

ik ben nieuw op dit forum. Ik zou in de toekomst graag met massief hout willen werken en heb daar alvast wat basis handgereedschap voor aangeschaft. Echter op dit moment ben ik bezig met het bouwen van een set zelfbouw luidsprekers in berkenmultiplex.

Nou is tijdens het frezen een stukje hout uit de bovenste laag aan de rand van een plank afgebroken. Het gaat om een laagje van ongeveer 1 mm dik en het oppervlak zal ongeveer 1 tot 2 vierkante centimeter zijn. Afmetingen ongeveer 5mm x 20mm. Ik heb kneedbaar hout, maar ik vraag mij af of je dat erg goed gaat zien nadat het gat opgevult is en afgelakt is. Ik wil de luidspreker in een donkere kleur meubellak aflakken.

Hebben jullie wellich tips / adviezen hoe ik deze onvolmaaktheid zo goed mogelijk kan herstellen? Zelf zat ik aan de volgende twee opties te denken:

* opvullen met kneedbaar hout (Alabastine heb ik) en daarna schuren en lakken met donkere lak
    * evt. het rechthoekige oppervlak van het gat bij de hoeken afronden zodat het een ovaalvormig oppervlak wordt. Vervolgens uit een stuk resthout een gelijke vorm uitsnijden en deze inlijmen in het gat

Zelf zou ik voor de laatste optie kiezen, echter met dien verstande dat ik geen ovale vorm zou willen bereiken, maar juist een strak rechthoekige vorm. Dat volgens mij geeft de beste kans op een niet-storend resultaat. Dat kun je met een beetje overmaat laten uitsteken, strak vast inlijmen en als de lijm gedroogd is de rand bijwerken. In ieder geval: succes gewenst!
    Vriendelijke groet, Nerflander
    [I]Alles wat de moeite waard is kost moeite.[/I]

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Borma Wachs heb ik uitstekende ervaring mee.

https://www.meubelrestauratieshop.nl...6_houtkit.html

Je kan ook een combinatie proberen door een stukje/laagje van je berken triplex er in te lijmen en de resterende naad te repareren met deze Borma. Als je het heel zorgvuldig weet te doen en het je een beetje mee zit is het resultaat nauwelijks zichtbaar

succes
    Klaas

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2015
    Stukje hout in lijmen geeft altijd betere reparatie dan vulmiddel. Probeer van een reststukje multiplex het bovenste laagje los te peuteren met een beitel en gebruik dit als uitgangsmateriaal. Met een dikte van 1 mm kun je het eigenlijk zelfs op maat snijden met een mesje, als je het in verschillende keren doet. Ik zou ook voor rechthoekig gaan, en dan de randen achteraf bijsnijden.

Dank voor jullie snelle reacties! Ik ga dan waarschijnlijk voor de oplossing van een rechthoekig stukje opvullen met "donor" hout.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door silvershadelynx Bekijk Berichten
    Dank voor jullie snelle reacties! Ik ga dan waarschijnlijk voor de oplossing van een rechthoekig stukje opvullen met "donor" hout.
    Misschien kan je daarvoor de binnenkant vd speaker gebruiken?
    The Boktor..... eet en leeft van hout.

Forum Rechten